Dne 9. října 2007 se v Praze uskutečnila konference „Současná mateřská škola“, kterou pro pedagogické pracovníky předškolního vzdělávání upořádal Výzkumný ústav pedagogický v Praze spolu s Metodickým portálem www.rvp.cz. Jednání v plénu i pracovních dílnách se zúčastnilo více než sto pedagogů. Program reagoval na aktuální problémy předškolního vzdělávání.
Příspěvky přednášejících v dopolední části programu se týkaly podpory zavádění RVP PV do praxe, Metodického portálu www.rvp.cz a projektů, které realizuje VÚP. PaedDr. J. Tupý, náměstek VÚP, připomněl, že podle Bílé knihy je hlavním úkolem předškolního vzdělávání zlepšovat kvalitu a dostupnost mateřských škol a zvyšovat kvalifikaci učitelek. Zároveň ocenil skutečnost, že se zaváděním rámcového vzdělávacího programu do předškolních institucí nebyly problémy. Jak doložila PhDr. K. Smolíková, vedoucí oddělení předškolního vzdělávání VÚP, k prvním pokusům o pozitivní změnu, došlo již v roce 1997, kdy byly vytvořeny standardy předškolního vzdělávání. V roce 2001 byl pak na světě první rámcový vzdělávací program.
Mgr. M. Kupcová z VÚP představila současnou podobu metodického portálu, jehož cílem je poskytovat podporu a inspiraci učitelkám mateřských škol. Ujistila přítomné, že všechny příspěvky na něm publikované jsou odborně garantované.
Ředitelka Mateřské školy Duha v Mladé Boleslavi, V. Stehlíková informovala o praktickém využití portálu při sestavování projektů. Své vystoupení doprovodila zajímavou videonahrávkou.
Doc. Dr. E. Opravilová se zamýšlela nad současným dítětem. Jako jeden z možných návodů sama uvedla: „nechat dítěti čas a prostor pro vstřebání informací a tím i příležitost, aby se samo vyrovnalo s okolím.“
S aktuálními informacemi z oblasti legislativy vystoupila PhDr. M. Jurková z MŠMT.
S dlouhodobým výzkumným záměrem katedry primární pedagogiky UK Praha, který nese název „Jaké je dnešní dítě“, seznámila přítomné na závěr dopoledního bloku PhDr. J. Kropáčková.
Pracovní dílny, jež proběhaly v odpolední části, byly zaměřeny na lepší orientaci pedagogů v problematice autoevaluace a pedagogického hodnocení či přípravě dítěte na školu. Nabídly přítomným učitelkám možnost získat nové poznatky a dovednosti z oblasti předmatematických představ a pohybových činností, které využijí ve své práci s dětmi.
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat