Česká školní inspekce představila kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb pro školní rok 2007/2008, které byly schváleny na poradě vedení MŠMT č. 31/2007 dne 18.9.2007 jako usnesení č.12 č.j.: ČŠI-678/07-S11.
Text ke stažení ve formátu PDF (140 kB).
Hlavní oblasti hodnocení činnosti škol | Kritéria hodnocení |
VSTUPY: |
|
Vedení školy nebo školského zařízení | Školní vzdělávací program / obsah vzdělávání • ŠVP je zpracován podle požadavků školského zákona / inovace obsahu vzdělávání odpovídají školskému zákonu • ŠVP je zpracován podle zásad RVP • Škola uskutečňuje ŠVP / inovace obsahu vzdělávání |
Strategie a plánování • Vedení školy průběžné hodnotí a inovuje strategie a plány • Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s národními strategickými prioritami • Konkrétní cíle vzdělávání jsou v souladu s krajskými strategickými prioritami • Plánování je v souladu s reálnými podmínkami školy • Škola informuje partnery (podle školského zákona) o svých strategických záměrech | |
Ředitel školy a řízení pedagogického procesu • Rozdělení kompetencí a odpovědností v řízení kvality vzdělávání je funkční a umožňuje realizaci ŠVP / obsahu vzdělávání • Vnitřní dokumenty školy zahrnují podporu realizace ŠVP / obsahu vzdělávání • Informační systém školy je funkční, obousměrný a podporuje realizaci ŠVP / obsahu vzdělání | |
Dopad vlastního hodnocení školy a vnitřního kontrolního systému • Škola využívá výstupů vlastního hodnocení pro zvyšování kvality vzdělávání • Vlastní hodnocení školy je podkladem pro výroční zprávu o činnosti školy • Výstupy vnitřního kontrolního systému jsou podkladem pro opatření ke zvyšování kvality školy | |
Předpoklady školy pro naplnění ŠVP / obsahu vzdělávání |
Personální podmínky • Škola identifikuje skupiny dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami • Škola identifikuje žáky nadané • Škola sleduje personální rizika pro realizaci ŠVP / obsahu vzdělávání v oblasti personálních podmínek • DVPP odpovídá potřebám školy souvisejícím s realizací ŠVP / obsahu vzdělávání • Škola podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků |
Bezpečné prostředí pro vzdělávání • Škola podporuje trvalý zdravý vývoj (psychický i fyzický) dětí, žáků a studentů • Preventivní strategie školy umožňuje předcházet vzniku sociálně patologických jevů a šikaně • Škola vyhodnocuje sociální, zdravotní a bezpečnostní rizika včetně šikany a přijímá opatření k jejich minimalizaci • Míra počtu úrazů (přepočtený počet úrazů na 100 žáků) dětí, žáků a studentů za poslední tři roky se snižuje | |
Přijímání ke vzdělávání • Škola informuje o své vzdělávací nabídce a způsobu přijímání • Škola dodržuje zákonná ustanovení při přijímání ke vzdělávání • Žákům je školou zajišťována pomoc při změně vzdělávacího programu | |
Partnerství (zahrnuje nejen partnery školy dle ŠZ, ale i další subjekty, např. neformální rodičovské organizace, „partnerské školy“, sponzory atd.) |
Přínos partnerství pro rozhodování vedení školy • Škola rozvíjí partnerství se školskou radou, rodiči, zřizovatelem a dalšími • Vedení školy využívá podnětů partnerů pro rozšíření nabídky ŠVP / obsahu vzdělávání • Škola poskytuje rodičům informace o úspěšnosti dětí, žáků a studentů ve vzdělávání • Vedení školy přijímá na základě spolupráce s partnery opatření ke zkvalitnění vzdělávání |
VZDĚLÁVACÍ PROCESY: |
|
Průběh vzdělávání (Proces naplňování cílů ŠVP / obsahu vzdělávání) |
Vnitřní prostředí školy • Vnitřní prostředí školy se pozitivně projevuje na výsledcích vzdělávání • Žáci a studenti cítí sounáležitost se školou a jsou v ní spokojeni |
Podmínky výuky a jejich využití • Využívání materiálních podmínek školy ovlivňuje pozitivně výuku / vzdělávání • Využívání učebnic, učebních pomůcek, informačních zdrojů a ICT ve výuce je účelné/cílené • Prostory školy jsou využívány k podpoře výuky • Děti, žáci a studenti pracují s materiálními zdroji | |
Hodnocení dětí, žáků a studentů • Ve škole / ve výuce jsou dodržována pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů • Hodnocení je odůvodněné a motivuje děti, žáky a studenty k učení • Hodnocení je podkladem pro opatření přijímaná ke zkvalitnění vzdělávání (učitelem, třídním učitelem, výchovným poradcem, pedagogickou radou, vedením školy) | |
Účelnost a účinnost podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami / nadaných • Škola zajišťuje individualizovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami / nadaným • Vypracované IVP a doporučení poradenských zařízení jsou naplňována ve výuce • Výsledky podpory jednotlivých dětí, žáků a studentů jsou vyhodnocovány a jsou podkladem pro stanovení dalšího postupu | |
VÝSTUPY: |
|
Úspěšnost dětí, žáků a studentů ve vzdělávacím programu • Škola sleduje míru úspěšnosti žáků a studentů v celém vzdělávacím cyklu • Hlavní příčiny selhávání žáků a studentů jsou monitorovány • Vedení školy, pedagogická rada, výchovný poradce, třídní učitel, učitel analyzují a hodnotí výsledky vzdělávání • Škola má stanovenu strategii na podporu úspěšnosti dětí, žáků a studentů |
ČŠI
0 komentářů:
Okomentovat