Studenti Gymnázia a Střední odborné školy v Jaroměři a Gymnázia Šternberk plánují protest proti státním maturitám a organizují pochod k sídlům KSČM, ČSSD, ministerstvu školství a k parlamentu. Zatím zřídili informační web www.stopstatnimaturite.info, kde je i diskusní fórum.
Veřejných protestů proti dosud navrhovanému termínu či přípravě státních maturit již byla celá řada, před rokem to byla Petice pro zrušení jednotných státních maturit platných od roku 2008 , předaná MŠMT 1. června 2006 , na podzim následovala další Petice za změnu školského zákona a ke konci letošního února byla organizována studenty Gymnázia Šternberk další petice s textem:
Touto peticí vyjadřujeme my, studenti třetích ročníku středních škol v České republice, nesouhlas s plánovaným zavedením státní maturitní zkoušky ve školním roce 2007/2008. Sympatizujeme s hlavní myšlenkou tohoto projektu, tedy se snahou o zvýšení objektivity a spolehlivosti výsledku maturitní zkoušky, avšak znepokojují nás tyto okolnosti:
- V průběhu středoškolského studia se mění podmínky pro úspěšné složení maturitní zkoušky.
- Za sedm let se pracovníkům Cermatu nepodařilo vytvořit jedinou verzi testu, ve které by se nevyskytovaly chyby. Tato organizace, která zajišťuje v souladu s § 80 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. společnou část maturitní zkoušky a zkoušky zadávané ministerstvem v rámci profilové části maturitní zkoušky, nás proto nepřesvědčuje o své profesionalitě a nevzbuzuje v nás důvěru.
- Pozorujeme nelogičnost v záměru testování maturantů v tzv. základech (občanský, přírodovědně-technický či informačně-technologický základ), jelikož státní maturity vycházejí z nových rámcových programů pro střední školy, které ještě nejsou zavedeny do výuky.
Předsedkyně petičního výboru šternberského gymnázia Milana Baslerová řekla podle zprávy ČTK: „Nejvíc nám vadí, že se v průběhu studia mění podmínky maturity. Chceme, aby státní maturitu skládali až studenti, kteří nastoupí do prvních ročníků letos v září.“ Petici podle ČTK podepsalo přes 11.000 studentů třetích ročníků, tedy těch, kteří by podle školského zákona měli společné maturity skládat jako první.15. března dostali iniciátoři petice odpověď PSP, že celou věc budou poslanci projednávat 11. dubna. K protestním akcím se připojili i studenti Gymnázia a Střední odborné školy v Jaroměři a zřídili zřídili informační web www.stopstatnimaturite.info s diskusním fórem a s další online peticí, kterou už podpořilo více než 32 000 středoškoláků.
Na 4. květen plánují organizátoři z gymnázií demonstraci a protestní pochod:
Pochod vyjde v 10:00 hodin z Václavského náměstí (konkrétně od památníku Jana Palacha a Jana Zajíce), kde bude projevem zahájen. Předpokládaný počet účastníků je 1 000 – 1 500 osob. Pochod bude pokračovat ulicí Opletalovou, Politických vězňů - kolem sídla Komunistické strany Čech a Moravy, ulicí Jindřišskou na Senovážné náměstí, dále ulicí Dlážděnou, Hybernskou – kolem sídla České strany sociálně demokratické v Lidovém domě, ulicemi Na Příkopě, 28. října, Národní třídou, přes most Legií, ulicí Vítěznou, Újezdem, Karmelitskou k Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, přes Malostranské náměstí do ulice Sněmovní, kde bude pochod pod budovami Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ukončen okolo 14:00 hodin.
Iniciátoři petice jsou přesvědčeni, že státní maturity nejsou řádně připravené na to, aby byly spuštěny podle platného školského zákona již v roce 2008. Podle Baslerové to prověřil i projekt Maturity nanečisto 2007, při němž si v minulém týdny vyzkoušely desetitisíce středoškoláků: „Učitelé pořádně nevěděli, jak například práci z češtiny opravit.“
Premiér Mirek Topolánek (ODS) si stejně jako iniciátoři petice myslí, že studenti by měli vědět při nástupu do školy, jak budou maturovat. „Pravidla se nemění v poločase,“ řekl podle ČTK k tématu při návštěvě pražského Gymnázia Jana Nerudy. O tom, že maturity nejsou dostatečně připravené, je přesvědčena také ministryně školství Dana Kuchtová, která při projednávání v PSP v úterý 20. března 2007 uvedla:
Záměrem poslaneckého návrhu novely školského zákona, který je zde předložen, je odklad jedné ze tří zkoušek tzv. státní maturity z roku 2008 na rok 2010. Státní maturita by tak proběhla v roce 2008, ale ze dvou povinných předmětů, z českého jazyka a z cizího jazyka, a odklad by byl proveden u povinně volitelné zkoušky, to je buď z matematiky, občanského základu, přírodovědně technického základu nebo informačně technologického základu. (…)
Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vyjádřila názor, který vyslovila jak vláda, tak se k němu přiklání můj resort a já osobně, a to je ten, že východiska autorů návrhu novely jsou špatná. Jejich diagnóza současného stavu je velmi nepřesná a je tím pádem zároveň i nebezpečná, a to z toho důvodu, že mají pravdu, ale ta pravda je pouze dílčí. Skutečně, jsou zde některé nejasnosti v oblasti tzv. integrovaných volitelných předmětů, ale tady se zdaleka nejedná o problém klíčový. Klíčové jsou jiné problémy u maturity, a to je to, že zdaleka nemáme vydiskutovaný ani obsah, to znamená celkový koncept maturity, který vlastně spočívá v tom, že ještě nevíme velmi přesně, jak bude vypadat v podstatě zkouška nejen z těchto integrovaných volitelných předmětů, ale nevíme ani, jak bude vypadat zkouška z češtiny, která je sice v přípravě poměrně daleko, ale už vůbec nevíme, jak bude vypadat zkouška z cizího jazyka, neboť tady ještě pořád odborná veřejnost není vůbec jednotná. Vůbec nevíme, jestli dokážeme zajistit takovou jednotnou státní maturitu z cizího jazyka, kterou budou skládat absolventi gymnázií a absolventi například středních odborných učilišť s maturitou. Tady je disproporce v jazykové výuce tak veliká, že prostě obsah zdaleka není připraven. (…)
Je to téma pro celou společnost a já vás prosím, abyste tomu věnovali pozornost, protože bych vás ještě ráda seznámila s jedním aspektem maturity, který se dosud nikdy tady v Poslanecké sněmovně nediskutoval. Je to otázka logistiky. Otázka logistiky, to je to, co se teď ukázalo jako v podstatě klíčové, to je to, co se nediskutovalo v tom smyslu, že je třeba zajistit bezpečnost státní maturity, její odolnost proti vyzrazení obsahu testů. Je tady nutné vyloučit vliv třetích osob a selhání lidského faktoru.
Maturity totiž musí být samozřejmě tajné. Já jsem si vám dovolila přinést na ukázku, jaké stohy papírů a materiálů budou putovat do krajů, abyste si udělali představu. Bude to několik kamionů, které budou jezdit po celé republice a budou rozvážet tuny papíru na jednotlivé kraje a školy. A všechny tyto tuny papíru nesmí nikdo jiný vidět než ten, kdo oficiálně ty papíry převezme a zajistí bezpečnost.
Tady je velice důležité, aby se nestalo například to, že by se k těm materiálům dostal někdo, kdo si bude chtít udělat buď obchod se státními maturitami, nebo bude jenom chtít vyzkoušet, jestli systém je bezpečný. Musíme zajistit, aby se k těm materiálům nikdo nedostal. Jak říkám znovu, zatím se tím nikdo důkladně nezabýval a ta možnost, že někdo například v tiskárně ofotografuje státní maturity, zveřejní je den předem v bulvárním tisku, a my tím pádem nezajistíme maturitu řekněme pro několik desítek tisíc lidí, tady reálně hrozí. Systém není připravený, nemá žádný ISO certifikát.
Já bych si vám jenom dovolila stručně popsat svoji představu, kterou během zhruba dvou let a více bych chtěla zajistit a kterou bych chtěla prosadit, aby tyto testy byly bezpečné. Je třeba zajistit dokladovatelnost a kontrolovatelnost všech kroků. Je třeba zajistit adresnou zodpovědnost každého jednotlivého pracovníka. Je třeba vytvořit skupinu kreativních lidí, kteří budou simulovat veškeré možné problémy, kteří budou hledat uzlové body, kde by mohl nastat průšvih, kde by mohl nastat nějaký únik informací.
Zajímavé bylo při projednávání v PSP i prohlášení poslance Waltera Bartoše (ODS):
Často se říká také, že maturita je nepřipravená. Já s tím souhlasím, a pokud chceme takovou maturitu spustit, myslím, že je třeba splnit minimálně těchto jedenáct požadavků, a to:
Za prvé. Alespoň jednou jsou všechny testy k maturitě nanečisto připraveny tak, že by bylo možné je k maturitě použít.
Za druhé. Alespoň jednou naprosto správně proběhla celá logistika.
Za třetí. Existuje vyhláška o státní maturitní zkoušce, která jasně stanoví, jak to celé bude probíhat. Samozřejmě že je také ověřeno, že ve vyhlášce nejsou nějaké závažnější chyby.
Za čtvrté. Musí být jasně zpracovány termíny zpracování. Výsledky maturit musí znát žáci včas. Například u maturit nanečisto, které jsou na zpracování v podstatě méně náročné, neboť ten počet dětí, které se podrobovaly těmto maturitám nanečisto, byl podstatně menší, se stalo, že výsledky školy dostaly někdy až v červnu, nebo dokonce v září.
Za páté. Všichni, kdo se podílejí na organizaci a zabezpečení, musí být proškoleni a prozkoušeni.
Za šesté. Učitelé přesně vědí, z čeho se bude maturovat, alespoň rok předem. A to si myslím, že jsem velmi nenáročný, když řeknu rok předem.
Za sedmé. Žáci přesně vědí, z čeho se bude maturovat, alespoň rok předem.
Za osmé. Učitelé přesně vědí, jak se budou maturity hodnotit, alespoň rok předem.
Za deváté. Žáci přesně vědí, jak se budou maturity hodnotit, alespoň rok předem.
Za desáté. Jsou zabezpečeny opravné mechanismy v případě lidského selhání, lidských chyb nebo problémů, které se mohou vyskytnout.
A za jedenácté. Veřejnost musí být přesvědčena, že maturity jsou připraveny. Alespoň pedagogická veřejnost.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat