Josef Duhajský: Stávkovat, či nestávkovat? A jak?

Thursday, November 29, 2007 ·

Pokud učíte, možná si i vy s blížící se prosincovou stávkou učitelů kladete téměř hamletovskou otázku – stávkovat, či nestávkovat. A jestli jste se již rozhodli kladně, možná nevíte, jak se ke stávce připojit. Kde hledat odpovědi?

Stávkovat, či nestávkovat? 

S touto otázkou je to těžší. V žádném případě vás zde nehodlám k účasti v chystané stávce učitelů přemlouvat; je na každém, aby se rozhodl sám.  

Osobně mám se stávkováním ve školství už léta problém. Od časů ministra školství Ivana Pilipa totiž nemohu školským odborářům zapomenout, jak dopadla jejich tehdy avizovaná stávka. Ministr Pilip všem učitelům zařídil přidání dvou hodin do úvazku, stávka se nekonala a učitelé několik let učili a učili, až se konečně tyto dvě hodiny z úvazků zase potichu ztratily. Co celou dobu dělaly školské odbory? A proč jsme tehdy nestávkovali kvůli těm dvěma hodinám navíc? 

Přesto si myslím, že je vhodné se připravované stávky učitelů 4. prosince 2007 zúčastnit. Zaprvé z toho důvodu, abych nemusel mít trapný pocit z toho, že stále někde pouze brblám a fňukám, a když je možnost protestovat aktivněji, tvářím se, jako by se mě to netýkalo. A za druhé vzpomeňte, jak zafungovala stávka studentů. Stačilo, aby se prošli Prahou a o státní maturitě jsme od té doby neslyšeli. Ona i jednodenní stávka může mít velký význam. 

Jak se ke stávce připojit? 

Pokud jste se rozhodli stávkovat a máte ve škole odborovou organizaci, už vás asi někdo poučil. Nemáte-li ve škole odbory, hledejte odpovědi na organizační otázky týkající se blížící se stávky učitelů na webové adrese Českomoravského odborového svazu (http://www.skolskeodbory.cz/). 

Namátkou cituji:

Je zcela na rozhodnutí účastníků stávky zda se dohodnou s ředitelem školy či školského zařízení a setrvají po dobu stávky na pracovišti či nikoliv. Vzhledem k tomu, že v době stávky zaměstnanci nekonají práci pro zaměstnavatele, nevzniká jim povinnost být přítomni na pracovišti zaměstnavatele. Přítomnost stávkového výboru na pracovišti zaměstnavatele v době stávky, pokud tam nebudou přítomni ostatní účastníci stávky, není nutná, ale je žádoucí, aby  bylo jak zaměstnavateli tak stávkujícím známo telefonické spojení na členy stávkového výboru (kontaktní osobu) pro možnost kontaktu s nimi. Počet stávkujících není omezen. Zaměstnavatel ani jiná osoba nejsou oprávněni zakazovat zaměstnancům účast na stávce ani je za ni jakkoli postihovat, neboť se jedná o realizaci jejich práva stanoveného  Listinou základních práv  a svobod.“ 

Je možné se ke stávce připojit jako jedinec? Pracuji na malé škole, která nemá odbory a není mi lhostejná moje budoucnost. Mohu pro to něco udělat?

Využít svého ústavního práva stávkovat za jiné hospodářské a sociální zájmy můžete bez ohledu na to, že se k Vám nepřipojí další zaměstnanci. Doporučujeme však, abyste své rozhodnutí nekonat v pracovní době dne 4. 12. 2007 práci pro zaměstnavatele z důvodu účasti ve stávce oznámil řediteli školy alespoň 3 dny předem.“ 

Stávkou se rozumí přerušení výkonu práce pro zaměstnavatele v pracovní době. To znamená, že pedagogičtí pracovníci, kteří se budou účastnit stávky, nebudou konat v době stávky ani přímou pedagogickou činnost ani práce související s touto činností bez ohledu na to, zda mají být konány na pracovišti zaměstnavatele či na jiném dohodnutém místě. Účast zaměstnance ve stávce je překážkou v práci a zároveň omluvenou nepřítomností v práci za kterou zaměstnanci nenáleží plat ani jeho náhrada. Pojistné na zdravotní pojištění se hradí i za dobu, kdy zaměstnanec nemá z důvodu účasti na stávce započitatelný příjem. Vychází se z výše minimální mzdy,  přičemž se do vyměřovacího základu za každý kalendářní den pracovního volna z důvodu stávky připočítává poměrná část minimální mzdy připadající na jeden kalendářní den v daném měsíci. Výše pojistného na sociální zabezpečení zůstává beze změny.“ 

4.12. proběhne v Praze od 13.00 hod setkání školských pracovníků-3. čtení z lavic za budovou MŠMT na Maltézském námětí, které bude pokračovat od 14.00 hod před Poslaneckou sněmovnou. Na této akci předpokládáme účast i vašich zástupců.“ 

K poslední citaci bych znovu připomněl účinek zmiňované studentské stávky. Bylo by dobré, kdyby na tomto setkání bylo účastníků co nejvíc, aby si učitelů „vrchnost“ konečně všimla.   

A dovolím si svůj dnešní příspěvek osobně i zakončit. Když jsem v roce 1998 použil na svých webových stránkách následující obrázek, 

 

chtěl jsem si jím připomínat, jak bych nechtěl jako učitel skončit – tedy jako tupá ovce, která před tabulí vykládá něco, co nikoho nezajímá, a z dětí se snaží vychovat sobě podobné ovce. Bohužel začínám mít dojem, že my učitelé se jako ovce chováme, a to už moc dlouho. Je třeba začít dát najevo svou nespokojenost nejen „bečením“ nebo se žádné změny k lepšímu nedočkáme nikdy.



Josef Duhajský

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.