Koncem července letošního roku schválilo ministerstvo školství Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G) a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se sportovní přípravou (RVP GSP). Znamená to tedy, že od září 2007 budou čtyřletá gymnázia a vyšší stupně víceletých gymnázií na základě těchto dokumentů připravovat své školní vzdělávací programy a nejpozději od 1. září 2009 pak začnou podle nich vyučovat.
Výzkumný ústav pedagogický připravil k RVP G a RVP GSP metodickou příručku Manuál pro tvorbu ŠVP na gymnáziích, která bude společně s příslušným rámcovým vzdělávacím programem rozesílán během podzimních měsíců na všechna gymnázia zdarma (vše bude hrazeno z prostředků Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu).
Přínos školám
„Rámcové vzdělávací programy prošly několikerým veřejným připomínkovým řízením. Do přípravy dokumentů byly zapojeny pilotní školy, a tak se v nich odrážejí i jejich zkušenosti s tvorbou ŠVP,“ říká náměstkyně ředitele Výzkumného ústavu pedagogického PhDr. Stanislava Krčková.
RVPG a RVP GSP poskytují školám větší volnost při přípravě učebního plánu. Dříve byl pro každý vyučovací předmět striktně stanoven nejen počet hodin, ale i ročník, ve kterém musí být odučen. Současná pravidla umožňují zejména ve vyšších ročnících zařazovat více seminářů, volitelných předmětů apod., čímž se školy lépe profilují a současně dávají žákům možnost vybrat si zaměření pro své další studium.
Oproti původním dokumentům rámcové vzdělávací programy nově vymezují pravidla pro financování v souladu se školským zákonem, podle kterých budou kraje stanovovat krajské normativy. Proto je v nich uvedena tzv. hodnota H, která představuje průměrný týdenní počet vyučovacích hodin ve třídě vyplývající z příslušného vzdělávacího programu včetně nezbytného dělení tříd. Hodnota H je závazná a na jejím základě by měly být zajištěny nutné podmínky pro vzdělávání na gymnáziích a současně zajištěn rovný přístup ke vzdělání ve všech krajích.
„Tvorba školního vzdělávacího programu dává učitelům příležitost společně si naplánovat vzdělávání na své škole a svůj vzdělávací záměr popsat. Nejde o to ´jen´ napsat dokument,“ říká Stanislava Krčková. Jak vyplývá ze zkušeností pilotních škol, které mají tento úkol už za sebou, právě společná tvorba ŠVP, společné plánování a zamýšlení se nad vlastní prací, dá učitelům mnohem víc, než kdyby si hotový program stáhli třeba z internetu a pak prošli několikadenním školením.
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat