Jan Wagner: ICT, ESF, RVP. OP VPK aneb Deficity

pondělí 28. ledna 2008 ·

Veřejné diskuse k projektovým záměrům individuálních národních projektů MŠMT v operačním programu Vzdělání pro konkurenceschopnost jsou letošní novinkou, kterou musíme ocenit. První dvě diskuse proběhly v minulém týdnu, ale stále jde jen o projektové záměry v ministerstvem podivně nastavených mantinelech. Suma z ESF se díky poklesu kursu eura scvrkává, takže kam možná půjde pár desítek milionů z více než padesáti miliard?

Pozvánku k veřejné diskusi k projektovým záměrům MŠMT v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen OP VPK) jsme zveřejnili před více než deseti dny. V úterý 22. ledna pak proběhla první diskuse k projektu VÚPKlíče ke kvalitě (Metodika II) “ - Systém metodické, informační a komunikační podpory při zavádění školních vzdělávacích programů s orientací na rozvoj klíčových kompetencí a růst kvality vzdělávání, který navazuje na systémový projekt Metodika realizovaný v rámci OP Rozvoj lidských zdrojů. Projekt Metodika školská veřejnost zná především z jeho výstupu portálu RVP.CZ, který je zřejmě nejúspěšnějším webovým projektem v resortu MŠMT všech dob a je také mezi resortními nejužitečnější. Bohužel RVP.CZ byl do nedávna jen jednoduchý proprietární web, nabízející jen minimum funkcionalit běžných u těch nejjednodušších redakčních systémů. Projekt Metodika II s předpokládaným rozpočtem 85 milionů Kč je založen na pokračování, rozšiřování a utváření komplexní a systematické metodické podpory učitelům, kromě jiného i dalšími portálovými službami a pořádáním regionálních konferencí v následujících pěti letech:

Cíle projektu

  • Provozovat internetový portál II. generace zaměřený na metodickou a didaktickou podporu počátečního vzdělávání.
  • Průběžně doplňovat a zdokonalovat vytvořené volně přístupné databáze metodických příspěvků tvořených učiteli.
  • Rozšíření portálu o aktuální tematické sekce.
  • Rozšířit uživatelům prostor pro interaktivní sdílení zkušeností.
  • Podpořit pregraduální přípravu učitelů formou e-learningových kurzů.
  • Poskytovat aktuální informace o nových trendech ve vzdělávání doma i v zahraničí.

Cílová skupina

Cílové skupiny, na které je podpora orientována, jsou:

  • pracovníci škol a školských zařízení
  • vedoucí pracovníci škol a školských zařízení
  • žáci základních, základních uměleckých a středních škol, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a ti žáci, kteří jsou ohroženi předčasným odchodem ze vzdělávání.

(…)

Výsledky a výstupy projektu a přidaná hodnota

  • funkční internetový portál II. generace s výraznými prvky interaktivity
  • 4.000 příspěvků
  • 6.500 digitálních vzdělávacích objektů
  • 5 sborníků s výběrem příspěvků
  • 1 multimediální CD-ROM
  • 15 e-learningových vzdělávacích kursů
  • archivovaná moderovaná diskusní fóra k pedagogickým situacím

Portálové služby, které jsou jádrem předkládaného projektu, jsou zaměřeny na podporu změn v základním a středním vzdělávání, na dosahování rovného přístupu ke vzdělání,
podporu rozvoje klíčových kompetencí a zajištění kvality vzdělávání žáků i pedagogických pracovníků.

Využití možností, které dává prostředí internetového portálu nové generace, umožní zvyšovat didaktické a metodické dovednosti pedagogů, které jim umožní lépe než
doposud zohledňovat individuální talent každého jednotlivce tak, aby se zvýšila uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce. Dosažení zlepšení zájmu o další vzdělávání je dalším očekávaným výsledkem projektu, který se ovšem může projevit až po několika letech realizace.

Přidaná hodnota:

  • národní úložiště vzdělávacích materiálů – dotvoření a především naplnění národního úložiště garantovaným obsahem, které usnadní pedagogům přípravu na hodinu; vznik ojedinělého úložiště s navázáním na očekávané výstupy definované RVP
  • komplexní systém metodické podpory – zahrnuje všechny stupně vzdělávání od mateřských po střední školy, od teoretických příspěvků přes prakticky zaměřené příspěvky k digitálním učebním materiálům, které je možné využít přímo ve vyučování.
  • podpora zavádění IT do vzdělávání – díky využití pokročilých technologických systémů projekt napomáhá k rozvoji informační a počítačové gramotnosti pedagogů
  • podpora výměny zkušeností – metodický portál je platformou, v rámci které je na národní úrovni podporována myšlenka vzájemného sdílení zkušeností
  • bezplatné využívání vzdělávacích materiálů – díky finanční podpoře mají pedagogové možnost využívat širokou zásobu vzdělávacích objektů zdarma
  • motivace pedagogů – pedagogové mají možnost si díky finanční odměně za publikování příspěvků zhodnotit svoje zkušenosti a získat tak motivaci pro další práci
  • šetření času pedagogů – díky systémům vyhledávání, využití mezinárodních standardu a soustředění na jedno místo ušetří pedagog čas s vyhledáváním vhodných materiálů a
  • může se soustředit na vlastní pedagogickou činnost
  • propojení s mezinárodním prostředím – propojením na mezinárodní síť úložišť získá český pedagog přístup do ještě větší zásobárny materiálů (až 100 tisíc materiálů),a rozšiřuje se tak i jeho jazyková vybavenost
  • rozvoj dovedností pedagogů – díky metodickému vedení při přípravě publikovaných materiálů se zvětší počet pedagogů, kteří jsou schopni si předávat zkušenosti
  • propojení akademického prostředí a praxe škol – vzhledem k šíři vytvořené podpory v rámci portálu bude probíhat propojení akademického prostředí s praxí, a bude tak docházet k vzájemnému obohacení
  • dostupnost – příspěvky, které budou v rámci realizace projektu publikovány, jsou k dispozici rychle a 24 hodin denně; je tedy předpoklad, že realizace projektu přispěje k rychlému šíření zkušeností v rámci etapy zavádění ŠVP do praxe škol

Deficity

Začnu řečnickou otázkou: Nepřipomíná vám záměr část projektu SIPVZ Vzdělávací portál?

Resortu školství stále chybí systematická centrální ICT podpora, kterou několik desítek portálů, pseudoportálů nebo websitů ministerstvem přímo řízených organizací či dílčích projektů nenahradí. Desítky portálů a webů pak stojí několikanásobně víc, než by stál racionálně navržený portál. Vývoj desítek dílčích řešení je nejen dražší, ale také časově náročný a přináší problémy s přehledností. Bohužel dílčí projekty jsou často řešeny buď horkou jehlou, minimalisticky nebo neprofesionálně či poloprofesionálně.

Nejhorší ukázkou, jak se portálové řešení dělat nemá, je Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ, který smečka byrokratůsamozvaných odborníků pod hlavičkou Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) stále provozuje se statisícovými měsíčními náklady, o více než 20 milionech utracených za vývoj nemluvě. Vedle tohoto řešení je RVP.CZ s cca 13 milionů zatím utracených za celý projekt Metodika vysloveně požehnáním s vysokým poměrem cena/výkon.

Ale vraťme se k deficitu ze SIPVZ: jeho Projekt II Vzdělávací SW a informační zdroje se měl realizovat podle původního plánu za 795 milionu Kč. Z toho téměř dvě stě milionů stál softwarový balíček z aplikací LANGMaster a spol. z roku 2001, dalších zhruba sto padesát milionů se realizovalo v letech 2003 a pak 2005-6. Deficit v této oblasti můžeme tedy odhadnout na  445 milionů. Použijeme-li kupecké počty a určité zjednodušení, tak pro každý postupný ročník to znamená tvorbu výukového obsahu za 34 milionů, tedy na každou vzdělávací oblast a ročník cca 3 miliony. Napadá mě kacířský názor: neměl by tento projekt být za pětinásobnou cenu na dva až tři roky a jinými pravidly?

Přestože jsme byli v diskusi ujištěni, že se předpokládají v OP VPK další individuální výzvy na tvorbu vzdělávacího obsahu, komplexní národní projekt by měl větší šanci na vyrovnání takto námi definovaného deficitu. Jaké ale připomínky zazněly v diskusi:

  • Projektový záměr je nekonkrétní a nelze ho hodnotit.
  • Chybí vazba na pedagogické fakulty.
  • Jak zlepší projekt výuku na školách?
  • Chybí zpětnovazebné mechanismy a evaluace.
  • Jak můžeme plánovat s ohledem na technologický vývoj tento projekt plánovat na pět let?
  • Ceny jednotlivých výstupů jsou neodpovídající.
  • Oddělení tvorby učitelů a dodavatelů výukového obsahu je nelogické.
  • Chybí vazba na granty krajů.

Jak vidíte tento projektový záměr vy?


Odkazy:

Prezentace KLÍČE KE KVALITĚ (METODIKA II.): http://docs.google.com/EmbedSlideshow?docid=ah7n3dfjjt7k_800dhqz8jgk  
Prezentace Kurikulum G : http://docs.google.com/EmbedSlideshow?docid=ah7n3dfjjt7k_806fvk6btds  



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.