Od 1. 10. 1995 bylo při Centru pro studium vysokého školství (CSVŠ) zřízeno oddělení Národní centrum distančního vzdělávání. (NCDiV). Hlavním a dlouhodobým záměrem tohoto opatření bylo podpořit rozvoj distanční formy vzdělávání na českých vysokých školách a dalších vzdělávacích institucích tak, aby se zajistilo rozšíření nabídky vzdělávacích příležitostí a cest v rámci systému celoživotního vzdělávání, které budou alternativní k dosavadním formám studia. Dalším cílem založení tohoto pracoviště byla snaha podpořit, v rovině informační a koordinační, využívání moderních technologií ve vzdělávání.
Distanční forma vzdělávání je zcela nová i když navazuje na tradice především tzv. dálkového či externího studia. Podstata této formy studia je však zásadně odlišná od předcházejících a někde ještě přetrvávajících forem studia. Je to vzdělávací technologie, která je založena na řízeném samostatném studiu. V maximální možné a didakticky odůvodněné míře využívá všech možných technických a technologických prostředků, kterými lze předat studujícímu studijní látku (obsah studia), kterými lze podpořit úspěšnost samostatného studia, průběžně kontrolovat a hodnotit studijní pokroky, organizovat a řídit studium, pomáhat studujícímu řešit studijní a případné další problémy se studiem související a v neposlední řadě také provádět závěrečné hodnocení výsledků studia.
Praxe ukázala, že úkoly NCDiV jsou v současné době především v oblasti školící. Distanční forma studia, její správná příprava a realizace, vyžaduje mimo dostatečných finančních zdrojů také velké nároky na zdroje personální. Je nutné zaškolit pedagogy pro tuto novou vzdělávací formu a to jak pro její přípravu tak i pro vlastní realizaci. Pro většinu pedagogů je to zcela zásadní, protože byli vyškoleni a doposud realizovali pouze varianty prezenční formy studia. Z hlediska formy vzdělávání je zcela jedno, zda výuka probíhá v rámci denního studia, či v rámci večerního nebo víkendového soustředění. Vždy dochází k osobnímu setkání pedagoga se studujícím a k předávání vědomostí v rámci prezenčního výkladu a osobního kontaktu s učitelem. Jedná se tedy o prezenční formu studia.
Distanční forma studia zcela vynechává nebo ve většině případů omezuje prezenční setkání na nezbytně nutné minimum. Především tam, kde je nutná výuky v dovednostech se bez prezenčního studia neobejdeme. Přesto i k takovéto výuce (tutoriálu, laboratornímu cvičení, prázdninovému soustředění apod.) přichází studující již velmi dobře teoreticky připraven. Jeho průběh je proto mnohem snadnější a časově méně náročný.
Naši pedagogové a vzdělavatelé nebyli na tuto formu studia v rámci svého odborného vzdělávání připravování. Už sama filozofie této formy vzdělávání jim činí řadu potíží. Proto se naše aktivity soustředily především na šíření informací o distančním studiu a na školení vzdělavatelů.
Odpovědi na nejčastější otázky, které se týkají distanční vzdělávací technologie, zpracovali pracovníci NCDiV v průvodci pro studující a zájemce o takové studium - Distanční studium v otázkách (, 288kB).
ISBN 80-86302-39-3. Objednávka příručky, info
- Projekt SEEQUEL - Příručka e-studenta (, 68kB)
- Projekt SEEQUEL - Listina práv (e)studujícího (, 32kB)
- Celoživotní učení - téma naší současnosti (, 37kB); Bulletin Komory daňových poradců 4/05, str. 45-50 ISSN 1211-9946
- Potřebujete a chcete se dále vzdělávat? Jak na to? (, 30kB); Bulletin Komory daňových poradců 9/06, str. 71-75 ISSN 1211-9946
Další informace lze najít také v publikacích:
- Sborník příspěvků z I. národní konference o distančním vzdělávání v ČR (, 288kB), v r.1999
- Sborník příspěvků z II. národní konfernce o distančním vzdělávání v ČR , v r. 2002
- Sborník příspěvků z III. národní konference o distančním vzdělávání v ČR ,v r. 2004
- Sborník příspěvků z IV. národní konference o distančním vzdělávání v ČR ,v r. 2006
- IV. národní konference Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost
- a v dalších zdrojích - Publikace vydané NCDiV
Distanční vzdělávací technologie umožní v krátké době otevřít možnosti studia na zahraničních školách, které organizují distanční vzdělávání. Jsou to nejčastěji evropské Otevřené distanční univerzity (, 24kB).
NCDiV
0 komentářů:
Okomentovat