Oslavy 100letého výročí pedagogiky Montessori

pátek 28. září 2007 ·

Dne 6. ledna 1907 byl v Římě na ulici Via dei Marsi otevřen Casa dei Bambini – Dům dětí, jehož vedením byla pověřena Maria Montessori. Tím započalo století tvorby a rozvoje pedagogického a filosofického systému MONTESSORI.

V Domě dětí, který byl určen pro děti předškolního věku z chudinských čtvrtí a velmi slabého sociálního prostředí Marie Montessori vyvíjela a ověřovala svoje poznatky získané studiem lékařství, speciálně dětské neurologie a psychiatrie, pedagogiky, psychologie, biologie a antropologie a inspirované stáží na neurologické klinice prof. Itarda a Sequina v Paříži o podnětném vlivu prostředí na rozvoj dítěte.  Prostředí ve všech jeho aspektech – vybavení nábytkem a hračkami, jejich velikostí a vzhledu, podnětnosti nabízených aktivit, vztahu vychovatele a dítěte.

Marie Montessori pochopila, že každé dítě je zcela integrovaná bytost, která je nadána vlastní touhou a schopností  růstu a vývoje, fyzický a smyslový rozvoj podmiňuje rozvoj duševní a v závislosti na podnětech prostředí se učí prakticky samovolně veškeré dovednosti až do dospělosti. Pochopila, že tento dar má každé dítě a že záleží na dospělých,  jaké mu připraví podmínky k rozvoji.

Dlouhým a soustavným pozorováním a prací s dětmi vyvodila, jakými činnostmi se během svého vývoje rádi zabývají a rozvíjejí svoje dovednosti, jaká je obvyklá posloupnost tohoto vývoje. Geniální soustava didaktických materiálů, kterou se svými spolupracovníky v průběhu let své praxe vyvinula, vycházela  vesměs z předmětů denního života a dnes tvoří základ její didaktické metody.Tato kombinace konkrétního a abstraktního a vazba na reálie praktického života  nemá obdoby v jiných systémech. Děti se učí od poznávání činnosti všedního dne – praktického života po složité matematické a geometrické příklady a úvahy -  vše na krásně provedených, barevných pomůckách, s kterými se učí zacházet již od nejranějšího věku. Postupně  pomůcky mohou sloužit k výuce  stále složitějších poznatků z různých oblastí lidského vědění.

Speciální Montessori didaktický materiál je velmi pozoruhodný a dětem velmi usnadňuje proces vzdělávání.  Velmi efektivně pomůcky využívá Montessori léčebná pedagogika, která metodu aplikuje pro děti i dospělé s různými typy handicapů.

Nejrevolučnějším přínosem M. Montessori bylo ale její pochopení, že dítě může svůj potenciál k rozvoji využít jen za zcela změněných vztahů rodiče a učitele k dítěti. Její poznání, že základem tohoto vztahu musí být oboustranný respekt vedlo k nové definici úlohy vychovatele a učitele. Dospělý musí vyvinout veškeré úsilí ke své přeměně v empatického rádce a pomocníka, nikoli tvůrce, organizátora  a autoritativního kontrolora rozvoje dítěte.

Paní Montessori také pochopila, že vzdělávací systémy tehdejší doby naprosto nevyhovují těmto tezím. Dítě je ve škole a někdy i v rodině stále k něčemu nuceno, usměrňováno, jeho spontánní činnosti jsou omezovány a zakazovány, předčasně ukončovány. Dítě potřebuje dostatek času k nerušené činnosti, nevyhovuje mu např. omezení délkou vyučovacích hodin, nemá být nuceno k činnosti pokud je unavené, nemá být omezeno prostorem lavice, pracovat má na věcech, které ho zajímají. Veškerou učební látku je třeba ilustrovat na příkladech z běžného života a včleňovat do souvislostí, dítě musí vidět smysl poznání.

Protože se děti potřebují naučit i poznatky z okraje jeho zájmů, musí se mu předkládat v době, kdy lze taková témata navázat na témata pro něj zajímavá a na které je vývojově připraveno.

Optimálně se dítě učí veškeré dovednosti a poznatky v tzv. senzitivních fázích.

Proto je přístup ke každému dítěti přísně individuální a úkolem učitele je bedlivě dítě pozorovat a senzitivní fáze beze zbytku využít k efektivnímu učení.

Protože činnost je pro dítě přirozenou vývojovou potřebou, pracuje a učí se z vnitřních pohnutek a rádo, pokud má svobodu se rozhodnout kdy a jak se danou věc naučí. Ochotně se také podřizuje pravidlům, pokud se podílí na jejich tvorbě, rozumí jim, ví, že jejich porušováním omezuje nebo ruší někoho jiného.

Třída MŠ a ZŠ Montessori  - uznaný  minimální standard

Personální podmínky:

  • pedagog absolvoval minimálně 300 hod kurz o výchově a vzdělávání metodou Montessori v ČR nebo v zahraničí (s doplněním semináře o výuce českého jazyka)
  • vytváří prostředí, které ve třídě respektuje individuální osobnost dítěte
  • vztah s dětmi buduje na principu empatie s ohledem na stupeň vývoje dítěte
  • má partnerský přístup k dětem
  • je ochoten se stále profesně i osobnostně vzdělávat
  • vytváří prostředí pro komunikaci rodiny a školy a podporuje spolupráci školy a rodiny
  • spolupracuje na obohacování vzdělávacího prostředí novými materiály a pomůckami 
  • spolupracuje s ostatními kolegy v organizaci, je ochoten poradit a pomoci méně zkušeným kolegům v realizaci pedagogiky Montessori
  • alespoň pasivně se na profesní úrovni informuje či zúčastňuje informačních setkání, seminářů a konferencí o metodě Montessori
  • dle svých možností se aktivně zapojuje do šíření principů filosofie Montessori mezi pedagogickou a rodičovskou veřejnost

Podmínky pro výchovné a vzdělávací prostředí:

Zařízení místností představuje specifické uspořádání nábytku, pohodlí a hygienické  podmínky respektující individuální práci dítěte a vývojové období, pro které je místnost – třída určena (připravené prostředí):

  • skříňky s Montessori materiálem s dostupnými policemi pro dítě
  • stolky jsou sestaveny pro práci jednotlivce, dvojice i skupinek dětí
  • pro dítě přehledné uspořádání podle oblastí vzdělávání i uspořádání jednotlivých pomůcek a materiálů
  • děti mají možnost vymezit si svou pracovní plochu (tácy, koberečky, podložky při práci)
  • v místnosti je prostor pro setkání dětí ke společné komunikaci a sdílení (pro předškolní děti vyznačena elipsa) – cvičení koncentrace a ticha, společným aktivitám s učitelem
  • je připraven prostor pro pohodlnou práci i relaxaci dětí

Podmínky pro výchovné a vzdělávací působení:

  • třídy - skupiny dětí jsou věkově smíšené (nejméně dva  až tři ročníky po sobě jdoucí)
  • organizace výuky respektuje senzitivní období a polaritu pozornosti dětí (v ZŠ není členěna na vyučovací hodiny a dělena přestávkami, nezvoní, není pravidelně stanoven rozvrh hodin)
  • učitel pracuje s chybou a pochvalou dle zásad a principů pedagogiky Montessori (není podporována soutěžní a srovnávací atmosféra mezi dětmi, v ZŠ je práce dítěte zaznamenána popisným jazykem) – zásadně se pro hodnocení práce dítěte nepoužívají tresty a odměny
  • pro práci dětí je vytvořena klidná a podnětná atmosféra, která podporuje dítě v objevování  a radostném učení
  • děti se podílejí na vytváření pravidel soužití ve třídě
  • hodnocení na vysvědčení je jen slovní, výroky nesrovnávají dítě s ostatními a jsou motivující.
  • výsledky práce žáků jsou shromažďovány jako portfolia 

Montessori zařízení musí respektovat tato pravidla na celém světě stejně.

Předností systému je i to, že na celém světě se dítě potká se stejným fyzickým a výchovným prostředím, stejnými materiály a navazuje velmi přirozeně na dříve získané poznatky a dovednosti. 

Jsme velmi rádi, že můžeme v České republice na fungujících zařízeních ukázat pedagogický systém Montessori  v praxi.

Zveme všechny zájemce l. – 12. října na dny otevřených dveří v pražských a kladenských zařízeních, na výstavku pomůcek, materiálů, dokumentů  a semináře a workshopy dne 5. a 6. října 2007 v metodickém středisku Montessori.

Blíže viz www.montessoricr.cz.



press

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.