NÚOV: Příprava nové závěrečné zkoušky pro učební obory se blíží k závěru

Wednesday, November 7, 2007 ·

Národní ústav odborného vzdělávání slavnostně zahajuje poslední rok ověřování nové závěrečné zkoušky pro tříleté učební obory. Ve školním roce 2007/2008 si nové závěrečné zkoušky, založené na jednotném zadání, vyzkoušejí žáci už ve všech tříletých učebních oborech na 280 školách. Jejich přípravu má na starosti Národní ústav odborného vzdělávání v rámci projektu Kvalita I, který je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.

Zástupci škol, zaměstnavatelů a Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV) budou za přítomnosti představitelů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy diskutovat o dosavadních zkušenostech s tvorbou a použitím jednotných zadání v minulých letech i o dalších možnostech, jak závěrečnou zkoušku zdokonalit formálně i obsahově. 

Dosud si školy samy připravují své závěrečné zkoušky a jejich obsah se proto může dost podstatně lišit. Základem nově koncipované zkoušky je proto jednotné zadání, které bude vytvořeno pro každý učební obor a mělo by obsahovat ta nejpodstatnější témata. Po zavedení jednotného zadání by se tedy nemělo stát, aby absolvent neuměl základní věci ze svého oboru, které jsou bezpodmínečně nutné pro kvalifikovaný výkon povolání. Velmi důležité je také to, že zaměstnavatelské organizace vznik jednotných zadání podporují a zástupci podniků na tom spolupracují se školami. Pod vlivem podnikové sféry by se obsah zkoušek měl víc než dosud přiblížit potřebám praxe a absolventi by pak měli mít větší šanci na dobré uplatnění na trhu práce. 

Závěrečná zkouška konaná na základě jednotného zadání požaduje od žáků méně encyklopedických vědomostí a naopak zjišťuje, zda jsou dobře připraveni pro praxi či zda nabyli tzv. klíčových kompetencí, tedy například jestli jsou schopni řešit problémy či pracovat s informacemi.  

Příprava nové závěrečné zkoušky v rámci projektu Kvalita I začala v roce 2005. Od té doby každý rok stoupá počet oborů, pro něž už bylo vytvořeno jednotné zadání. V minulém školním roce jich bylo 41 a novým způsobem závěrečnou zkoušku skládalo cca 10.000 žáků na 200 školách zapojených do projektu. Letos zahrne příprava jednotných zadání všechny tříleté učební obory (kterých by po redukci počtu oborů mělo zůstat 70) a při závěrečných zkouškách je využije 280 škol.  

Protože školy se hlásí do projektu dobrovolně, nebylo úplně jednoduché zajistit zastoupení těch učebních oborů, kam se hlásí velmi málo žáků, jako např. slévač, kominík, sklenář, kameník či včelař. Nakonec se ale tyto problémy podařilo vyřešit a jednotná zadání se v tomto školním roce budou zkoušet ve všech perspektivních oborech. 
 
Zkouška přispěje ke zkvalitnění výuky 

Jednotná zadání by měla nastavit společnou laťku pro všechny školy, které určitý obor vyučují. Při jejich použití už také nebude možné, aby škola poskytla žákům vzdělání, které neodpovídá současnému technickému vývoji v oboru. Musí být tedy dostatečně technicky vybavená nebo zajistit svým žákům praxi v podniku, který moderním vybavením disponuje, jinak by riskovala, že její žáci nebudou schopni při zkoušce obstát. Ukázalo se to dobře i při dotazníkovém šetření, v němž odpovídali zaměstnavatelé, kteří byli členy komisí při závěrečných zkouškách. Ti v některých případech kritizovali vybavení školy jako nedostatečné a je jasné, že dotyčné školy budou muset do příštího roku tuto situaci vyřešit. Pro školy je tak použití jednotného zadání zpětnou vazbou, která vypovídá o úrovni jejich výuky a tedy i absolventů. 

Co přinesou zkoušky nového 

Nové závěrečné zkoušky by se i nadále měly skládat z části písemné, praktické a ústní. Jejich zaměření by ale mělo směřovat mnohem více než dnes k praxi v oboru. Stěžejní roli proto bude hrát zkouška praktická, při níž má žák řešit reálné úkoly a problémy. Témata písemné ani ústní zkoušky by neměla mít encyklopedický charakter, jak to dosud často bývá. Mělo by jít o problémově formulované téma, při jehož řešení bude možné ověřit, zda je žák schopný využít své teoretické znalosti v praxi. Při zkoušce bude možné použít také test, ale ten bude mít jen doplňující charakter.  

Při ústní zkoušce dostávají žáci nově také otázky ze světa práce. Zjišťuje se tak, zda mají představu o svém uplatnění a o tom, jak se pohybovat na trhu práce, jak jednat se zaměstnavateli. Důležité je také to, že nová závěrečná zkouška bude odpovídat standardům jednotlivých kvalifikací, které jsou popsány ve vznikající Národní soustavě kvalifikací. 

Někteří žáci budou obhajovat své práce 

Úplnou novinku v rámci závěrečné zkoušky představují samostatné odborné práce. Zatím je psali žáci třetích ročníků na 80 středních odborných školách v oborech kuchař, číšník, cukrář, pekař a kadeřník, ale počítá se s tím, že se jejich použití rozšíří. Na začátku 2. pololetí si žáci vylosovali téma a pak v průběhu jednoho nebo dvou měsíců sami vyhledali potřebné informace a své návrhy zpracovali na počítači.

Téma samostatné práce má vliv i na průběh závěrečné zkoušky. Při její praktické části totiž žáci dostanou za úkol vyrobit to, co teoreticky popsali a svůj postup obhájit před zkušební komisí. Žáci tak mají možnost ukázat, že pronikli do určité odborné problematiky, umí pracovat s informacemi a dokáží prezentovat výsledky své práce. Takové dovednosti jim pomohou najít dobré uplatnění a přispějí k tomu, aby měli chuť se i v dospělosti dále učit.

Kdy budou nové závěrečné zkoušky zavedeny 

V tomto školním roce skončí příprava jednotných zadání pro všechny obory s výučním listem a bude tedy možné je zavést celoplošně nebo mohou představovat nabídku pro školy a ty se budou k provádění zkoušek s využitím jednotného zadání hlásit dobrovolně. Která z těchto alternativ bude přijata, záleží na rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a případně i na novelizaci některých zákonů. Aby školy mohly jednotná zadání využívat, k tomu by měl vzniknout automatizovaný informační systém, který bude podporovat jejich každoroční aktualizaci a umožní plynulou komunikaci se školami. 

Tvůrci jednotných zadání doufají, že společně s rámcovými vzdělávacími programy přispějí nové závěrečné zkoušky ke zkvalitnění a modernizaci učňovského vzdělání. Jejich snahou je, aby se žáci setkávali s nabídkou kvalitních učebních oborů, jejichž absolvování je nebude znevýhodňovat na trhu práce a v případě zájmu budou moci bez komplikací pokračovat ve vzdělávání.  

www.kvalita1.nuov.cz

Cílem systémového projektu ministerstva školství KVALITA I je vytvoření systému hodnocení a monitorování výsledků vzdělávání. Partnery MŠMT při řešení projektu jsou NÚOV, Ústav pro informace ve vzdělávání a Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.



NÚOV

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.