Od 3. září 2007 vstoupí do praxe dlouho připravovaná školská reforma. Všechny české základní školy musí v tento den zahájit v 1. a 6. ročníku výuku podle nových školních vzdělávacích programů, které si samy připravily podle závazného Rámcového programu. Před tak náročný úkol byli učitelé postaveni vůbec poprvé. Jakými konkrétními cestami ho splní, záleží nyní jenom na nich.
Jedním z příkladů jak si školy poradily, je projekt Tvořivá škola, který zahrnuje již více než 700 škol z celé ČR. Jedná se o ryze český projekt vytvořený zkušenými učiteli z praxe, který vychází z učení J.A.Komenského. Styl výuky, kterým školy pracují, se nazývá činnostní učení. Nejedná se přitom o žádný experiment, ale o v praxi desítek škol prověřený model výuky. Důraz klade na český jazyk, matematiku, fyziku a angličtinu. Činnostní učení je velmi efektivní styl výuky, který umožňuje rozvíjet logické myšlení, komunikaci i citový život žáků. Všem bez rozdílu dává možnost zažít pocit úspěchu a pochopit co a proč se učí. Základem výuky je samostatné objevování poznatků žáky pod vedením učitele. V tom učitelům pomáhají levné, ale důmyslné učební pomůcky, které si školy nakupují nebo si je žáci sami vyrábějí. „Činnostní učení přináší dětem radost, pocit uspokojení z pochopení a dobrého zvládnutí učiva. Činnostní učení děti baví. Podněcuje k aktivitě a vtahuje všechny žáky do výuky.“ vysvětluje Mgr. Zdena Rosecká, autorka myšlenky Tvořivé školy.
Nový styl výuky si pochvalují nejen učitelé, ale i rodiče. Odpadá složitá domácí příprava. Všemu podstatnému se naučí žáci ve škole. Doma pouze procvičují to, co již umí. Ač to zní neuvěřitelně, např. matematika se na těchto školách stává nejoblíbenějším předmětem. „Obě moje děti začaly chodit do školy rády. Učení je baví. To je ohromné.“ říká jeden z rodičů žáků ZŠ Korunovační v Praze, která je jednou z vůdčích škol projektu. „Na první pohled se to možná nezdá, ale je to obrovský krok kupředu“, dodává Tomáš Komrska, ředitel této školy.
Od loňského roku se s Tvořivou školou a činnostním učením mohou formou volitelného předmětu seznámit i studenti posledních ročníků na vysokých pedagogických školách v Brně, Hradci Králové, Ústí nad Labem a Olomouci. Pražští studenti navštěvují náslechové hodiny na Fakultní základní škole Chlupova v Praze 5, která se do projektu Tvořivá škola zapojila již v roce 1996 jako jedna z prvních škol v ČR.
S ohledem na obecně slabou úroveň technického vzdělání lidí v celé EU, není jistě náhodou, že projekt Tvořivá škola podpořil Evropský sociální fond, Hlavní město Praha a MŠMT ČR. Díky této podpoře začne do konce roku 2008 při vybraných školách pracovat 25 nových vzdělávacích středisek činnostního učení pro učitele ze všech krajů ČR. Více o projektu naleznete na internetových stránkách http://www.tvorivaskola.cz.
Pražské školy zapojené do projektu Tvořivá škola:
FZŠ Praha 5, Chlupova 1800; ZŠ Praha 7, Korunovační 8; FZŠ a MŠ Praha 4, K Dolům 29/2; ZŠ Praha 7, Strossmayerovo nám. 4; PJZŠ Praha 4, Horáčkova 1100; ZŠ Praha 4, Ke Kateřinkám 1400; ZŠ Praha 5 - Košíře, Plzeňská 117/39; ZŠ Praha 10 - Dolní Měcholupy, Kutnohorská 36/58; ZŠ a MŠ Praha 10, U Školy 285; ZŠ Praha 10, Kodaňská 16/658; ZŠ Praha 3, V Zahrádkách 48; ZŠ Praha 4 - Kavčí hory, K Sídlišti 840; ZŠ Praha 4, Písnická 760/11; ZŠ Praha 5 - Řeporyje, Od Školy 596; FZŠ Praha 5, Fingerova 2186; ZŠ a MŠ Praha 5 - Smíchov, Grafická 13/1060; FZŠ Praha 5, V Remízku 919; ZŠ a MŠ Barrandov Praha 5, Chaplinovo nám. 1/615; ZŠ Praha 6, Na Dlouhém lánu 43; ZŠ a MŠ Praha 6 - Lysolaje, Žákovská 164; ZŠ Praha 7, Trojská 110; ZŠ Praha 2, Legerova 5/1878; ZŠ T. G. Masaryka Praha 7, Ortenovo nám. 34; ZŠ Praha 8, Burešova 14; ZŠ a MŠ Praha 8, U Parkánu 17; ZŠ a MŠ Na Slovance, Bedřichovská 1; ZŠ a MŠ Praha 9 - Běchovice, Mýtní 73; ZŠ Praha 9, Hloubětínská 700; ZŠ Praha 9, Litvínovská 600; ZŠ Praha 9 - Černý most, Bří. Venclíků 1140.
Partnery projektu jsou rovněž Výzkumný ústav pedagogický a sdružení Jazykový klub v Praze 2, které šíří nový styl výuky anglického jazyka. Za poslední rok realizace projektu prošlo kurzy a letními školami činnostního učení více než 2000 učitelů základních škol v ČR z toho 360 pražských.
press
0 komentářů:
Okomentovat