Vladimír Duženkov: Stát není týmový hráč?!

pátek 30. listopadu 2007 ·

V současnosti si nemůžeme představit dnešní svět bez využití všech vymožeností moderní techniky, do kterých patří i informační a komunikační technologie. Celkový rozsah zastoupení těchto technologií v každodenním životě je jedním z ukazatelů technické vyspělosti státu. Míra ovládání informačních a komunikačních technologií jednotlivými občany svědčí o jejich úrovni vzdělanosti a předpokladech úspěšného uplatnění na pracovním trhu a to nejen v rámci území vlastního státu. První vážné zamyšlení nad úrovní vzdělávání v ČR a její konkurenceschopnosti v Evropě vyústilo k vypracování programu rozvoje vzdělávání v ČR.

Následně byl vypracován projekt na vybavení škol počítači, připojení na Internet a rozvoj informační gramotností v českém školství. Do roku 2006 bylo proinvestováno v rámci projektu SIPVZ sedm miliard korun.

Přes veškerou kritiku a nepovedené výběrové řízení na generálního dodavatele služeb měl tento projekt správnou vizi. Do té doby neměl nikdo v republice zkušenosti s obdobným projektem, v takovém rozsahu a finanční výši. Bylo by naivní očekávat, aby akce takových rozměrů byla zcela bezchybná. Zpětným promítnutím veškerých kroků si musí instituce zapojené do podobných projektů vzít ponaučení, aby nic nepodceňovaly a doporučení odborníků z oblasti ICT braly vážně.

Standard ICT již nezávazný

V závěru konání projektu SIPVZ  vypracovalo MŠMT z mého hlediska na tu dobu zdařilý metodický pokyn č.j. 30799/2005-551, v kterém byl stanoven standard vybavenosti škol a náležitosti plánu ICT. Školy žádající o dotace dostaly více volnosti k samostatnému řízení rozvoje ICT služeb za předpokladu splnění minimálních požadavků obsažených v tomto dokumentu. Lepší standard vybavenosti školy nikdo nezakazoval. Velmi rozumné byly i finanční dotace na vybavení za povinné spoluúčasti škol.

Za současného stavu financování oblasti ICT ve školách ztratil tento metodický pokyn svou účinnost a již nezavazuje k dodržování stanoveného minimálního standardu ICT služeb. Logicky vyplývá, že vytváření ICT  plánu škol již není povinností.  Musíme uznat, že tento dokument našel své místo na školách a pomáhá zkvalitňovat proces výuky a usměrňovat tok finančních prostředků na pořizování informační a komunikační techniky přesně podle potřeb vzdělávací instituce.

Dnes již žádný kontrolní orgán nemůže na školách kontrolovat plnění pokynů vztahujících se k oblasti ICT a označit „nevyhovující stav“ za pochybení řídícího pracovníka a porušení povinností.  Veškeré povinnosti školám skončily v okamžiku, kdy MŠMT přestalo poskytovat finanční prostředky určené k tomuto účelu a zrušilo odbor SIPVZ zabývající problematikou ICT. Dodnes MŠMT nepředalo kompetence tohoto odboru jinému subjektu a nestanovilo jeho nástupce. Vznikla tedy nepochopitelná diskontinuita, která je pro všechny velmi nepříjemná.

Školy samozřejmě i nadále rozvijí ICT gramotnost a investují do vybavení informačními a komunikačními technologiemi svých pracovišť ne kvůli „čárce“ ve výkazu a úředníkům z odboru školství. Ve školách již nenajdete člověka, který by nechápal nezbytnost tohoto rozvoje a potřeby investic do ICT. 

Ze statistiky MŠMT (http://www.msmt.cz/vzdelavani/stav-ict-vybaveni-ceskych-skol-v-roce-2006), která mapuje výstupy projektu SIPVZ od roku 2004 do roku 2006 je zřetelný každoroční nárůst počtů počítačů v průměru o dalších 30 000 stanic. 

Ústav pro informace ve vzdělávání sledoval pro MŠMT na všech stupních vzdělávání stav indikátorů vybavení škol počítači (eEurope+) v období od roku 2002 do roku 2006. Výsledkem bylo zjištění, že vývoj indikátorů počtů PC/100 žáků měl vzestupující tendenci (http://www.msmt.cz/vzdelavani/indikatory-vybaveni-skol-pocitaci-a-konektivitou-k-internetu-v-roce-2006). Počkáme na výsledky z roku 2007, v němž MŠMT již nákup PC nefinancovalo a drtivá většina počítačů ukončila svůj pětiletý „životní“ cyklus. Otázkou ovšem zůstává, zda někdo tuto problematiku bude po zrušení odboru SIPVZ monitorovat.

Vzdělávání především

Dalším plusem ukončeného projektu bylo velmi důležité financování ICT vzdělávání pedagogických pracovníků ve školách. Základní uživatelské znalosti získalo přes 27  % pedagogů, různé volitelné moduly absolvovalo přes 43  % a „kompletní“ ICT kurs ukončilo více než 13 % pracovníků. Téměř 16 % pedagogů se ovšem žádného školení nezúčastnilo. O důvodech můžeme jen spekulovat. ICT vzdělanost ředitelů škol dosáhla velmi podobných čísel, ale s jedním rozdílem – školení se nezúčastnilo „jen“ 8 % ředitelů.  Z vlastní zkušenosti a zkušenosti mých kolegů mohu konstatovat, že pedagogických pracovníků, kteří „ignorují“ využití moderní technologie ve vzdělávacím procesu, je prozatím více než oněch 16 %. S postupujícím časem a bez poskytovaných dotací na vzdělávání pedagogů v oblasti ICT počet pedagogických pracovníků „nestíhajících“ sledovat vývoj moderních technologií bude jen narůstat. Financování vzdělávání ze zdrojů DVPP a jeho dofinancování z omezených vlastních zdrojů škol vzhledem k vysoké ceně jednotlivých školení bude velmi náročné nebo téměř nemožné.

Proces růstu a rozvoje informační gramotnosti poněkud zpomalil své tempo. V této oblasti začíná z hlediska statistiky mezi státy EU ČR ztrácet svou konkurenceschopnost. V následujících letech máme alespoň poslední možnost, jak tento stav zmírnit, a to za předpokladu finanční spoluúčasti státu.

Tato oblast vyžaduje značné finanční investice do obnovy hardwaru a softwaru a hlavně na vzdělávání pedagogických pracovníků. Pouze pedagog, který bezpečně ovládá technickou stránku moderních technologií, ji dokáže využít ve vyučovacím procesu. Toto považuji za odrazový můstek k moderní výuce na školách, kde pedagog vytvoří podmínky k poznání a využití ICT nejen ve škole, ale i běžném životě.

Propad ve financování vrátí většinu škol o několik let zpátky, anebo přinejmenším značně zpomalí jejich ICT rozvoj, současně omezí rozsah informační gramotnosti žáků a jejich připravenost na školy vyššího stupně. Tento dopad za několik let pocítí celý stát – budou chybět odborníci schopní vyvíjet tento druh technologií. Zákonitě začne stát „dovážet“ odborníky z ciziny…

Cituji výsledky výzkumu IEA SITES M2 „dlouhodobá integrace a rozšiřování inovací se neobejde bez stálého financování a politické podpory. Znamená to tedy, že dokud se náklady na využívání ICT ve školách nestanou zcela běžnou součástí státního rozpočtu, bude třeba nepřetržitě financovat tuto oblast z jiných mimořádných zdrojů“ (http://it.pedf.cuni.cz/sitesm2/vysledky.htm). Běžný provoz ICT technologií na škole je prozatím skutečně financován pouze z vlastních zdrojů, které jsou ovšem značně omezené. Velmi často se investování do ICT provádí na úkor jiných investic, které jsou ovšem nezbytné pro bezproblémový chod školy. Výrazný rozdíl panuje mezi školami městskými a tzv. venkovskými, kde možnosti zřizovatele jsou velmi odlišné. Je tento stav dlouhodobě udržitelný?

Dnešní postup jednotlivých zřizovatelů dobře vystihuje výsledky z téhož výzkumu, že „vůbec nejlepších výsledků se dosahuje tam, kde místní politika v souladu s celostátní“. Většina zřizovatelů škol plní své povinnosti velmi svědomitě, investuje do školních budov a v rámci svého rozpočtu a priorit modernizuje vybavení škol. Nyní zaměstnanci škol a školských zařízení očekávají, jak se zachová stát, respektive MŠMT a zda-li vůbec začne plnit své závazky z usnesení vlády č. 792/2004 a v letech 2007 – 2013 a bude ročně dotovat částkou  jedné miliardy korun informační a komunikační služby ve školách, respektive poskytovat finanční pomoc školám k naplnění všech kroků státem zpracované a schválené školské reformy.

Chybějící logika

Postrádám prozatím logiku – zadavatel (stát) objedná službu (vzdělávání) a stanoví podmínky (reformu) k její realizaci, odmítá ovšem v plné výši financovat poskytovatelé služeb (školy) za prováděné úkony a náklady s nimi související?! Doufám, že se již nebude opakovat situace, kdy s velmi vysokým nasázením byla provedena část školské reformy (tvorba ŠVP ZV) a to bez poskytnutí potřebných finančních prostředků ze strany MŠMT.



Vladimír Duženkov

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.