Jan Wagner: NKÚ: Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ za více než 26 milionu je na nic...

úterý 11. září 2007 ·

Jednou z nejostudnější součástí Státní informační politiky ve vzdělávání je Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ, který poskytuje školám v podstatě nulové služby, přestože náklady na jeho přípravu a provoz v letech 2003-2006 přesáhly neuvěřitelných 26 milionů korun. Zpráva NKÚ z minulého týdne bohužel zůstala jen na povrchu, podívejme se na tento vyslovený tunel podrobněji. Historie Školského vzdělávací a informační portálu (ŠVIP) se dnes po více než šesti letech zdá takřka neuvěřitelná. V dobách korupčního sociálně-demokratického vedení MŠMT měl být školský portál pod taktovkou ministrem Eduardem Zemanem prosazované Obecně prospěšné společnosti klíčovým nástrojem řízené komercionalizace školského intranetu. Pokud jste na tuto temnou dobu v počátcích SIPVZ zapomněli, dva pět let staré články  Proč není OPS dobrým řešením pro Internet do škol  nebo  SIPVZ: Kdo je poradce Gary Rostock?  vám jistě paměť osvěží.

Po volbách v roce 2002 a nástupu Petry Buzkové se zdálo, že školský portál je na dosah, o inovovaných a optimistických plánech na portál E-schola se podrobněji dočtete v článku  Školský vzdělávací a informační portál: jaká je vize ministerstva?  z března 2003. O rok později ale již začínalo být vše jinak, ale ještě v květnu 2004 jsme byli ještě optimističtí v článku  Ty školské portály české… (4) – Nová koncepce ŠVIP  a očekávali pilotní provoz od 1. září 2004. Následovalo období, které ilustrují články  Otázky k Studii proveditelnosti ŠIVP  a  Jednota školských informatiků k Studii proveditelnosti ŠVIP . V létě 2004 byl dalším vývojem ŠVIP pověřen Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), který je státní příspěvkovou organizací zřízenou MŠMT. ŠVIP se na kratkou dobu přejmenoval na ŠIVP a přestože původní ůvodní zadání předpokládalo spuštění pilotního provozu portálu již v květnu 2004, spuštěn byl až v lednu 2006 a „ostrý“ provoz pouze informační části v lednu 2007. NKÚ ve zprávě konstatuje:

Finanční prostředky poskytovalo MŠMT jako příspěvek do rozpočtu ÚIV; přidělovalo je jako účelové, s povinností podrobného vyúčtování. Pozdní přidělení prostředků a posouvání termínů realizace ŠVIP mělo za následek nedočerpání těchto účelově určených prostředků. Z údajů MŠMT vyplývá, že prostředky v celkové výši 6 475 tis. Kč byly převedeny v letech 2005 a 2006 do rezervního fondu MŠMT a poté čerpány na jiné účely než na SIPVZ.

Zadání týkající se realizace ŠVIP bylo MŠMT dáno pouze v obecné rovině. Tento stav měl za následek nutnost postupného zpřesňování, nutnost změn zadávacích řízení na dodávky spojené s realizací ŠVIP nebo úpravy již uzavřených dodavatelských smluv. Termíny realizace byly v průběhu let 2003 – 2006 několikrát měněny a spuštění provozu portálu odkládáno. (…)

Vzdělávací část portálu nebyla do konce roku 2006 realizována. Kontrolou na školách bylo zjištěno, že ze 42 kontrolovaných škol jich 34 portál ŠVIP vůbec nepoužívá a ostatní ho používají pouze občas nebo pro přístup k jiným stránkám na internetu. Jako důvod školy uvedly nedostatečnou informovanost a pro školy nezajímavý obsah.

ÚIV vynaložil na realizaci ŠVIP v letech 2003 – 2006 celkem 26 425 tis. Kč. (zvýraznění autor článku)

Podívejme se ještě podrobněji na zvýrazněné tři věty:

  1. Vzdělávací část měla být podle původního záměru SIPVZ klíčová, v původních materiálech SIPVZ se také hovoří pouze o Školském vzdělávacím portálu. V plánech korupčního Fránkova vedení odboru SIPVZ se pro tuto část počítalo především s vzdělávacími aplikacemi společnosti LANGMASTER, které již byly dodány v tak zvaném softwarovém balíčku koncem roku 2001. Paradoxně na tyto plány navázali Antoním Mucha a Radek Maca o tři roky později viz článek  Komora producentů výukových programů: kdo a pro koho? . Tentokrát ale již nešlo o stamiliony, ale o necelých deset milionů. ÚIV ale o výukovou část neměl zájem a vedení MŠMT to (dodnes) nevadilo.
  2. Dnešní portál EDU.CZ funguje více méně jako rozcestníkposkytuje služby na úrovni webu před deseti lety. Portálovými měřítky tedy v podstatě nulové bez jakékoli přidané hodnoty.
  3. Takovýto pseudoportál by se dal pořídit za setinu dosud vynaložených prostředků. Pro srovnání celkové náklady na skutečný provoz našeho portálu Česká škola za srovnatelná čtyři léta 2003-2006 jsou řádově nižší. Pokud ale vezmeme v úvahu, že EDU.CZ běžel ve skutečnosti ve sledovaném období pouze rok, nemá další komentář smysl…
Odborní pracovníci ÚIV přitom o skutečném stavu nákladů mlžili či přímo lhali: v mailu z konce října 2006 Marie Almerová z ÚIV uvedla celkové náklady za rok 2004, 2005 a leden až srpen 2006 na pouhých 6 469 643 Kč. Tehdejší stav EDU.CZ jsme popsali v článku  Sto dní Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ: konec hájení .

Na další provoz portálu ÚIV vloni požadoval podle našich zdrojů dalších 32 milionů korun a za ministryně Kuchtové porada vedení MŠMT ÚIV údajně přiklepla 10 milionů z rozpočtové rezervy ministerstva.

Jak dál se Školským vzdělávacím a informačním portálem?

Na primární otázku, zda české školy potřebují vzdělávací portál, odpovídám kladně. Podíváme-li se na zahraniční portály, dá se snadno a rychle zjistit, jak by měl takový portál vypadat a o jaké služby mají školy, kantoři a žáci zájem.

Studie proveditelnosti ŠVIP je nepoužitelná od samotného počátku a podle její nekvality i dnešní portál vypadá. Neschopnost a nekompetentnost konkrétních za stav portálu odpovědných osob je jasná: je nepochopitelné, že Pavla Zielencová, ředitelka ÚIV, a Pavla Křižíková, ředitelka divize informací a služeb ÚIV, jsou stále ve svých funkcích (o dalších nemluvě). Okamžitý vyhazov je v jejich případě jediným možným řešením.

Portál EDU.CZ je třeba okamžitě vypnout
a zabránit tak dalšímu vyhazování veřejných prostředků doslova oknem. Jedinou alternativou, je začít znovu na zelené louce

Jaký je váš názor na následující oblasti:

  1. Myslíte si, že je vzdělávací portál potřebný? Co všechno by měl obsahovat?
  2. Jaké online služby by uvítala vaše škola: webhosting s redakčním systémem, eLearningový server, online výukový obsah či aplikace a nebo něco jiného?
  3. Které školské portály sledujete?
  4. Které portály MŠMT a jím řízených informací sledujete (částečný seznam je třeba v článku  Kolik redakčních systémů ještě MŠMT zaplatí?! )?


Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.