Peníze ve školství možná jsou, ale většinou asi jinde než ve školách. A se svobodou, kterou nám učitelům nabízí naše současná paní ministryně, to též nevidím dvakrát růžově. Jenže co může vlastně dělat ve školství pěšák neboli řadový učitel, když se mu něco nelíbí?
Soudě podle různých článků v novinách ve školství peníze jsou, jen se mnohdy nedostanou do škol nebo se utrácejí dosti nesmyslným způsobem. Jako příklad stačí možná uvést novinové články, které se v posledních dnech věnovaly paní exministryni Kopicové. Zde na České škole se k nim vyjádřil Jan Wagner (viz Causa exministryně Kopicová versus MFDnes ). A nebo vzpomeňte na to, kolik peněz se velmi marnotratně utratilo v rámci „akce“ Internet do škol.
Nevím, jaká je situace s financemi u vás ve škole. Já jsem si do fyzikálních sbírek už několik let nekoupil jedinou dražší pomůcku, o nějakých počítačových programech využitelných v hodinách fyziky si též mohu nechat pouze zdát. Letos jsem dokonce raději ani nejel na Poškolu, protože se u nás ve škole nedostávají peníze ani na další vzdělávání učitelů. Nakonec jsem rád, že se občas dostanu na přednášky, kde se za vstup nemusí platit. Ještě že máme alespoň ten internet.
A pokud jde o tu svobodu, kterou nám současná paní ministryně nabízí (viz Rozhovory s ministryní školství Danou Kuchtovou ), jste-li ve školství ještě většími pamětníky, možná mi potvrdíte, že v „polistopadových“ časech se učilo nejsvobodněji v letech 1990 a nejbližších následujících. S příchodem ministra Pilipa začalo přituhovat. Jak se svobodou, tak s penězi. A jak to vypadá dnes? Přibylo kontrol a nebývale zhoustla administrativa. Co jsme dřív vyplňovali pouze papírově, nyní zapisujeme i do počítače, kromě toho vyplňujeme řadu věcí, jejichž smysl mi uniká. V tomto školním roce jsem například strávil desítky hodin tvorbou Školního vzdělávacího programu týkajícího se předmětu fyzika. Že jsem za to nedostal žádné peníze, vem čert, za ta léta ve škole už jsem si zvykl dělat fůru věcí zadarmo, ale smysl tvorby ŠVP mi stále uniká. Nerad dělám práci pro práci. Učiní mě snad 11 stránek tabulky lepším učitelem?
Fyzika |
Prima |
||
Očekávané výstupy z RVP ZP (OVO RVP) |
Rozpracovaný očekávaný výstup v ŠVP (OVO ŠVP) |
Učivo |
Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy, průřezová témata) |
|
|
zvuk |
Člověk a příroda: biologie člověka |
|
Umění a kultura: hudební nástroje |
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|
||
|
|||
|
|||
|
(uvádím malou ukázku věnovanou zvuku v primě)
Když už je řeč o svobodě, ať ji tedy školy skutečně mají! Ať si učitelé na každé škole učí, jak umějí. O existenci školy by měla rozhodovat poptávka neboli zájem uchazečů – počet učitelů přece závisí na počtu žáků. Škola bez žáků nepotřebuje ani učitele. Tahle regulace je přece jasná. Spíš pochybuji o tom, že „zeštíhlení“ nějakého úřadu se obejde bez zásahu shůry. Tady řadový pěšák školství – učitel ale těžko něco zmůže.
Nebylo by tedy lepší peníze rozdělovat rovnou školám podle počtu žáků ve škole? A místo úvah o tom, kolik propustíme učitelů, bychom mohli přemýšlet spíš o rušení institucí, které učitelům ani žákům nejen nepomáhají, ale troufám si tvrdit, že jim přímo škodí. Ono je ale asi jednodušší propouštět učitele než propouštět úředníky.
A nebo zrušme rovnou školy, jak navrhuje Martin Komárek v MF Dnes. Osobně jsem jeho příspěvek pozorně několikrát pročetl a stále mi není jasné, zda to, co v něm píše, myslí vážně, nebo se snaží pouze provokovat. Polemizoval bych téměř s každou jeho větou. Pokud ale takhle smýšlí většina populace, asi bychom to měli ve školách skutečně včas zabalit, nebo situaci ve školství začít konečně opravdu řešit.
Změny ve školách jsou nutné, ale nikdo je neudělá s unavenými, otrávenými, utrápenými a neustále deprimovanými učiteli. Takže pro začátek – dejte školám peníze a skutečnou svobodu. Bez nich se žádných změn k lepšímu nedočkáme!
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat