Vláda České republiky schválila nový strategický dokument Strategii celoživotního učení České republiky (usnesení č. 761 ze dne 11. července 2007). Tento dokument mapuje oblast celoživotního učení v naší republice a především přichází s návrhy, jak tuto oblast rozvíjet a podporovat.
Závazek zpracování Strategie vyplývá ze závěrů Rady ministrů EU pro vzdělávání, kdy členským státům EU bylo zadáno vypracovat své strategické dokumenty, které analyzují současný stav celoživotního učení v daném státě a pokouší se strategicky řešit další vývoj. Česká republika doposud neměla tuto oblast komplexně a přehledně zmapovanou jako celek, proto se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tohoto úkolu zhostilo s pomocí ostatních zainteresovaných resortů a relevantních sociálních partnerů. Na realizací se podílel Národní ústav odborného vzdělávání, přímo řízená organizace MŠMT, který zajistil zpracovatelský tým odborníků pro jednotlivé oblasti. Dále byly zřízeny oponentní skupiny, jak interní složenou z odborných pracovníků MŠMT, tak externí složenou ze zástupců ostatních resortů, sociálních partnerů, politických činitelů a občanského sektoru. Cílem tohoto konzultačního mechanismu bylo zapojit všechny relevantní partnery do přípravy Strategie, aby výsledný text vycházel ze širokého konsenzu. Lze tedy považovat Strategii za vskutku konsensuální dokument, jehož implementace by se měla setkávat s ohlasem zainteresovaných aktérů.
Samotný dokument Strategie se skládá ze čtyř částí. První část uvádí do problematiky, objasňuje jednotlivé pojmy související s celoživotním učení a sleduje pojetí celoživotního učení v dosavadních strategických dokumentech ČR a EU. Druhá se zabývá analýzou stávající situaci a zahrnuje SWOT analýzu. Následně třetí strategická část se snaží o řešení analyzované situace a navrhuje sedm strategických směrů pro rozvoj celoživotního učení (uznávání/prostupnost, rovný přístup, funkční gramotnost, sociální partnerství, stimulace poptávky, kvalita a poradenství). Tyto strategické směry jsou pak následně konkretizovány do podoby návrhů opatření, které by měly jednotlivé strategické směry naplňovat a prosazovat. Opatření jsou formulována tak, aby mohla být dále konkretizována a rozpracována pro potřeby implementace. Jsou koncipována pro jednotlivé úrovně vzdělávání, jak existují v ČR, a jejich struktura a vzájemná provázanost tomuto systému odpovídá. Poslední část Strategie se zabývá provázaností navrhovaných směrů a opatření v oblasti celoživotního učení s operačními programy České republiky pro období 2007-2013.
Nyní bude přistoupeno k nejdůležitějším fázím, a to ke zpracování implementačního plánu, ve kterém budou rozpracovány jednotlivé návrhy a opatření do konkrétních úkolů pro zainteresované aktéry včetně vyčíslení finančních nároků a možností jejich pokrytí a samozřejmě k samotné implementaci. Termín předložení Implementačního plánu Strategie celoživotního učení ČR vládě je 31. prosince 2008.
Strategie celoživotního učení České republiky Strategie_CZU.pdf (1,24 MB).
Strategie celoživotního učení České republiky v angličtině Strategy_LLL.pdf (1,24 MB).
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat