34. zasedání Generální konference UNESCO se konalo v Paříži ve dnech 16. října - 2. listopadu 2007. Přítomno bylo celkem 3 463 delegátů ze 185 členských zemí, z toho 9 hlav států, 279 ministrů, náměstků a státních tajemníků. Součástí konference byl i Ministerský kulatý stůl o vzdělání a hospodářském rozvoji, kterého se za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zúčastnila I. náměstkyně ministryně Ing. Eva Bartoňová. Na závěr tohoto kulatého stolu bylo přijato oficiální prohlášení.
I. My, ministři školství 96 zemí, kteří jsme se sešli 19. a 20. října 2007 v Paříži, děkujeme generálnímu řediteli UNESCO za příležitost zabývat se vztahem mezi vzděláním a hospodářským rozvojem. Dále děkujeme panu Angelu Gurríaovi, generálnímu tajemníkovi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), a zástupci Fóra mládeže, kteří se setkali před tímto zasedáním Generální konference, za jejich aktivní účast na kulatém stolu. Rovněž oceňujeme aktivní podíl zástupců občanské společnosti na jednáních. Kulatý stůl se zabýval následujícími okruhy otázek:
-
právo na vzdělání a rozvoj;
-
příspěvek vzdělání k hospodářskému růstu;
-
vzdělání a trvale udržitelný rozvoj;
-
partnerství pro vzdělání a hospodářský rozvoj.
Všechny okruhy otázek mají zásadní význam pro všechny naše země, přičemž v mnoha z nich tvoří mladí lidé velkou část obyvatelstva. Zdůrazňujeme, že vzdělání a hospodářský rozvoj spolu úzce souvisejí: zvýšení úrovně vzdělání přispívá k hospodářskému rozvoji, který naopak vytváří zdroje pro vzdělání. Zahájili jsme diskuzi v souvislosti s realizací Rozvojových cílů milénia (MDG) a cílů vzdělání pro všechny, jakož i s ohledem na skutečnost, že vzdělání přispívá k míru, rozvoji společnosti v širším smyslu, aktivnímu občanství a podpoře humánních hodnot. V době převratných změn si uvědomujeme, že vzdělávací systémy musí reagovat přijetím nových a zcela odlišných přístupů.
II. Znovu zdůrazňujeme naše odhodlání:
1. Podporovat přístup ke vzdělání, který zajistí, že:
-
každý bude mít příležitost uplatnit své právo na kvalitní vzdělání, které představuje základ pro uplatnění dalších práv, sociální soudržnost a naplnění osobních cílů;
-
kvalitní vzdělání bude komplexní, bude podporovat spravedlnost a rovnost pohlaví a bude představovat prostředek pro zajištění sociální stability, míru a řešení konfliktů;
-
široce založené vzdělání bude pomáhat v boji s extremismem a terorismem tím, že poskytne naději a životní šanci mladým lidem, které lze snadno svést k násilí, střetům a jiným formám zneužívání;
-
v současné době globalizace gramotnost a příležitosti k celoživotnímu vzdělávání, které využívají volné výměny myšlenek, umožňují lidem řešit změny, vyrovnávat se s nimi a zaujmout své místo občanů světa;
-
vliv mobility a migrace na vzdělání – ať už v souvislosti s hledáním příležitostí nebo přemístění – je otázka, která vyžaduje zvláštní pozornost a mezinárodni dialog, přičemž společné úsilí je zaměřeno na omezení negativních dopadů odlivu mozků;
-
bude řešen přístup ke vzdělání a toto právo bude bezodkladně uplatňováno, především ve vztahu k těm nejchudším a nejpřehlíženějším, včetně více než 72 miliónů dětí, které nenavštěvují školu, a 774 miliónů dospělých, kteří jsou negramotní;
-
studenti budou navštěvovat bezpečné školy a dostane se jim plnohodnotného vzdělání v jejich sociálním, kulturním, duchovním a osobním rámci, neboť hraje významnou roli jako prostředek hospodářského pokroku.
2. Posilovat vztahy mezi vzděláním a hospodářským rozvojem tak, aby:
-
vyšší, vyvážené a prioritní investice směřovaly do celého vzdělávacího systému tak, aby na sebe navazovaly všechny úrovně a typy vzdělání - od základního po nejvyšší;
-
se zlepšovala úroveň výuky na základě posouzení úspěchů v osvojování znalostí, předávaly se poznatky získané při takovém posuzování, zvýšila se kvalita přípravy učitelů a byl kladen důraz na gramotnost, jakožto základ dalších dovedností;
-
učební plán odpovídal novým požadavkům globálního trhu a znalostní ekonomiky, zprostředkoval by dovednosti, jako např. komunikaci, kritické myšlení, sebedůvěru, vzdělání v oblasti vědy a techniky a životního prostředí a naučil, jak se dál učit;
-
v rámci diverzifikovaného vzdělání na stupních navazujících na základní stupeň byla podporována a přepracována technická a odborná výuka s ohledem na zprostředkování praktických dovedností, rozšíření znalostí, otevření nových cest k vyššímu vzdělání a zvýšení zaměstnatelnosti a podporu podnikání;
-
byly budovány mosty mezi vzděláním a praxí a aby vzdělání bylo přizpůsobeno pracovním příležitostem v daném rámci;
-
přístup k informačním a komunikačním technologiím (ICT) byl důsledně rozšiřován, neboť informační a komunikační technologie umožňují distanční vzdělávání a přípravu učitelů a dále přispívají k novému flexibilnějšímu přístupu k modelům pro celoživotní vzdělávání.
3. Přispívat k trvale udržitelnému rozvoji prostřednictvím vzdělání tak, aby:
-
vzdělání zprostředkovávalo znalosti, hodnoty a dovednosti potřebné pro zajištění udržitelného rozvoje ve všech částech světa, a to především mladým lidem, kteří budou v budoucnosti zastávat řídicí funkce;
-
vzdělání bylo zaměřeno na tři pilíře trvale udržitelného rozvoje – ochranu životního prostředí, hospodářský rozvoj a společenský rozvoj;
-
vzdělání pro trvale udržitelný rozvoj se stalo součástí náplně výuky a učebních plánů na všech úrovních a ve všech typech škol a bylo založeno na vědeckých poznatcích;
-
modely a cesty vývoje respektovaly kulturní a biologickou rozmanitost, budoucí generace a planetu a podporovaly zajištění potravin pro všechny a vyvážený model spotřeby;
-
byly respektovány názory obcí a kulturní dědictví.
4. Budovat partnerství pro vzdělání a hospodářský rozvoj tak, aby:
-
byla navázána užší spolupráce a partnerství na místní a mezinárodní úrovni mezi vládami, mezivládními organizacemi, vzdělávacími institucemi na celém světě, mezinárodními organizacemi, soukromým sektorem a podnikateli, místními správami, občanskými organizacemi a rodinami – v rámci politického dialogu se zaměřením na využití a rozvoj kapacit;
-
byly poskytnuty vyšší prostředky z domácích a zahraničních zdrojů na splnění závazků EFA včetně rozšíření ODA a nových mechanismů financování a dodržování zásad efektivity pomoci a účinného sladění dárců;
-
byla dále posilována spolupráce Sever-Jih a Jih-Jih (především v rámci iniciativy E-9 a v rámci regionálních organizací), jakož i trojstranná spolupráce (Sever-Jih-Jih), především v oblasti výměny osvědčených postupů;
-
bylo podporováno a rozvíjeno partnerství soukromého a veřejného sektoru především se zaměřením na mládež a podporu všeobecného vzdělání, příležitosti pro odborné a vyšší vzdělávání a výzkum;
-
společné otázky agendy a cíle byly schváleny v EFA, MDG, PRSP se záměrem optimálně využít synergické spojení, jakož i další mezinárodní rámce, dohody a spolupráce pro efektivní pomoc, reformu OSN a spolupráci a rozvoj vzdělání a hospodářství.
III. Z toho důvodu vyzýváme UNESCO, aby:
(a) posílila důraz na spolupráci mezi různorodými subjekty v oblasti vzdělávání a zajistila, aby vazba s trvale udržitelným hospodářským rozvojem vytvořila trvalé téma jejích programů a aktivit;
(b) zahájila proces reflexe zaměřený na úlohu státu a dalších subjektů při organizování a poskytování vzdělávání za situace, kdy se soukromý sektor ve stále větší míře angažuje v přístupu ke vzdělání a zvýšení jeho kvality;
(c) věnovala zvláštní pozornost potřebám nejméně rozvinutých zemí (LDC) v souladu s výsledky posledního ministerského vedlejšího zasedání o nejméně rozvinutých zemích, které se konalo při příležitosti 34. zasedání generální konference UNESCO, jakož i potřebám malých rozvojových ostrovních států (SIDS) s ohledem na mauricijskou strategii implementace;
(d) posílila koordinační úlohu v iniciativě OSN Desetiletí vzdělávání v oblasti trvale udržitelného rozvoje (DESD), vzdělání pro všechny (EFA) a programu OSN Dekáda gramotnosti (UNLD), aby vzdělání a ekonomický rozvoj společně nabídly větší naději a lepší udržitelnou budoucnost.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat