NÚOV: Školy nesmí „prodávat své kapacity“, pokud chtějí čelit svízelnému období

Wednesday, November 14, 2007 ·

Trh práce čeká v učňovských oborech krize, kterou už lze předvídat, varuje ředitel ministerského odboru 23 Martin Mach. Řešení? Vzdělávat dospělé a spolupracovat s firmami.

Přestože se o nepříznivém  demografickém vývoji  a poklesu  počtu žáků hovoří už několik let,  některé kraje zatím řešení této otázky zásadněji nezakomponovaly do  svých dlouhodobých záměrů. Na říjnové konferenci  vzdělávacího projektu UNIV v Třeboni na to upozornil Mgr.  Martin Mach, ředitel odboru 23 středního  a vyššího vzdělávání  ministerstva školství. České školy a trh práce v učňovských oborech  se podle něho  už v historicky krátké  době  budou potýkat  se svízelnou situací a nevyhnutelnou krizí.

„Je to záležitost, se kterou se budeme všichni, ať chceme nebo ne, v následujících deseti až patnácti letech setkávat. Náš odbor považuje tento problém za jeden z klíčových, které řešíme,“ řekl Mach.  Odbor středních  a vyšších škol MŠMT má podle něho v současnosti čtyři priority. Je to především  příprava a zahájení kurikulární reformy v oblasti středního školství,  dále kontroverzní téma státní maturity a  příprava projektů  do Evropského sociálního fondu (v tomto bodě je podle M. Macha  dobrou zprávou, že byl v druhé polovině října  v Bruselu podepsán operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost). Jako čtvrtou prioritu označil Mach  v Třeboni právě řešení opatření, která by zmírnila dopad negativního demografického vývoje.

Ubyde třetina žáků

Zatímco v tomto školním roce nastoupilo do českých středních škol  asi 130 tisíc žáků, v následujících čtyřech letech se očekává snížení tohoto počtu asi o třetinu. „To je fakt, žádná prognóza, vychází to z počtu narozených dětí,“ konstatuje Mach. Tento  počet prý zřejmě bude jen mírně  modifikován vlivy, jako jsou počet cizinců či  odložená poptávka. „Máme tedy vstupní údaje asi 1500 středních škol,  130 tisíc žáků a pokles o třetinu  -  i laikovi je jasné, že to bude znamenat velký zásah do současné sítě škol.  Bude následovat optimalizace a věci  s ní spojené,“ obrátil  se M. Mach na pedagogy na třeboňské konferenci UNIV. 

V oblasti prognóz ministerstvo předpokládá, že nastávající situace bude  mít odlišný dopad na různé oblasti středního školství. „Předpokládáme, že nejvíce budou postiženy tříleté učební obory, tzv. učňovské školství,“ uvažuje Mach. Prognózy však prý závisí také na tom, zda se příliš nezmění  poměry v zájmu o studium, tedy  zda žáci – uchazeči o studium, budou preferovat jednotlivé typy škol  stejně jako doposud. To  je podle Macha  věc sporná: „Pokud by totiž při klesajícím počtu žáků zůstávala nabídka škol, včetně gymnázií, které poskytují vzdělání ukončené maturitou,  dá očekávat,  že se žáci, kteří dnes jdou do učebních oborů, pokusí o školy s maturitou.“

Za nejpravděpodobnější považuje M. Mach „střední“ variantu, která  předpokládá, že v učňovském školství  u tříletých oborů s výučním listem dojde k poklesu zájmu až o 50 procent.  „Školy  jsou s touto prognózou seznamovány už několik let, ovšem v závislosti na tom, v jakém kraji  se pohybují. Některé kraje, např. jihočeský, si prognózy nechaly zpracovat. Je ale také pravdou, že ve většině dlouhodobých krajských záměrů z roku 2005, které byly na ministerstvo předloženy, není  tato otázka ještě řešena, anebo je řešena pouze okrajově,“ varuje ředitel ministerského  odboru 23. 

Trh práce to pozná

Skutečnost, že bude v následujících 5 až 10 letech vycházet ze středních škol podstatně méně absolventů,  bude mít podle M. Macha důležitý dopad na trh práce. „Může to vést  k velmi výraznému, řekl bych  až kritickému nedostatku některých pracovníků  - jde samozřejmě  hlavně o řemeslné obory, vysoce kvalifikované dělníky a techniky, což jsou už dnes profese nedostatkové,“ upozorňuje Mach.  Ministerstvo se prý už dnes setkává s žádostmi zaměstnavatelů, aby se pokusilo situaci nějak řešit.

Přitom vlastní snižování počtu absolventů bude podle Macha navíc ještě zesíleno určitým sinergickým efektem, který spočívá v tom, že dnes je ekonomika ČR ve fázi růstu. „Dochází tedy ke snižování nezaměstnanosti, to je první fakt, a jsme svědky určité  expanze vysokých škol. Ty dnes skutečně přijímají nejen  absolventy gymnázií a středních odborných škol, ale i řady učebních oborů ukončených maturitní zkouškou,“ konstatuje  Mach.  Jako další faktor zde podle něho  působí  určitá specifická struktura českého hospodářství, které je tradičně poměrně silně orientováno na průmyslovou výrobu.

ČR se tedy podle názoru M. Macha už teď nachází ve zvláštní a svízelné situaci, kdy je v poměru počtu  řemeslníků, kvalifikovaných výrobců, zpracovatelů, opravářů, obsluhy strojů  či montážních dělníků ke všem   ostatním profesím  až na samém chvostu mezi evropskými zeměmi.  „Naše ekonomika a hospodářství se stále výrazně orientuje na průmyslovou výrobu, rozvoj terciálního  a kvarterního sektoru je stále omezený. Je to způsobeno samozřejmě i zahraničními investicemi, které sem proudí – jsou to ty montovny a některé další investice.  Náš pracovní trh má velkou potřebu těchto zmíněných profesí, ale bohužel asi nebude saturován, takže  bohužel dojde k nějaké krizi, která  se dá už teď předvídat,“ míní Mach.

Podpořit aktivitu škol

Na situaci se podle M. Macha snaží ministerstvo reagovat a pomoci ji řešit. Čistě teoreticky by prý mohlo být první skupinou opatření navýšení normativu nebo prodloužení délky studia v jednotlivých oborech. „Když  se ale podíváme na současnou vládní politiku, která je postavena na nezvyšování veřejných výdajů,  pak tato cesta není schůdná,“ spekuluje Mach.  Kromě toho lze podle něho  diskutovat, jestli by související  enormní náklady  v případě prodlužování studia  byly využity smysluplně. Zvyšování normativů by prý asi vedlo k úspěchu, ale dopady na státní rozpočet by byly i tady velmi vysoké.

Druhou oblastí řešení je úprava legislativního prostředí, kde  může MŠMT podporovat aktivní přístup škol, zvyšovat prostupnost vzdělávacího systému a umožňovat tak žákům korigovat svoji vzdělávací dráhu.  „V oblasti počátečního vzdělávání žáci budou moci získat druhou maturitu, druhý  výuční list. Chceme v rámci školského zákona novelizovat příslušné paragrafy, které  se týkají toho, že i absolvent tříletého oboru s výučním listem může ve zkráceném studiu získat druhý výuční list v jednoletém či dvouletém studiu,“ avizuje Mach.

Dalším možným legislativním  nástrojem může být  např. úprava školského zákona v paragrafu 185, která  se už stala předmětem diskuzí. Paragraf říká,  že se neumožňuje měnit stávající učební dokumenty  s výjimkou těch změn, které  slouží k dosažení  shody se školským zákonem, což  školám brání  přizpůsobit se měnícím se podmínkám. „Navrhneme tedy vypustit tuto větu  a školy dostanou možnost měnit učební dokumenty. Musíme ovšem samozřejmě nastavit některé další parametry, aby byl tento proces trošku řízen. Na první pohled to vypadá jako krátkodobá záležitost, ale protože rámcové vzdělávací programy jsou vydávány postupně ve třech vlnách, bude tato věta v podstatě aktuální ještě po dobu asi pěti let,“ informoval  Mach pedagogy a zástupce firem na říjnové konferenci v Třeboni. 

Výraznou roli  v řešení očekávané krize má hrát partikulární  reforma středního školství, v jejímž rámci dochází mj.  k posilování role sociálních partnerů (tedy např. firem v regionech), kteří  by se mohli podílet na tvorbě školních vzdělávacích programů. Příklady úzké spolupráce firem  a aktivních škol lze už nalézt  v celé ČR.  „Vytvářejí se tím podmínky pro užší provázanost škol s trhem práce,  a to vidím jako velmi důležitou věc, kterou by měly využít jak školy, tak sociální partneři – tím myslím zaměstnavatele, ale i územní samosprávu atd.,“ podporuje právě tuto cestu také  M. Mach.

K celému problému se prý MŠMT snaží  připravit určitou  informační kampaň, která  by měla především školám zdůrazňovat, jakou další cestou by se měly ubírat, pokud chtějí být co nejméně zasaženy turbulencemi, která nastanou v boji o žáka. „Především je třeba zdůraznit, že negativními dopady budou zcela jistě méně postiženy školy, které budou poskytovat komplexní vzdělávací nabídku. Ta zahrnuje nejen počáteční, ale i další celoživotní  vzdělávání,“ zdůraznil M. Mach na konferenci projektu UNIV (Uznávání výsledků neformálního  vzdělávání  a informálního učení), který  se s využitím státních  a evropských prostředků zabývá právě zaváděním nových možností  rychlého  a účelného  získávání nové kvalifikace u dospělých.

Možnost, aby  využili  při získání nové  kvalifikace i  znalosti nabyté během života  mimo  školu, vnesl  do české  legislativy  zákon  o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání č. 179/2006 Sb., který vstoupil v platnost letos v srpnu. Právě systémový projekt UNIV se s velkou podporou krajů  snaží tuto možnost  prakticky zavést v celé ČR.  

Neprodávat  své zdroje

Také počáteční vzdělávání by však podle M. Macha napříště mohlo být  nabízeno  v různých formách – třeba i ve zkráceném studiu.  Tady prý ministerstvo uvažuje o tom, že  by mohlo zvýhodnit tyto  jiné formy počátečního studia, např.  dálkové: „To už ale má své ekonomické dopady, nicméně rádi bychom  školám pomohli v této věci. Za náš odbor to navrhujeme, ale záleží ještě na ekonomii, jak to zhodnotí,“ říká za MŠMT Martin Mach.

  Jako podstatné ovšem  vidí ředitel ministerského odboru Martin Mach,  aby se školy skutečně naučily vzdělávat dospělé, aby nebyly uzavřeny samy pro sebe, aby vystupovaly otevřeně k požadavkům třeba i komerčních subjektů z hlediska vzdělávání. „Měly by alternativně využívat své volné kapacity. V rámci projektu UNIV se mi dostala do ruky zajímavá studie, která  mj. bohužel ukazuje,  že většina škol zatím volí pasivní přístup, tedy že své velmi cenné zdroje – kvalifikované pedagogy  a materiální zázemí – poskytuje třetím subjektům,“ lituje Mach.  Tyto komerční subjekty si tak vytváří zisk na úkor školy, jejíž  management  se přitom navíc nenaučí některé věci v řízení, které bude potřebovat v dalším vzdělávání.  „Školy musí samy aktivně vzdělávat!“ zdůrazňuje  M. Mach. 

  Zásadní úlohu  v tom, jak se školy v krajích vyrovnají  z nadcházející složitou situací,  sehraje podle MŠMT zřizovatel  většiny středních škol, tedy  kraj. V současné době leží v parlamentu i novela zákona o reformě veřejných  financí, jejíž jedna část  se týká i regionálního školství, konkrétně středních škol, které by měly přejít co do financování do svrchované kompetence krajů. Úloha krajů tedy bude podle M. Macha ještě výraznější. Už nyní podle něho mají řadu nástrojů a pák, které mohou využívat - mohou velmi dobře monitorovat požadavky  lokálního trhu práce, mohou na základě toho vytvářet vyváženou síť škol, mohou některé obory preferovat.

„Myslím, že je to obrovský prostor a doufám, že ho využijí. Přeji školám úspěch v následujícím nelehkém období boje o žáka – z ministerstva se jim budeme snažit všemožně pomoci,“ přislíbil  na říjnové konferenci UNIV v Třeboni Martin Mach.



NÚOV

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.