Mapy nejen na českém internetu nabízejí různé možnosti využití. Jak je možné je využít ve škole? Pokusím se vám nabídnout několik tipů „školního“ využití internetových map, a to především v hodinách matematiky.
Prohlížet profil krajiny pomocí map na českém internetu většinou nelze; to můžete zkusit s využitím i zde víckrát avizované aplikace Google Earth. Tato aplikace zase pro změnu na území naší republiky nenabízí zdaleka takové podrobnosti, jaké můžete najít v mapách na webových adresách www.mapy.cz nebo mapy.atlas.cz. Navíc v Česku není krajina nijak dramaticky členitá, takže pokud byste touto funkcí Google Earth chtěli vaše žáky zaujmout, asi byste museli zamířit jinam než do Krkonoš:
Využití map v zeměpise ale raději přenechám příslušně aprobovaným kolegům. Uvedené adresy jsem původně chtěl využít v hodinách matematiky při probírání vhodného tématu (např. poměr, podobnost, měřítko plánu a mapy) tak, že bychom na nich v mapě našli areál naší školy, venku za školou změřili pásmem třeba skutečnou délku hřiště, u počítačů změřili délku hřiště na mapě na monitoru a následně bychom zkoušeli počítat skutečné vzdálenosti jiných zvolených objektů v mapě – šířku řeky, délku mostu, délky ulic, jak daleko je na náměstí atd. A samozřejmě alespoň v několika případech bychom zkusili naše výpočty zkontrolovat měřením v terénu.
Podrobnosti, které lze v současnosti na na webových adresách www.mapy.cz a mapy.atlas.cz nalézt, mě příjemně překvapily. Mapy mi připadají zajímavé a užitečné nejen kvůli množství rozlišitelných detailů, ale nachází se v nich i velké množství informací využitelných třeba v oblasti turistiky (informace o objektech, značení turistických cest a cyklostezek). V největším rozlišení s využitím Fotomapy (na www.mapy.cz) a s využitím letecké mapy (na mapy.atlas.cz) vypadá areál naší školy shůry následovně:
Nehodlám vás samozřejmě nutit k prohlížení naší školy z ptačí perspektivy, ale myslím, že z obrázků je patrné, jaké podrobnosti lze na těchto mapách najít. Ostatně prohlédněte si místa vám známější a dáte mi za pravdu.
A hned se též nabízí jeden školní tip. Můžete dětem dát za úkol najít nějakou známou budovu ve vaší obci, dům, ve kterém bydlí, vaši školu apod. Sám jsem to se svými žáky ještě nezkusil, ale domnívám se, že když nic jiného, pak hledání místa jejich bydliště by je zaujmout mohlo.
Ale zpět k matematice. V případě obou map můžete vyrazit do terénu až kvůli kontrole vypočítaných vzdáleností. Na „amapách“ je totiž zobrazeno měřítko a na „mapy.cz“ je tlačítko Měření (viz obrázky), takže v prvém případě můžeme vypočítat skutečnou délku hřiště pomocí měřítka a v druhém případě je to ještě mnohem snazší. Délku hřiště získáte klepnutím myši na tlačítko Měření a označením rohů hřiště:
Nechte děti vyzkoušet oba způsoby, případně porovnat výsledky, a též doporučuji alespoň v jednom případě zkontrolovat výsledek měřením skutečné vzdálenosti (u délky hřiště v areálu školy by to nemusel být ani moc velký organizační problém).
Druhý případ sice trochu svádí k pohodlnosti, ale nabízí další tip na školní využití. Můžete dát dětem za úkol tímto způsobem „změřit“, jak daleko to mají do školy, jak daleko je to ze školy na náměstí apod. Některé děti jistě mají na kole tachometr, mohou tedy provést v tomto případě kontrolu výsledku měření. Pokud na kole přijedou do školy, můžete při té příležitosti rozebrat i princip tachometru.
A protože jsem se dostal z matematiky do fyziky, je načase skončit. Nechám na vás, zda se budete tímto námětem vůbec zabývat a do jaké hloubky. Rozhodně však tvrdím, že nemůže být na škodu s dětmi ve škole uvedené webové adresy s mapami alespoň navštívit.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat