V období od 1. září 2007 se ojediněle vyskytly případy, kdy ředitel školy odmítl předložit zaměstnancům České školní inspekce školní vzdělávací program, který požadovali jako podklad k provedení inspekční činnosti. Takový postup ze strany školy se zdůvodněním, že školní vzdělávací program je autorským dílem školy, je v rozporu s právními předpisy.
Česká školní inspekce je podle ustanovení § 173 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, správním úřadem. Jako taková uplatňuje svoji pravomoc pouze k těm účelům, k nimž jí byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém jí byla svěřena. Podle § 12 zákona č. 552/1991 Sb. o státní kontrole, ve znění pozdějších přepisů, jsou zaměstnanci České školní inspekce vázáni povinností mlčenlivosti o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli při výkonu kontroly, a nesmí zneužít znalosti těchto skutečností. Obecně je povinnost mlčenlivosti stanovena pro všechny zaměstnance správních úřadů v ustanovení § 303 odst. 2 písm. b) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.
Do základní působnosti České školní inspekce podle § 174 odst. 2 písm. b) a c) školského zákona patří zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání podle příslušných školních vzdělávacích programů, hodnocení naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem. Proto je nezbytné, aby Česká školní inspekce měla pro účely výkonu svých kompetencí možnost seznámit se podrobně s obsahem školního vzdělávacího programu.
Školní vzdělávací program vydává a zveřejňuje ředitel školy nebo školského zařízení v souladu s ustanovením § 5 odst. 3) školského zákona, a k jeho obsahu se vyjadřuje školská rada podle § 168 odst. 1 písm. a) citovaného zákona. Školní vzdělávací program musí být zpřístupněn veřejnosti, aby měl každý (především žáci a studenti, jejich zákonní zástupci a uchazeči o studium) možnost seznámit se s obsahem programu. Zároveň je školským zákonem výslovně zakotveno právo každého nahlížet do školního vzdělávacího programu a činit si z něj opisy a výpisy, a za stanovený poplatek obdržet kopii školního vzdělávacího programu nebo jeho části (cena závisí na počtu kopírovaných stran a ceně kopie jednoho listu).
Podle ustanovení § 164 odst. 1 písm. d) školského zákona vytváří ředitel školy nebo školského zařízení podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce. Jestliže by tedy odmítl poskytnout uvedený stěžejní dokument České školní inspekci jako kontrolnímu orgánu, který ze zákona potřebuje školní vzdělávací program k výkonu své působnosti stanovené příslušným zákonem, mohla by Česká školní inspekce jeho chování sankcionovat udělením pořádkové pokuty podle ustanovení § 19 zákona č. 552/1991 Sb. za neposkytnutí součinnosti. Tato pokuta je udělována v průběhu inspekční činnosti fyzické osobě, která způsobila neposkytnutí součinnosti, až do výše 50.000,- Kč. Navíc může být udělena i opakovaně.
I pokud by zcela teoreticky mohl být školní vzdělávací program považován za autorské dílo chráněné autorskoprávními předpisy, neopravňovala by tato skutečnost ředitele školy k tomu, aby neplnil svoje povinnosti stanovené školským zákonem. Školní vzdělávací program musí být ve škole zveřejněn a musí být poskytnut České školní inspekci k výkonu inspekční činnosti prováděné v souladu se školským zákonem, neboť v těchto případech je autorské dílo vyloučeno z ochrany práva autorského na základě ustanovení § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb. jako jiné takové dílo, u něhož je veřejný zájem na vyloučení z ochrany.
ČŠI
0 komentářů:
Okomentovat