NÚOV: Další krok k reformě středních škol

pátek 5. října 2007 ·

Národní ústav odborného vzdělávání připravil další skupinu rámcových vzdělávacích programů, které jsou předpokladem reformy na středních školách. Změny se tu budou uskutečňovat postupně. Na výuku podle vlastních vzdělávacích programů začnou školy přecházet od roku 2009 a od září 2011 už budou všechny střední školy učit podle programů, které si samy přichystají.

Nové rámcové vzdělávací programy, vytvořené pro 81 oborů SOŠ a SOU, byly právě předány školám k posouzení. Po zapracování jejich připomínek proběhne na Ministerstvu školství oficiální připomínkové řízení. Tato skupina RVP by měla začít platit nejpozději do konce srpna 2008 a o dva roky později by školy měly mít podle nich připravené své školní vzdělávací programy. 

Jak probíhá tvorba rámcových vzdělávacích programů pro odborné školy 

RVP se připravují pro každý obor zvlášť a navíc se zároveň redukuje původních 800 oborů na cca 200 šířeji koncipovaných oborů. Rámcové vzdělávací programy pro odborné školy jsou proto připravovány postupně a jejich schvalování probíhá ve třech fázích. V 1. fázi bylo na podzim 2006 odevzáno 61 RVP, které byly po veřejné diskusi ve školách a připomínkovém řízení vydány ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v červnu 2007. Jde o RVP pro 29 oborů s výučním listem a 32 oborů maturitních, které už platí a školy vyučující příslušné obory si podle nich mohou chystat své vlastní vzdělávací programy. 

2. fáze právě začala. NÚOV v ní předložil celkem 81 rámcových vzdělávacích programů pro odborné školy:

    • 41 RVP pro obory skupiny H (tříleté s výučním listem)
    • 11 RVP pro obory skupiny E (dvou a tříleté učební obory určené přednostně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami)
    • 29 RVP pro maturitní obory kategorií M a L (M = maturitní obor, L = maturitní obor spojený s praktickou přípravou)

3. fáze začne přibližně za rok. Na podzim 2008 bude odevzdáno dalších zhruba 70 rámcových vzdělávacích programů, které pak projdou podobným připomínkovým řízením jako předcházející skupiny. Tato poslední skupina RVP by měla být vydána do konce srpna 2009.

Protože jsou rámcové vzdělávací programy vydávány ve třech vlnách a školy vyučující dané obory mají vždy dva roky na přípravou svých školních vzdělávacích programů, bude reforma ve středních školách nabíhat postupně: ve školním roce 2009/2010 začne přibližně třetina SOŠ a SOU učit podle vlastních vzdělávacích programů, v následujícím roce k nim přibude další třetina a od září 2011 už budou všechny střední školy učit podle programů, které si samy přichystají.

Proč se rámcové vzdělávací programy tvoří

Nové programy by měly školám pomoci, aby změnily přístup k výuce. Jak už se o tom dlouho mluví, žáci středních škol by se měli přestat učit kvanta různých jednotlivostí. „Neznamená to, že by pak nemuseli mít žádné znalosti, měli by se ale učit logicky provázaná témata a při výuce by měli být aktivnější, což pro ně bude zajímavější než pasivní přijímání informací. Vyučování by také mělo být zaměřeno na dovednosti upotřebitelné v praxi a zaměstnavatelé by ho měli ovlivňovat víc než dnes. Důležité je také to, že absolventi by měli ve škole získat motivaci pro celoživotní vzdělávání,“ říká o probíhajících změnách ředitel Národního ústavu odborného vzdělávání Miroslav Procházka.

První zkušenosti přináší projekt Pilot S

K tvorbě rámcových vzdělávacích programů přispívá i systémový projekt Pilot S, na nějž přispívá Evropský sociální fond a v jehož rámci si už třicet vybraných škol připravilo své školní vzdělávací programy (na základě RVP). Od minulého školního roku podle nich vyučují a jejich zkušenosti slouží jako zpětná vazba pro další práci na RVP. 

Zapojené školy hodnotí výuku podle školních vzdělávacích programů většinou velmi pozitivně. Například v SOŚ a SOU obchodní v Jánské ulici v Brně oceňují hlavně týmovou práci. Namísto toho, aby si každý „hrál na svém písečku“, začali učitelé mezi sebou více komunikovat a věnují větší pozornost názorům svých žáků. Ti pracují ve skupinkách, podílejí se na řešení problémů a výuka je víc baví. „Zapojují se i ti slabší, protože se nestydí a objevují v sobě schopnosti, o nichž ani nevěděli,“ říká zástupkyně ředitele Ing. Lenka Dohnalová.  

Ředitelka ISŠ hotelového provozu, obchodu a služeb Příbram Ing. Marcela Hodková mluví v souvislosti s přípravou školního vzdělávacího programu dokonce o renesanci pedagogického sboru. O to smutnější jí připadá, že školy na výuku podle ŠVP nedostanou víc peněz, například na to, aby mohly dělit třídy či se dostatečně věnovat výuce jazyků. 

Mezi negativními postřehy se nejčastěji objevuje stížnost na to, že žáci, kteří přicházejí ze základních škol, nejsou na nové vyučovací  metody dostatečně připraveni. Tuto připomínku školy vyjadřovaly i při veřejné diskusi k první skupině rámcových vzdělávacích programů, která proběhla na jaře 2007. Právě na základě těchto připomínek bylo konečné zněmí RVP poněkud upraveno. 

Texty už vydaných i posuzovaných rámcových vzdělávacích programů naleznete na www.nuov.cz. 



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.