Jan Wagner: ÚIV lže o EDU.CZ

úterý 18. září 2007 ·

Česká média si ve svém bulvárním honu na ministryni školství Danu Kuchtovou konečně povšimla zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu o výsledcích kontroly na MŠMT ve věci nápravy v SIPVZ. Deník Právo o zprávě informoval v pondělí s desetidenním zpožděním (!!!) a tradičně s řadou nepřesností. Tisková mluvčí ÚIV ale v tomto článku a v rovněž v pondělí vydané tiskové zprávě ÚIV klame veřejnost způsobem, který vyžaduje ráznou odpověď. V pondělí 17. září publikoval Marek Přibil v deníku Právo článek NKÚ: ministerstvo školství promrhalo 26 miliónů. Přibil cituje kromě jiného z vyjádření prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Františka Dohnala o Školském vzdělávacím a informačním portálu EDU.CZ:

Sice jsme nezjistili, že by ministerstvo školství porušilo zákon, ale každý správce veřejných peněz se musí chovat účelně a hospodárně. A i když ministryně Kuchtová problém zdědila po svých předchůdcích, měla by teď vysvětlit, zda projekt zastaví nebo zda do něj půjdou další finance, aby byl dokončen, ačkoli již dávno dokončen být měl. Kontrolou jsme došli k závěru, že portál nemá v současné podobě pro školy vůbec žádnou hodnotu .

Mluvčí Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) Jitka Pilbauerová v článku tvrdí následující:

Tvrzení NKÚ, že vzdělávací část portálu nebyla do doby ukončení kontroly spuštěna, považujeme za nepřesné. V současném stavu portál obsahuje například komunitní prostory, modul Školství a vzdělávání na internetu, na nichž je možné realizovat vzdělávací obsahy.

Na České škole se portálu EDU.CZ věnujeme dlouhá léta a až na malé výjimky ho kritizujeme. Zpráva NKÚ nebyla tedy skutečně nic překvapivého a komentovali jsme ji jednoznačně v článku  NKÚ: Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ za více než 26 milionu je na nic…  Připomeňme si ještě článek z loňského května  Sto dní Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ: konec hájení  s perexem: Tento špatný vtip na portál se skutečně už hájit nedá. Od 23. ledna 2006 jsme ředitelku Ústavu pro informace ve vzdělávání Pavlu Zieleniecovou a dodavatelské společnosti Hewlett-Packard a Sefira nechávali ukázat, co umí. Jsou sice dlouho plně odpovědni za jeden z nejotřesnějších výstupů Státní informační politiky ve vzdělávání, ale i po sto dnech pilotního provozu můžeme ve stylu „na hrubý pytel hrubá záplata“ prohlásit jediné: EDU.CZ je na dvě věci, na nic a na…

Za víc než rok po této naší zásadní kritice v podstatě na portálu EDU.CZ nedošlo k zásadní změně. Přesto vedení ÚIV a týmu EDU.CZ zvolilo mediální strategii lepší drzé čelo než poplužní dvůr a doufejme, že si tím zvolilo jediný možný ortel. Protože jedinou možnou reakcí nyní může být jedině okamžitý vyhazov všech i jen vzdáleně zúčastněných a znovu opakuji: rovněž okamžité vypnutí portálu a přerušení plateb všem dodavatelům a subdodavatelům.

Podle ÚIV nejsou tvrzení v Přibilově článku v Právu věcně správná a ÚIV na ně reaguje tiskovým prohlášením, které si dovolím citovat a okomentovat:

Projekt Školského vzdělávacího a informačního portálu (ŠVIP), jehož provozovatelem je Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) a jehož technickým a implementačním dodavatelem je vítěz výběrového řízení firma Hewlett-Packard, je resortní portál, který je funkční, jak se o tom lze přesvědčit na jeho adrese www.edu.cz. Portál se samozřejmě dále vyvíjí, např. v současné době se posiluje spolupráce resortních organizaci při rozvoji jeho obsahu.

Ano, portál je funkční ve smyslu primitivního rozcestníku bez většiny v projektu SIPVZ plánovaných služeb a především bez aktivních uživatelů.

ŠVIP je v dnešní době fungujícím portálem, který nabízí garantované informace o školství a vzdělávání a má řadu dalších funkcionalit sloužících podpoře školství a vzdělávání. Veřejnost aktivně využívá jeho služeb /návštěvnost v první polovině září 2007 činila cca 4500 přístupů denně/.

Je sice zčásti pravdou, že portál nabízí garantované informace, ale jde v převážné většině jen o odkazy na obsah jiných portálů resortu MŠMT. Nevíme sice, co je myšleno 4500 přístupy denně, a ani nám to tisková mluvčí v telefonátu nevysvětlila, ale pokud by šlo o průměrný počet a nárůst byl od spuštění lineární, jeden takovýto přístup stál daňové poplatníky 20 korun. To je ale poněkud vysoká cena za odkaz.

Nejlepší metodou by bylo pochopitelně srovnání: to znamená, porovnat návštěvnost EDU.CZ, UIV.CZ a také dalších portálů resortu MŠMT.

V článku se dále uvádí, že „Právo náhodně oslovilo patnáct základních a středních škol po celém Česku a ani jedna portál za 26 miliónů nevyužívá“. ÚIV zajímá zpětná vazba škol při budování portálu a využívá připomínek veřejnosti při zlepšování jeho fungování a obsahu. Proto v rámci druhé vlny tzv. Rychlých šetření v roce 2007 ÚIV oslovil 4000 ředitelů škol (návratnost v této vlně byla 62,6  %) a tato Rychlá šetření naopak dokazují zájem škol o informace na www.edu.cz . Hlavní závěry z Rychlých šetření najdete na http://www.uiv.cz/clanek/373/1359.

Zpětná vazba pomocí Rychlých šetření je docela absurdní, pokud hodnotíme online portálové služby. Zde můžeme vzhledem k formulaci otázek i metody skutečně použít staré známé stupňování lež, velká lež, statistika. V 8. otázce Rychlých šetření respondenti nehodnotí EDU.CZ, ale předložené kategorie informací, v 9. otázce dochází k podobnému zmatení a zároveň tři jako nejužitečnější rubriky či moduly portálu jsou hodnoceny ty redundantní - rejstřík škol, odkazy na zdroje na internetu s jen pěti sty odkazů (!!!) a adresář školství a vzdělávání s asi 200 odkazů. Poradna pak obsahuje 161 zodpovězených dotazů za 15 měsíců provozu. O rozsahu diskusí na portálu svědčí následující odkazy s počty příspěvků:

V tiskové zprávě NKÚ ze 7. září se uvádí, že “vzdělávací část portálu však do doby ukončení kontroly spuštěna nebyla”. Toto tvrzení považujeme za zavádějící. Obsah vzdělávací části portálu nebyl nikdy v programu Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) jednoznačně vymezen a výraz “vzdělávací část portálu” nemá ani v odborném povědomí obecně přijatý obsah, na jehož základě by bylo možné současné funkcionality portálu ŠVIP takto hodnotit. Rozhodně neplatí, že “vzdělávací část portálu” je totéž, co funkcionalita “přímé vzdělávání”, tj. e-learning, který je spojován s částí, která je záležitostí třetí etapy vývoje portálu. Ve svém současném stavu ŠVIP obsahuje funkcionality, např. komunitní prostory, modul Školstvi a vzdělávání na internetu, na nichž je možné realizovat vzdělávací obsahy, další se připravují.

Vzdělávací část portálu měla podle systémového projektu z jara 2005 vypadat takto:

portál (se) stane nástrojem podpory rozvoje vzdělávací soustavy, nástrojem prezentace a prosazování vzdělávací politiky, nástrojem podpory celoživotního učení a rozvíjení konceptu učící se společnosti. Vzdělávací obsah poskytovaný portálem bude mít rozličnou podobu. Bude se jednat například o: slovníky (slovníky cizích slov, slovníky z vybrané oblasti apod.), výukové programy, elektronické učebnice, hry se vzdělávacím obsahem a elektronické kurzy (certifikace, testy, přednášky, rekvalifikační kurzy apod.).

S citací ze systémového projektu můžeme pokračovat:

Spuštění a předání portálu do rutinního provozu - portál zde popsaného rozsahu nelze samozřejmě vybudovat naráz. Realizaci je proto vhodné rozdělit do několika kroků neboli etap. Náplň prvních etap (tj. etap předcházejících zpřístupnění portálu uživatelům) je přitom vhodné volit tak, aby byla zajištěna ta funkčnost, která má vysokou prioritu pro uživatele, ale její implementace není příliš náročná. Teprve pak má následovat vývoj prioritní, ale implementačně náročné funkčnosti:

  • Demonstrační provoz - cílem etapy je co nejdříve zprovoznit veřejně dostupné webové stránky informující o smyslu, postupu a cílech projektu EDU.CZ („Mise portálu EDU.CZ“), kde budou mít návštěvníci zároveň možnost anonymně diskutovat o budoucí podobě portálu.

  • Pilotní projekt - cílem pilotního projektu je zpřístupnit 1. verzi portálu běžným uživatelům, a to v co nejkratším čase. Navrhujeme proto rozdělit pilotní projekt do několika fází s tím, že již první devítiměsíční fáze bude zakončena zpřístupněním portálu veřejnosti a nabídne publikování dokumentů MŠMT a přímo řízených organizací, adresář institucí, generickou stránku pro každou publikující organizaci (MŠMT, PŘO), zprovozní import a publikaci zpráv z tisku a vyhledávání v publikovaných položkách. Druhá tříměsíční komunikační fáze nabídne tyto základní funkce: registrace uživatelů, diskuse, ankety, komunitní prostory a sběr informačních formulářů o školách (vyžaduje registraci uživatelů). Třetí šestiměsíční vzdělávací etapa pilotního projektu bude spočívat ve vytipování vhodných informačních zdrojů se vzdělávacím obsahem a jejich integraci do portálu EDU.CZ formou indexace a zahrnutí do vyhledávacího mechanismu. V závěrečné čtvrté šestiměsíční informační etapě pilotního projektu budou implementovány dosud neřešené funkce informační etapy: informační formuláře krajských úřadů, životní situace z oblasti školství, seznam publikací, kalendář akcí.

Pilotní provoz byl zahájen po několika odkladech v lednu 2006. Ani první fáze nebyla splněna, protože na portálu NEJSOU publikovány dokumenty resortu, ani generické stránky jednotlivých organizací. Diskuse, ankety, komunitní prostory zejí prázdnotou. Pokud se nemýlím, nyní bychom měli být podle harmonogramu v polovině čtvrté etapy a můžeme konstatovat, že třetí a ani čtvrtá etapa nebyly ani zahájeny.

Funkčnost portálu nebyla předmětem kontrolní akce NKÚ, jak plyne z protokolu NKÚ č. 06/35.

Presidentovi NKÚ Františku Dohnalovi jako bývalému programátorovi a zkušenému komunálnímu politikovi, který se o informační systémy státní a veřejné správy intenzivně zajímal, stačilo se na obsah portáluEDU.CZ určitě jen krátce podívat, a bylo mu stejně jako odborné veřejnosti jasné, že jde o paskvil a o jednoznačně vyhozené peníze. Pokud necháte nekontrolovaným amatérům, kteří se v ÚIV díky náměstkovi ministryně Petry Buzkové Václavu Píclovi v roce 2004 zabydleli, volné ruce, nemohl být výsledek ani jiný. Je jen záhadou, že tam přežili rok od pádu Paroubkovi vlády.

Co říci závěrem? EDU.CZ v dnešní podobě je pouhý mizerný rozcestník, jehož náklady na distribuci informací jsou nesmyslně vysoké. Určitě desetinásobně a možná i stonásobně… Jako z jiného světa pak přichází včerejší podvečerní podpora portálu ze strany Dany Kuchtové v tiskové zprávě MŠMT:

Nové vedení ministerstva stálo po svém nástupu do čela úřadu před otázkou, jak s edu.cz naložit. Zastavení celého projektu se jevilo jako po všech stránkách nejméně výhodná varianta. Je třeba vědět, že edu.cz eviduje denně 4,5 tisíce přístupů a patří tak k nejčastějším zdrojům informací v oblasti vzdělávání vůbec. O jeho smyslu a funkčnosti nelze tudíž podle názoru MŠMT pochybovat. Určitě však bude nutné vylepšit portál tak, aby např. skutečně plnil funkci platformy pro odbornou diskuzi, poskytoval mj. nabídku e-learningových aplikací atp. „Ten portál byl podle mě zbytečně drahý, ale když už tu jednou je, připadalo by mi jako plýtvání rušit ho. Svou funkci navíc plní dobře a šetření, která máme k dispozici, to dokazují. Je samozřejmě řada způsobů, jak jeho fungování ještě dále vylepšit a na tom budeme spolu s Ústavem pro informace ve vzdělávání pracovat," říká ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Dana Kuchtová.

Stokrát opakovaná lež se nestane pravdou, paní ministryně!



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.