ČŠI: Kritéria ČŠI pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb

úterý 25. září 2007 ·

Česká školní inspekce představila kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb pro školní rok 2007/2008, které byly schváleny na poradě vedení MŠMT č. 31/2007 dne 18.9.2007 jako usnesení č.12 č.j.: ČŠI-678/07-S11. Text ke stažení ve formátu PDF (140 kB).

Hlavní oblasti hodnocení činnosti škol Kritéria hodnocení

VSTUPY:


Vedení školy nebo školského zařízení Školní vzdělávací program / obsah vzdělávání
• ŠVP je zpracován podle požadavků školského zákona / inovace obsahu vzdělávání odpovídají školskému zákonu
• ŠVP je zpracován podle zásad RVP
• Škola uskutečňuje ŠVP / inovace obsahu vzdělávání

Strategie a plánování
• Vedení školy průběžné hodnotí a inovuje strategie a plány
• Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s národními strategickými prioritami
• Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s krajskými strategickými prioritami
• Plánování je v souladu s reálnými podmínkami školy
• Škola informuje partnery (podle školského zákona) o svých strategických záměrech

Ředitel školy a řízení pedagogického procesu
• Rozdělení kompetencí a odpovědností v řízení kvality vzdělávání je funkční a umožňuje realizaci ŠVP / obsahu vzdělávání
• Vnitřní dokumenty školy zahrnují podporu realizace ŠVP / obsahu vzdělávání
• Informační systém školy je funkční, obousměrný a podporuje realizaci ŠVP / obsahu vzdělání

Dopad vlastního hodnocení školy a vnitřního kontrolního systému
• Škola využívá výstupů vlastního hodnocení pro zvyšování kvality vzdělávání
• Vlastní hodnocení školy je podkladem pro výroční zprávu o činnosti školy
• Výstupy vnitřního kontrolního systému jsou podkladem pro opatření ke zvyšování kvality školy
Předpoklady školy pro naplnění ŠVP
/ obsahu vzdělávání
Personální podmínky
• Škola identifikuje skupiny dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
• Škola identifikuje žáky nadané
• Škola sleduje personální rizika pro realizaci ŠVP / obsahu vzdělávání v oblasti personálních podmínek
• DVPP odpovídá potřebám školy souvisejícím s realizací ŠVP / obsahu vzdělávání
• Škola podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků

Bezpečné prostředí pro vzdělávání
• Škola podporuje trvalý zdravý vývoj (psychický i fyzický) dětí, žáků a studentů
• Preventivní strategie školy umožňuje předcházet vzniku sociálně patologických jevů a šikaně
• Škola vyhodnocuje sociální, zdravotní a bezpečnostní rizika včetně šikany a přijímá opatření k jejich minimalizaci
• Míra počtu úrazů (přepočtený počet úrazů na 100 žáků) dětí, žáků a studentů za poslední tři roky se snižuje

Přijímání ke vzdělávání
• Škola informuje o své vzdělávací nabídce a způsobu přijímání
• Škola dodržuje zákonná ustanovení při přijímání ke vzdělávání
• Žákům je školou zajišťována pomoc při změně vzdělávacího programu
Partnerství
(zahrnuje nejen partnery školy dle ŠZ, ale i další subjekty,
např. neformální rodičovské organizace,
„partnerské školy“, sponzory atd.)
Přínos partnerství pro rozhodování vedení školy
• Škola rozvíjí partnerství se školskou radou, rodiči, zřizovatelem a dalšími
• Vedení školy využívá podnětů partnerů pro rozšíření nabídky ŠVP / obsahu vzdělávání
• Škola poskytuje rodičům informace o úspěšnosti dětí, žáků a studentů ve vzdělávání
• Vedení školy přijímá na základě spolupráce s partnery opatření ke zkvalitnění vzdělávání

VZDĚLÁVACÍ PROCESY:


Průběh vzdělávání
(Proces naplňování cílů ŠVP
/ obsahu vzdělávání)
Vnitřní prostředí školy
• Vnitřní prostředí školy se pozitivně projevuje na výsledcích vzdělávání
• Žáci a studenti cítí sounáležitost se školou a jsou v ní spokojeni

Podmínky výuky a jejich využití
• Využívání materiálních podmínek školy ovlivňuje pozitivně výuku / vzdělávání
• Využívání učebnic, učebních pomůcek, informačních zdrojů a ICT ve výuce je účelné/cílené
• Prostory školy jsou využívány k podpoře výuky
• Děti, žáci a studenti pracují s materiálními zdroji

Hodnocení dětí, žáků a studentů
• Ve škole / ve výuce jsou dodržována pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů
• Hodnocení je odůvodněné a motivuje děti, žáky a studenty k učení
• Hodnocení je podkladem pro opatření přijímaná ke zkvalitnění vzdělávání (učitelem, třídním učitelem, výchovným poradcem, pedagogickou radou, vedením školy)

Účelnost a účinnost podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami / nadaných
• Škola zajišťuje individualizovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami / nadaným
• Vypracované IVP a doporučení poradenských zařízení jsou naplňována ve výuce
• Výsledky podpory jednotlivých dětí, žáků a studentů jsou vyhodnocovány a jsou podkladem pro stanovení dalšího postupu

VÝSTUPY:



Úspěšnost dětí, žáků a studentů ve vzdělávacím programu
• Škola sleduje míru úspěšnosti žáků a studentů v celém vzdělávacím cyklu
• Hlavní příčiny selhávání žáků a studentů jsou monitorovány
• Vedení školy, pedagogická rada, výchovný poradce, třídní učitel, učitel analyzují a hodnotí výsledky vzdělávání
• Škola má stanovenu strategii na podporu úspěšnosti dětí, žáků a studentů


ČŠI

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.