S využitím podpory z projektu UNIV jihočeští rybáři právě otevírají kurz Životní prostředí a zdraví ryb.
Ani světu ryb a rybářů se nevyhýbá aktuální nezbytnost rozvoje dalšího vzdělávání dospělých v České republice. Střední odborné učiliště rybářské v Třeboni začalo v této oblasti spolu se svými odbornými kantory rozvíjet hned dva projekty vzdělávání dospělých. Jde o projekty Životní prostředí a zdraví ryb a Základy velkochovu akvarijních druhů ryb. Oba projekty jsou ve finální fázi a jsou připraveny registrovat první uchazeče o vzdělávání.
Svými vzdělávacími projekty pro dospělé reaguje třeboňské učiliště na měnící se společenské potřeby i proměnlivost trhu práce. V návaznosti na tyto změny se celoživotní učení stává i u nás běžnou součástí života dospělých, která jim umožňuje lepší uplatnění a snižuje nebezpečí sociálního propadu. Samotná škola pak nachází výukou dospělých širší využití pro své kapacity.
Třeboňské SOU rybářské bylo založeno roku 1951. Dnes má cca 240 žáků, vyučuje tříletý učební obor Rybář. Dvouleté nástavbové studium v oboru Podnikání letos v SOUr končí, od září jej ovšem škola nahradí novým studijním oborem Ekologie a ochrana krajiny se zaměřením na vodohospodáře.
Stále významnějším aspektem se přitom ve vzdělávací práci učiliště stává propojení s praxí a důraz na skutečné uplatnění absolventů. Spolupráce se sociálními partnery se proto promítla i do projektů vzdělávání dospělých, které učiliště začalo zpracovávat v letech 2006 a 2007. Škola se zapojila do projektu ministerstva školství UNIV (Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby dospělým) a díky tomu mohla využít k budování svých vzdělávacích projektů pro dospělé prostředky Evropského sociálního fondu a rozpočtu ČR.
Projekt UNIV řeší Národní ústav odborného vzdělávání v Praze. V první tříleté fázi se do něj v osmi krajích zapojilo vždy po jedenácti školách, které začaly díky projektu vzdělávat své pedagogy a rozvíjet programy pro vzdělávání dospělých. První část projektu bude ukončena letos, již nyní probíhá fáze pilotního ověřování řady vytvořených hodnoticích standardů a vzdělávacích programů. Ty umožní dospělým zájemcům o vzdělání využít vše, co se již během života neformálně naučili a doplnit si ve vzdělávacích modulech jen ty znalosti a dovednosti, které pro získání požadované kvalifikace potřebují.
Řešitelé projektu UNIV navíc v současné době připravují jeho druhou fázi, v níž by se měl projekt v plánovacím období ESF 2007 - 2013 rozšířit do všech krajů ČR. Veškeré informace o projektu UNIV přinášejí nedávno zprovozněné webové stránky www.univcz.cz, respektive www.cucu.cz .
Důraz na potřeby praxe
V SOU rybářském Třeboň začali při budování svých vzdělávacích programů analýzou vlastních možností - škola zhodnotila svoji vybavenost, technické i personální zabezpečení. Disponovala kvalitně vybavenými multimediálními učebnami a laboratořemi, neměla však velké zkušenosti se vzděláváním dospělých. Proto hledala partnery - jedním z nich se stal právě projekt UNIV.
Z řad firem je hlavním sociálním partnerem SOU rybářského podnik Rybářství, a.s., Třeboň. Firma je od roku 1992 akciovou společností, hospodaří na 8240 hektarů vodní plochy, což představuje asi 540 rybníků s roční produkcí cca tři tisíce tun ryb (z toho 90 procent tvoří kapr). Firma zaměstnává asi 160 lidí a podle slov jejího hlavního zootechnika pro chov ryb Aleše Kříže je pro ni spolupráce s rybářským učilištěm velmi důležitá. "Ať už z důvodu výuky nových zaměstnanců, anebo z hlediska praxe žáků na Rybářství," dodává Kříž.
Škola tedy při tvorbě výukových modulů vzdělávání dospělých zanalyzovala i požadavky sociálního partnera a předpokládaných klientů. Cílem bylo vybrat takový blok témat, který by oslovil co nejširší skupinu potencionálních klientů. Zároveň sestavit projekt takovým způsobem, aby jej zájemci mohli absolvovat jako celek, ale i zvlášť v jednotlivých modulech nebo v jejich kombinaci. Jednotlivé moduly budou ukončeny zkouškou a absolventovi bude vystaveno osvědčení.
Kurz se rozjíždí
Vzdělávací kurz celoživotního vzdělávání "Životní prostředí a zdraví ryb" odprezentovali odborní pracovníci SOU rybářského ing. Luděk Možíš (vedoucí projektu) a ing. A. Vondrka na loňské říjnové krajské konferenci projektu UNIV v sále Lázní Aurora v Třeboni. "V závěru nám velmi pomohl pohled zvenčí. Posuzovatelé nás upozornili, kde je ještě možno projekt zlepšit," ocenili.
V současné fázi škola oslovuje první zájemce o účast v kurzu zejména prostřednictvím odborných časopisů, zaměřuje se např. na členy rybářských svazů. "Registrujeme už zájem prvních cca pěti zájemců o tento projekt. Optimální pro otevření kurzu však bude účast 15 až 20 účastníků, což rozloží náklady na jeho absolvování," vysvětluje L. Možíš.
Celý kurz je členěn do pěti modulů, které se zabývají specifickou problematikou rybářství. Prvním je modul Optimalizace chovného prostředí v produkčním rybářství, jehož cílem je obnovit a aktualizovat současné směry v rybářském hospodaření a aplikovat je v provozu. Modul Životní prostředí a zdraví ryb se zaměřuje na získání orientace a vlivu biotických a abiotických faktorů na zdraví ryb a modul Prevence nových onemocnění seznámí účastníky s novými a aktuálními onemocněními ryb v rybníkářství a pstruhařství. Čtvrtý modul Aktuální problémy při rybářském hospodaření se zaměřuje na řešení aktuálních problémů způsobených činností člověka ve vodním prostředí. Modul Získávání finančních prostředků z grantových programů EU seznámí absolventy s možností získávání a využití dotačních titulů v rybářském hospodářství.
Výuka je v kurzu rozdělena do 12 týdnů, aby obsáhla cca 200 výukových hodin pro všechny moduly. Stejně jako žáci v počátečním vzdělávání, budou mít i dospělí účastníci kurzu k dispozici učebny s PC a softwarem, tiskárnou či skenery, multifunkční učebnu a laboratoř pro patologicko-anatomické pitvy a fyzikálně-chemické analýzy vody. "Součástí kurzu budou i praktická cvičení na zařízeních a rybnících SOUr a Rybářství Třeboň,," dodává L. Možíš.
Úspěšné "Mokřady"
SOU rybářské v Třeboni však pracuje se svými partnery i v dalším projektu vzdělávání dospělých. Vedle projektu UNIV či podniku Rybářství, a.s., je partnerem školy např. třeboňská firma ENKI, o.p.s., zaměřená na aplikaci ekologických poznatků v praxi. S firmou škola před více než rokem zahájila spolupráci na projektu "Síť enviromentálních a informačních center pro péči o mokřady a vodu v krajině". Jeho cílem je zvýšit znalosti lidí, kteří různým způsobem ovlivňují stav mokřadů a pohyb a funkci vody v krajině. Speciální pozornost je přitom věnována rybníkům a jejich racionálnímu a šetrnému managementu, obnově mokřadních biotopů a způsobu uplatňování Rámcové směrnice o vodách.
Tento záměr je od října 2006 realizován sérií kurzů a seminářů s náplní uzpůsobenou potřebám jednotlivých cílových skupin. Těmi jsou pracovníci ministerstev, krajů a pověřených obcí, správ CHKO a NP, CIŽP, hygienici, vlastníci rybníků a drobných vod i subjekty na nich hospodařící, členové a pracovníci NNO, představitelé obcí, projektanti malých vodních děl a revitalizací vod, ale i produkční i sportovní rybáři a další zájemci.
Projekt, hodnocený v SOUr jako velmi úspěšný, se uzavře letos v srpnu. Přednášky realizované v jeho rámci ovšem škola využije právě ve svém nově otevíraném studijním oboru Ekologie a ochrana krajiny. Elektronické a tištěné materiály vytvořené pro potřebu kurzu budou využitelné i jako samostatné příručky.
Cílem projektu je také vytváření sítě poradenských a informačních center, která nabídnou relevantní informace na dané téma či zprostředkují kontakt na vhodného odborníka. Vytvořeny budou také webové stránky s potřebnými informacemi. Na širší veřejnost bude zaměřena i série popularizačních článků v časopisech, ale i např. i vytvořený krátký film.
Informace o existujících problémech, získané během realizace projektu, budou před jeho závěrem vyhodnoceny ve spolupráci s pracovníky zainteresovaných ministerstev a úřadů. "Předpokládáme i podání návrhů na některé úpravy legislativních dokumentů," avizují na SOUr Třeboň, které se tak nejen zapojilo do vzdělávání dospělých, ale přispívá i k ochraně nejen jihočeské krajiny.
NÚOV
0 comments:
Post a Comment