Je právě doba zápisů budoucích žáčků do 1. ročníku. Pečlivě se na něj připravují ty nejmenší školy, ale nijak ho nepodceňují ani školy o stovkách žáků. A co teprve v rodinách budoucích školáků?! To je názorů, příprav, školení…
Není pochyb, že jde o významný krok, který předznamenává nástup dítěte k plnění povinné školní docházky. V některých rodinách je tento povánoční čas spojen se vzrůstající nervozitou, kam a zda vůbec své dítě do školy zapsat.
Rodina, která právě řeší otázku KAM své dítě zapsat, by měla v prvé řadě zohlednit vzdálenost školy od domova a její dopravní dostupnost. Každodenní časné ranní vstávání a složité dojíždění klidu a pohodě dítěte nepřidá. Zvláště nepříjemné je to v dlouhých zimních měsících. Pokud už se rodiče rozhodnou dát dítě do školy vzdálené od bydliště, měly by je k tomu vést mimořádné výhody, které tím dítě získá. Myslím tím zajímavé zaměření aktivit vybrané školy. To hraje velkou roli u prokázaného nadaní dítěte v oboru, pro které je škola zaměřena. Nebo pěkné prostředí a nadstandardní vybavení školy, vynikající učitelé na takové škole vyučující. K takovému rozhodnutí je ale třeba mít věrohodné informace o této škole. Ty získají rodiče věrohodně z Výroční zprávy školy, která je veřejně přístupná u zřizovatele - tedy na obci nebo městu. Velmi vhodné je informovat se neformálně u rodičů dětí, které tuto školu již nějaký rok navštěvují. Na základě takových informací je pak velká pravděpodobnost, že výběr školy splní očekávání rodiny.
Otázka KDY dítě zapsat už není dnes tak významná, jak tomu bylo ještě před několika lety. Nové pojetí vzdělávání zohledňuje věkové zvláštnosti a možnosti začínajícího školáka. Proto by o odkladu školní docházky měli uvažovat rodiče dětí vyloženě opožděných ve vývoji a to na doporučení lékaře a psychologa. Pokud k takovému kroku nejsou důvody, dítěti odklad nástupu do školy spíše uškodí. Projeví se to v problémech v komunikaci se spolužáky. Často až ve starším školním věku - v pubertě. Dítě ve společnosti mladších spolužáků bývá často opakovaným zdrojem konfliktů a cítí se mezi nimi jako odložené.
Toto vše a ještě mnoho dalších činitelů je potřeba posoudit a je nutné, aby rodiče měli tyto otázky před příchodem k zápisu vyjasněné. Pokud váhají, je stále ještě čas k toku, aby našli odvahu a rozhodli se se zařazením svého dítěte do školy poradili s odborníky. Může to být třeba i s učiteli přítomnými při zápisu na školu, kde chtějí dítě zapsat. Ti jim určitě ve složitějších případech poradí, kam s dítětem zajít a jakého dalšího odborníka a kde vyhledat.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat