Táňa Holasová: Pojetí oboru Český jazyk a literatura v RVP GV

čtvrtek 8. března 2007 ·

Zatímco na základní škole pokládáme za hlavní cíl výuky učit jazyku, ne o jazyce, a vzdělávat literaturou, ne o literatuře, v gymnaziálním vzdělávání považujeme za prioritu úspěšnou komunikaci na základě získaných znalostí a postupně osvojovaných schopností a dovedností, a to nejen komunikaci jazykovou, tedy vědomé užívání českého jazyka v kultivovaném písemném či mluveném projevu, ale i komunikaci literární, tzn. účinnou komunikaci s literárním dílem.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Významné postavení oboru Český jazyk a literatura v rámcových vzdělávacích programech je vzhledem k jejich cílům i obsahu zřejmé, neboť díky postupnému zvládání češtiny žáci získávají a osvojují si poznatky, vědomosti a dovednosti i v dalších, vzdělávacích oborech.

Vzdělávací obsah oboru Český jazyk a literatura v RVP ZV je rozdělen do tří složek, tedy výchovy komunikační, jazykové a literární, přesto jsme zdůrazňovali, že v našem pojetí se snažíme o co nejužší propojení těchto částí, neboť právě v tom spočívá efektivita výuky. V pilotní verzi RVP GV jsme vzdělávací obsah oboru rozčlenili vzhledem k výše uvedenému přístupu již pouze na dvě složky: Jazyk a jazyková komunikace a Literární komunikace. V tomto pojetí jsme vyšli vstříc pedagogům, kteří by se chtěli ve výuce specializovat na jednu z těchto částí a vzdělávací obor realizovat ve dvou předmětech (např. český jazyk, literatura či literární výchova). Díky principu integrace tematických celků jednotlivých předmětů vytvořených v ŠVP na základě vzdělávacích oborů RVP G a prostřednictvím mezipředmětových vazeb a přesahů by tak mohlo být zajištěno vzájemné propojení a prolínání jazykové a literární složky předmětu, aby se tyto předměty nevyučovaly izolovaně bez jasně vymezených vzájemných vztahů a souvislostí.

Jak by pro realizaci RVP GV mohli přispět učitelé-češtináři? V první řadě by se měli pedagogové zamyslet nad tím, jak může jejich předmět přispět k rozvíjení klíčových kompetencí. Bylo by vhodné k tomuto principu dostatečně diskutovat ještě před tvorbou učebních osnov. K tomu by se měli pedagogové předem dohodnout na zásadních otázkách společného působení na žáky, tedy dostatečně srozumitelně a pregnantně formulovat společné výchovné a vzdělávací strategie (tzn. všechny zásadní postupy, které povedou v daném předmětu k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí), na nichž se shodnou všichni pedagogové, kteří na škole vyučují český jazyk a literaturu. Je zřejmé, že vyučovací předmět český jazyk a literatura se bude podílet na rozvíjení zejména kompetence komunikativní, k učení, k řešení problémů, ale i občanské, sociální a personální.

Další novinkou v RVP GV jsou průřezová témata, jež napomáhají aktualizovat výuku o nadpředmětové obsahové celky, které nevyžadují nové znalosti, ale umožňují získané vědomosti zúročit v širším pohledu na určitou problematiku. V českém jazyce a literatuře se mohou realizovat zejména tato průřezová témata: Mediální výchova, Osobnostní a sociální výchova, případně Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova. Z mezipředmětových vazeb jmenujme pro literární výchovu logické úzké propojení s Dějepisem a se vzdělávací oblastí Umění a kultura.

Pojetí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v RVP GV umožňuje pedagogům využít vlastního tvůrčího přístupu k výuce svého předmětu při zachování rovnováhy mezi cíli kognitivními a formativními. Učitelé mají možnost volby, které učivo a jakým postupem budou žákům předávat a jaké schopnosti a dovednosti tak budou rozvíjet. Díky novým didaktickým alternativám tak mohou postupovat pro sebe přijatelnějším způsobem a díky tomu může být výuka pro jejich žáky záživnější a inspirativnější.

Dosud platné učební osnovy pro gymnázia (Učební dokumenty pro gymnázia, Fortuna 1999) se v předmětu český jazyk a literatura liší zejména v literární části, kde se zvlášť vymezuje soubor vybraných děl a ukázek z české a světové literatury popsaných v tematických celcích, které sledují chronologický vývoj literatury od nejstarší po současnou. V RVP GV jsme se v očekávaných výstupech zaměřili na rozvoj receptivních, produktivních a interpretačních schopností a dovedností, jež žákům umožní na základě literárněteoretického poučení pochopit specifičnost literatury jako zvláštního média komunikace mezi lidmi.

V souvislosti s připravovanou novou maturitou probíhá v současné době velmi živá diskuse o literární výchově, její tradici a nových možných přístupech a metodách. Pedagogům doporučujeme sledovat zejména stránky časopisu Český jazyk a literatura, kde byla otištěna již řada příspěvků předních odborníků, oborových didaktiků i pedagogů-češtinářů (Dobrava Moldanová, Vladimír Nezkusil, Jiří Kostečka a další).



Táňa Holasová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.