Tak zní název výchovně-vzdělávacího projektu, kterým prošli žáci kvarty Gymnázia Josefa Svatopluka Machara v Brandýse nad Labem–Staré Boleslavi. Akce je součástí projektu Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, který vytvořila Katedra dějin a didaktiky dějepisu Univerzity Karlovy v Praze. Ta také oslovila několik škol a paměťových institucí (archivů a muzeí) a podpořila je při společném plánování a realizaci výchovně-vzdělávacích akcí, které by se měly stát inspirací pro další české školy.
Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví
Na počátku roku 2007 bylo naše gymnázium osloveno, zda by se zapojilo do projektu zaštítěného Katedrou dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Projekt CZ.04.1.03/3.1.15.2 Metodika pro implementaci Výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví do Školních vzdělávacích programů byl podpořen ke dni 21. listopadu 2006 v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů, v rámci priority 3. 3 Rozvoj celoživotního učení, opatření 3. 3. 1 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních a rozvoj podpůrných systémů vzdělávání, programu podpory 15. D Modernizace školských vzdělávacích programů – rozvoj klíčových kompetencí, výzvy 02 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních.
Obecným záměrem projektu je nabídnout prostřednictvím Výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví učitelům druhého stupně základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií v ČR možnost realizovat a začlenit do ŠVP témata, která konkretizují vzdělávací obsahy definované v RVP ZV na místní úrovni, a následně nabídnout žákům získat vědomosti, dovednosti a schopnosti, které jsou důležité pro zapojení do života daného místa. Ve spolupráci s Oblastním muzeem Praha-východ (www.muzeumompv.cz/) jsme se tedy rozhodli realizovat na naší škole modelový výchovně vzdělávací projekt nazvaný Za pomníky našeho města, který by se měl stát příkladem dobré praxe a inspirací pro ostatní školy.
Studenti kvarty našeho gymnázia se pod vedením a dohledem PhDr. Karly Temrové a Mgr. Věry Špíglové pustili do mapování pomníků obětem válek, pamětních desek, křížů a soch a do zjišťování informací o lidech a událostech, na jejichž památku tyto objekty vznikly. Myslíme si, že stejně jako oni, kteří dříve kolem pomníků často chodili a nevěnovali jim takřka žádnou pozornost, ani mnozí občané Brandýsa nad Labem–Staré Boleslavi netuší, kde tyto pomníky naší minulosti jsou a jaké události či osobnosti připomínají.
Výsledek práce studentů můžete posoudit na webové adrese pomniky.ic.cz/, i když musím zdůraznit, že podoba tohoto webu ještě není konečná. Z odkazu Autoři si můžete udělat hrubou představu o tom, jak měli studenti rozdělené činnosti. Pokud by vás zajímaly podrobnosti, kolegyně, pod jejichž dohledem studenti pracovali, se s vámi jistě rády podělí o své postřehy a zkušenosti z realizace tohoto projektu. Zajímavé, téměř dobrodružné a dosti organizačně náročné bylo prý i samotné hledání pomníků studenty po městě.
V rámci tohoto projektu se studenti naší kvarty podíleli i na vzniku výstavy „Za pomníky našeho města“ (viz www.historickededictvi
Překvapením pro mnohé obyvatele našeho města může být to, kolik pomníků, pamětních desek, křížů a soch studenti objevili. Většina místních si zřejmě bezpečně vzpomene pouze na sochu T. G. Masaryka a možná na pár dalších.
Je tedy určitě dobře, že se studentům podaří seznámit některé z nás s osudy památníků a zároveň osobností, které v našem městě utvářely dějiny; rozhodně by nebylo dobré, kdyby se z pomníků staly zapomníky.
A co vy? Chcete vědět, kolik pomníků je u vás ve městě? Vaši žáci vám to mohou zjistit, a ještě se přitom leccos naučí. A možná budete i vy překvapeni tím, jak velké množství pomníků se ve vašem městě skrývá.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat