Využívání informačních a komunikačních technologií ve školním vzdělávání a s ním související podpora informační gramotnosti patří k prioritám kurikulární reformy v České republice. Strategie rozvoje české vzdělávací soustavy respektuje značný vzdělávací potenciál ICT. Jejich postavení v kurikulu je vymezeno nejen jako samostatný předmět studia, ale především jako nástroj k řešení problémů a základ utváření edukačního prostředí. Z těchto hledisek je problematika ICT začleněna i do rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé stupně vzdělávání. Uvedené skutečnosti byly pro ČŠI východiskem pro koncipování inspekce v oblasti ICT ve školách.
Cílem tematicky zaměřené inspekční činnosti je zjišťovat a hodnotit podmínky pro využívání ICT ve školách a jejich dopad na výuku a učení, hodnotit rozsah a účinnost podpory rozvoje informační gramotnosti a způsobů jejího získávání.
Plné znění zprávy naleznete v Užití ICT ve školách za uplynulé dva roky (PDF, 325 kB).
Z textu vybíráme:
Vliv zavádění ICT na školní klima
Ovlivňování školního klimatu zaváděním nových informačních a komunikačních technologií v našich školách je reálné. Potvrzují to provedená pozorování a rozhovory i některé další zkušenosti získané v rámci dlouhodobého sledování školního klimatu Českou školní inspekcí. Je však nutné respektovat, že ovlivňování klimatu zaváděním špičkových ICT není přímé, ale vždy zprostředkované.
Podnětné vlivy:
- Vysoká úroveň materiálně-technického zázemí včetně zavedených špičkových ICT zvyšuje celkovou prestiž a image školy.
- Zavedení špičkových ICT jako významný projev zákaznické orientace školy není samoúčelné, ale znamená využití takových výchovných metod, které jsou blízké mladé generaci, a přitom klade před pedagogickou práci nové úkoly spojené s rozvojem klíčových dovedností žáků, jako je práce s technologiemi (druhá gramotnost) a práce s informacemi (třetí gramotnost).
- Nejen z manažerského, ale i z didaktického hlediska upevňuje zavedení špičkové ICT kontrolní funkci organizace a obsahu výuky, což má významný vliv na školní etiku a na výchovu potřebných návyků ve vztazích mezi žáky a žáky a učiteli.
- Škola ve svém výchovném působení využívá optimální předpoklady a jedinečnou příležitost socializovat jinak silně individualizovanou práci dětí s PC mimo školu, kompenzovat tzv. e-komunikaci sociální komunikací, potlačovat negativní vzorce chování (agresivita), minimalizovat některé projevy závislostí nebo naopak fobií z techniky vyskytujících se u části mladé populace.
- Zkušenosti z praxe ukazují, že zavedení špičkových ICT přispívá nikoliv k devastaci, ale k zodpovědnějšímu přístupu žáků (a stejně i učitelů) ke školnímu prostředí, k úctě k majetku školy atd.
Negativní vlivy:
- Zavádění nových ICT ve škole vyvolává i řadu vlivů zhoršujících klima, například když materiálně-technické vybavení školy často neodpovídá možnostem, které má dítě doma v rodině.
- Stresující vlivy jsou ale spojeny především s nedostatečnými znalostmi a orientací zejména starších pedagogů v této problematice. Úroveň nových absolventů pedagogických fakult je velice různorodá, a proto rovněž problematická. To často vede k posilování generačního pocitu nedostačivosti vůči žákům v této oblasti nebo k nepřirozenému ostentativnímu zdůrazňování vlastní autority v jiných oblastech výuky a života školy.
- Neuvážené využití informačních technologií je kontraproduktivní pro organizaci demokratického chodu života školy a tvůrčí přístup k výuce a obvykle vzbuzuje negativní reakce a to nejen u žáků.
ČŠI
0 komentářů:
Okomentovat