Josef Duhajský: Březen – Měsíc internetu, duben – Měsíc bezpečnosti…

pondělí 23. dubna 2007 ·

Letošní březen byl opět ve znamení knihy a internetu, duben býval dřív tradičně ve znamení bezpečnosti silničního provozu. Platí to zřejmě i dnes, protože od 23. do 29. dubna proběhne dokonce Globální týden bezpečnosti silničního provozu. Domnívám se, že knihy, internet i bezpečnost na silnici jsou témata, která do škol určitě patří. Dovolím si proto uvést k těmto tématům několik postřehů, které byste mohli ve škole využít.

Nejprve se vrátím k měsíci březnu. Rád bych vám připomenul službu Ptejte se knihovny, o které referovala loni v březnu i Česká škola (v článku  Ptejte se knihovny – a nejen v březnu ). Nevím, jestli jste této nabídky využili u vás ve škole. Já jsem zadal studentům v několika třídách jako dobrovolný úkol, aby se zeptali „knihovny“ na nějaký fyzikální či jiný problém a s výsledkem seznámili své spolužáky v hodině fyziky. Tímto způsobem si u mě bohužel „šplhla“ pouze jedna studentka. I tak mě však vyprovokovala k otázce: „Kdo tuhle službu platí?“, na kterou mi Veronika Ševčíková z Referenčního centra NK ČR odpověděla:

Kooperační službu Ptejte se knihovny poskytují knihovny v rámci svých běžných referenčních služeb. Na dotazy knihovny odpovídaly i před vznikem služby PSK, služba tuto činnost více zviditelnila a nabídla širšímu okruhu uživatelů. Pracovníci knihoven čerpají odpovědi z dostupných zdrojů knihovny, služba má své limity a omezení - více na stránce http://www.ptejteseknihovny.cz“  

Jestli jste na tuto službu rovněž pozapomněli, neváhejte a využijte ji. Knihovny bych mohl chválit i dál (viz třeba akce Noc s Andersenem), ale přejdu k měsíci dubnu. O Globálním týdnu bezpečnosti silničního provozu Organizace spojených národů jste se možná opět dověděli už dříve. Informace o něm se s předstihem objevily na různých místech, samozřejmě i  na České škole . Téma bezpečnosti silničního provozu rozhodně do škol patří. Na podporu tohoto tvrzení možná postačí následující citát:

První globální týden bezpečnosti silničního provozu byl vyhlášen na poslední týden v dubnu (23.–29. dubna 2007). Jeho cílem je upoutat k tomuto problému pozornost široké veřejnosti i politické reprezentace na všech úrovních. Vzhledem k tomu, že více než 40 procent úmrtí při dopravních nehodách postihuje věkovou skupinu do 25 let, jsou hlavním tématem mladí účastníci silničního provozu.

(celý článek viz http://www.osn.cz/zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=1261)

Nevím, jak moc jste se do aktivit Globálního týdne bezpečnosti zapojili ve vašich školách, ale pokud ne, příští týden určitě budete mít možnost to ještě napravit. Atraktivní pro děti by mohlo být vyzkoušení simulátoru nárazu, které je součástí akce BESIP Team Tour 2007.

Mnoho lidí je po vyzkoušení simulátoru překvapeno, jak velký je náraz „třicítkou do zdi“ (viz stránky BESIP Teamu ). Nabídka vyzkoušení simulátoru je bohužel omezená, ale během příštího týdne proběhnou i další akce, třeba se vám některou z nich podaří didakticky využít.

Téma bezpečnosti silničního provozu se dá ve škole využít pochopitelně i častěji než v jednom týdnu. Například v hodinách fyziky jsou auta častým příkladem pohybu a téma bezpečnosti na silnici se zde  přímo nabízí. Možná to sám až přeháním, ale ve svých hodinách často říkám, co mnozí z vás možná slyšeli v autoškole: „Není problém pro řidiče v autě dosáhnout vysoké rychlosti, problém je auto bezpečně zastavit.“ Taky dětem zdůrazňuji, že pokud si v budoucnu z mechaniky nebudou nic pamatovat, možná to vadit nebude, ale až jednou budou řídit auto, ať se pokusí nezapomenout, že při jízdě autem je asi to nejhorší, co je může potkat, čelní náraz.

V letošním školním roce jsem tento argument navíc podložil z mého pohledu velmi drsnou prezentací, kterou mi poslal jeden bývalý absolvent našeho gymnázia. Prezentace má název 0,7 SEKUNDY a o čem pojednává, je patrné z následujícího obrázku:

Poněkud jsem váhal, zda ji v hodinách fyziky předvést. Na nižším gymnáziu letos neučím a v prvním ročníku vyššího gymnázia jsem to riskl. Pak jsem to ještě mimo probírané téma zkusil u maturantů, protože většina z nich fyziku asi studovat dál nepůjde, ale jezdit v autě budou všichni.

Jestli o tuto prezentaci máte někdo zájem, rád vám ji pošlu, případně někde na internetu vystavím. Asi by chtěla trochu jazykově upravit, ale to je z ohledem na informace v ní obsažené detail. Téma dopravy lze určitě pojednat i méně drasticky a též v jiných předmětech, než je fyzika.

A pokud jde o využití internetu ve škole zmiňované v úvodu? Tím se přece neustále zabýváme na stránkách České školy a myslím, že mnozí z nás nejen tam. 



Josef Duhajský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.