Dne 6. ledna 1907 byl v Římě na ulici Via dei Marsi otevřen Casa dei Bambini – Dům dětí, jehož vedením byla pověřena Maria Montessori. Tím započalo století tvorby a rozvoje pedagogického a filosofického systému MONTESSORI.
V Domě dětí, který byl určen pro děti předškolního věku z chudinských čtvrtí a velmi slabého sociálního prostředí Marie Montessori vyvíjela a ověřovala svoje poznatky získané studiem lékařství, speciálně dětské neurologie a psychiatrie, pedagogiky, psychologie, biologie a antropologie a inspirované stáží na neurologické klinice prof. Itarda a Sequina v Paříži o podnětném vlivu prostředí na rozvoj dítěte. Prostředí ve všech jeho aspektech – vybavení nábytkem a hračkami, jejich velikostí a vzhledu, podnětnosti nabízených aktivit, vztahu vychovatele a dítěte.
Marie Montessori pochopila, že každé dítě je zcela integrovaná bytost, která je nadána vlastní touhou a schopností růstu a vývoje, fyzický a smyslový rozvoj podmiňuje rozvoj duševní a v závislosti na podnětech prostředí se učí prakticky samovolně veškeré dovednosti až do dospělosti. Pochopila, že tento dar má každé dítě a že záleží na dospělých, jaké mu připraví podmínky k rozvoji.
Dlouhým a soustavným pozorováním a prací s dětmi vyvodila, jakými činnostmi se během svého vývoje rádi zabývají a rozvíjejí svoje dovednosti, jaká je obvyklá posloupnost tohoto vývoje. Geniální soustava didaktických materiálů, kterou se svými spolupracovníky v průběhu let své praxe vyvinula, vycházela vesměs z předmětů denního života a dnes tvoří základ její didaktické metody.Tato kombinace konkrétního a abstraktního a vazba na reálie praktického života nemá obdoby v jiných systémech. Děti se učí od poznávání činnosti všedního dne – praktického života po složité matematické a geometrické příklady a úvahy - vše na krásně provedených, barevných pomůckách, s kterými se učí zacházet již od nejranějšího věku. Postupně pomůcky mohou sloužit k výuce stále složitějších poznatků z různých oblastí lidského vědění.
Speciální Montessori didaktický materiál je velmi pozoruhodný a dětem velmi usnadňuje proces vzdělávání. Velmi efektivně pomůcky využívá Montessori léčebná pedagogika, která metodu aplikuje pro děti i dospělé s různými typy handicapů.
Nejrevolučnějším přínosem M. Montessori bylo ale její pochopení, že dítě může svůj potenciál k rozvoji využít jen za zcela změněných vztahů rodiče a učitele k dítěti. Její poznání, že základem tohoto vztahu musí být oboustranný respekt vedlo k nové definici úlohy vychovatele a učitele. Dospělý musí vyvinout veškeré úsilí ke své přeměně v empatického rádce a pomocníka, nikoli tvůrce, organizátora a autoritativního kontrolora rozvoje dítěte.
Paní Montessori také pochopila, že vzdělávací systémy tehdejší doby naprosto nevyhovují těmto tezím. Dítě je ve škole a někdy i v rodině stále k něčemu nuceno, usměrňováno, jeho spontánní činnosti jsou omezovány a zakazovány, předčasně ukončovány. Dítě potřebuje dostatek času k nerušené činnosti, nevyhovuje mu např. omezení délkou vyučovacích hodin, nemá být nuceno k činnosti pokud je unavené, nemá být omezeno prostorem lavice, pracovat má na věcech, které ho zajímají. Veškerou učební látku je třeba ilustrovat na příkladech z běžného života a včleňovat do souvislostí, dítě musí vidět smysl poznání.
Protože se děti potřebují naučit i poznatky z okraje jeho zájmů, musí se mu předkládat v době, kdy lze taková témata navázat na témata pro něj zajímavá a na které je vývojově připraveno.
Optimálně se dítě učí veškeré dovednosti a poznatky v tzv. senzitivních fázích.
Proto je přístup ke každému dítěti přísně individuální a úkolem učitele je bedlivě dítě pozorovat a senzitivní fáze beze zbytku využít k efektivnímu učení.
Protože činnost je pro dítě přirozenou vývojovou potřebou, pracuje a učí se z vnitřních pohnutek a rádo, pokud má svobodu se rozhodnout kdy a jak se danou věc naučí. Ochotně se také podřizuje pravidlům, pokud se podílí na jejich tvorbě, rozumí jim, ví, že jejich porušováním omezuje nebo ruší někoho jiného.
Třída MŠ a ZŠ Montessori - uznaný minimální standard
Personální podmínky:
- pedagog absolvoval minimálně 300 hod kurz o výchově a vzdělávání metodou Montessori v ČR nebo v zahraničí (s doplněním semináře o výuce českého jazyka)
- vytváří prostředí, které ve třídě respektuje individuální osobnost dítěte
- vztah s dětmi buduje na principu empatie s ohledem na stupeň vývoje dítěte
- má partnerský přístup k dětem
- je ochoten se stále profesně i osobnostně vzdělávat
- vytváří prostředí pro komunikaci rodiny a školy a podporuje spolupráci školy a rodiny
- spolupracuje na obohacování vzdělávacího prostředí novými materiály a pomůckami
- spolupracuje s ostatními kolegy v organizaci, je ochoten poradit a pomoci méně zkušeným kolegům v realizaci pedagogiky Montessori
- alespoň pasivně se na profesní úrovni informuje či zúčastňuje informačních setkání, seminářů a konferencí o metodě Montessori
- dle svých možností se aktivně zapojuje do šíření principů filosofie Montessori mezi pedagogickou a rodičovskou veřejnost
Podmínky pro výchovné a vzdělávací prostředí:
Zařízení místností představuje specifické uspořádání nábytku, pohodlí a hygienické podmínky respektující individuální práci dítěte a vývojové období, pro které je místnost – třída určena (připravené prostředí):
- skříňky s Montessori materiálem s dostupnými policemi pro dítě
- stolky jsou sestaveny pro práci jednotlivce, dvojice i skupinek dětí
- pro dítě přehledné uspořádání podle oblastí vzdělávání i uspořádání jednotlivých pomůcek a materiálů
- děti mají možnost vymezit si svou pracovní plochu (tácy, koberečky, podložky při práci)
- v místnosti je prostor pro setkání dětí ke společné komunikaci a sdílení (pro předškolní děti vyznačena elipsa) – cvičení koncentrace a ticha, společným aktivitám s učitelem
- je připraven prostor pro pohodlnou práci i relaxaci dětí
Podmínky pro výchovné a vzdělávací působení:
- třídy - skupiny dětí jsou věkově smíšené (nejméně dva až tři ročníky po sobě jdoucí)
- organizace výuky respektuje senzitivní období a polaritu pozornosti dětí (v ZŠ není členěna na vyučovací hodiny a dělena přestávkami, nezvoní, není pravidelně stanoven rozvrh hodin)
- učitel pracuje s chybou a pochvalou dle zásad a principů pedagogiky Montessori (není podporována soutěžní a srovnávací atmosféra mezi dětmi, v ZŠ je práce dítěte zaznamenána popisným jazykem) – zásadně se pro hodnocení práce dítěte nepoužívají tresty a odměny
- pro práci dětí je vytvořena klidná a podnětná atmosféra, která podporuje dítě v objevování a radostném učení
- děti se podílejí na vytváření pravidel soužití ve třídě
- hodnocení na vysvědčení je jen slovní, výroky nesrovnávají dítě s ostatními a jsou motivující.
- výsledky práce žáků jsou shromažďovány jako portfolia
Montessori zařízení musí respektovat tato pravidla na celém světě stejně.
Předností systému je i to, že na celém světě se dítě potká se stejným fyzickým a výchovným prostředím, stejnými materiály a navazuje velmi přirozeně na dříve získané poznatky a dovednosti.
Jsme velmi rádi, že můžeme v České republice na fungujících zařízeních ukázat pedagogický systém Montessori v praxi.
Zveme všechny zájemce l. – 12. října na dny otevřených dveří v pražských a kladenských zařízeních, na výstavku pomůcek, materiálů, dokumentů a semináře a workshopy dne 5. a 6. října 2007 v metodickém středisku Montessori.
Blíže viz www.montessoricr.cz.
press
0 komentářů:
Okomentovat