ÚIV: Výstupy z úkolů UIV v projektu KVALITA I

pondělí 19. března 2007 ·

Přehled publikací vzešlých z projektu ESF KVALITA I, které si můžete stáhnout ve formátu PDF.

MOTIVACE, ASPIRACE, UČENÍ (L. Martinec, J. Hučín a kol.)

Aktivita 1 (3 A1 U1) Hodnocení úrovně vzdělání v ČR. Úkol 1: Hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci (krajská PISA).

Hlavním předmětem publikace je srovnání výsledků žáků posledního ročníku povinné školní docházky v šetření PISA z roku 2003 z hlediska krajů. Pokouší se zjištěné rozdíly analyzovat a vysvětlovat pomocí nejrůznějších faktorů, odhaluje a popisuje různé souvislosti. Hloubkou a složitostí provedených analýz se tato zpráva řadí mezi nejzevrubnější analytické materiály, které byly v posledních letech v ČR o výsledcích vzdělávání publikovány.

Publikace byla financována z prostředků ESF v rámci systémového projektu Kvalita, úkol 3A1U1. Je určena především sociologům, didaktikům, statistikům, případně studentům uvedených oborů. Zajímavé závěry a poznatky v ní najdou i další osoby pohybující se ve školství.

Publikace ke stažení (pdf, 5,05 MB)

PROFILY KRAJŮ (L. Mokrá a kol.)

Aktivita 1 (3 A1 U2) Hodnocení úrovně vzdělání v ČR. Úkol 2: Hodnocení úrovně vzdělání v jednotlivých krajích ČR (profily krajů).

Cílem předkládaných profilů krajů je podat ucelený pohled na jednotlivé vzdělávací úrovně v regionu a sledovat různé souvislosti a trendy ovlivňující oblast vzdělávání. Zprávy obsahují především informace o stavu a vývoji počtu žáků, tříd, škol a pedagogických pracovníků na každé úrovni vzdělávání, a to jednak v celorepublikovém kontextu, jednak z detailního pohledu kraje vzhledem k průměru celé ČR. V publikacích jsou také popsány hlavní rysy demografické a socioekonomické struktury kraje, jejichž charakteristika může přispět k vysvětlení regionálních odlišností.

Prezentovaná data a informace pocházejí z různých zdrojů (především ze zdrojů Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV), dále pak ze zdrojů Českého statistického úřadu (ČSÚ), sociálních šetření a z dalších zdrojů, v nichž je zaručena krajská reprezentativita). Jde o propojení dílčích výstupů, které mohou být dále využity pro rozhodování v oblasti školství na centrální úrovni či při plánování a úpravách vzdělávací politiky daného kraje.

Publikace ke stažení dle krajů

ČEŠTÍ ŽÁCI V MEZINÁRODNÍM SROVNÁNÍ (L. Kelblová a kol.)

Aktivita 1 (3 A1 U3) Hodnocení úrovně vzdělání v ČR. Úkol 3: České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních.

Publikace poskytuje souhrnnou informaci o úrovni vzdělávání v České republice od počátku 90. let do současnosti. V publikaci jsou uvedeny výsledky českých i zahraničních žáků v mezinárodních výzkumech zaměřených na mapování vědomostí v matematice, v přírodovědných předmětech, ve čtenářské gramotnosti, v občanské výchově a v oblasti informačních technologií. Prostřednictvím výsledků českých žáků a jejich srovnání se zahraničními vrstevníky lze posuzovat, jak efektivní je náš vzdělávací systém.
 
Publikace je určena pro pedagogickou i laickou veřejnost, především pak pro MŠMT, školy, zřizovatele, zástupce krajů, pedagogické fakulty, knihovny a další případné zájemce o tuto oblast vzdělávání.

Publikace ke stažení (pdf, 4,84 MB)

ANALÝZA SYSTÉMU STATISTICKÝCH UKAZATELŮ S OHLEDEM NA KORELACE S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ – ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA (M. Kleňhová, P. Šťastnová, S. Fořtová a V. Hulík)

Aktivita 2 (3 A2 U1) Vytvoření systému statistických ukazatelů pro hodnocení vzdělávacího systému.

Konečným cílem projektu Kvalita I, úkolu 3A2 je vytvoření systému statistických ukazatelů, které prokazatelně korelují s kvalitou vzdělávání. V první fázi projektu (rok 2005, úkol 3A2U1) jsme navrhli široký okruh možných výkonových indikátorů, které by mohly mít vazbu na ukazatele kvality, pro potřeby projektu reprezentované především mezinárodními srovnávacími testy PISA (matematika, čtenářská gramotnost, přírodní vědy a řešení problémových úloh u žáků 9. ročníků škol) a PIRLS (čtenářská gramotnost, literární gramotnost a informační gramotnost u žáků 4. ročníků škol).
Předkládaná zpráva se týká druhé etapy prací (část 3A2U2), která proběhla v roce 2006 a jejímž cílem byla analýza navržených statistických ukazatelů s cílem nalézt a zhodnotit korelace s výsledky vzdělávání.

Zatímco v první etapě projektu jsme se soustředili převážně na shromáždění dostupných datových bází, druhá fáze byla věnována jejich rozboru a testování s cílem definovat faktory mající vazbu na studijní výsledky žáků. Jelikož byla shromážděna data z různých oblastí výzkumu vzdělávacího systému a z různých časových období, předpokládáme, že zjištěné korelační vztahy nesou obecně platný korelační potenciál nezávislý na čase. Výsledky testování tak tvoří spolehlivou bázi pro vytvoření komplexního systému statistických indikátorů odrážejícího vztahy a vazby mezi kvantitativními aspekty (výkonové ukazatele) a sférou kvality reprezentovanou v našem případě výsledky mezinárodních vzdělávacích testů.

Publikace ke stažení (pdf, 1,08 MB)

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY V RVP ZV Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY VE SVĚTLE TESTOVÝCH ÚLOH (F. Brož a kol.)

Aktivita 2 (4 A2 U2) Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve využívání systému evaluace a autoevaluace. Úkol 2: Využití výzkumu PISA pro podporu práce učitelů základních škol.

Východiskem publikace jsou očekávané výstupy podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a možnosti jejich ověřování prostřednictvím různých typů úloh. Proto jsou její nedílnou součástí rovněž základní informace o čtenářské gramotnosti, textu a didaktickém testování. V publikaci jsou využity úlohy z různých zdrojů: tzv. netradiční úlohy z projektu PISA, testové úlohy z projektů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, které byly nabízeny základním školám resp. víceletým gymnáziím i vybrané úlohy z některých sbírek úloh. Část úloh byla vytvořena cíleně pro tuto publikaci.

Publikace je určena především vyučujícím českého jazyka a literatury na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií.

Publikace ke stažení (pdf, 2,91 MB)



ÚIV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.