Radek Sárközi: Chyby v tvorbě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se opakují při vzniku RVP pro gymnázia

pátek 16. března 2007 ·

V současné době finišují přípravy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Zároveň se blíží září 2007, kdy budou muset začít všechny základní školy vyučovat podle svých školních vzdělávacích programů. RVP ZV i RVP G vznikly na půdě Výzkumného ústavu pedagogického v Praze. Pokusím se poukázat na nedostatky, které tvorba obou rámcových vzdělávacích programů provázela.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Myslím si, že jednou ze základních chyb při tvorbě RVP ZV bylo, že zaměstnanci VÚP Praha ho začali tvořit téměř v utajení. Pracovní verze nebyly vůbec předloženy k široké odborné diskuzi učitelům. VÚP Praha pracoval pouze s pilotními školami, jejichž počet se postupně zredukoval z 56 na 16. Mnozí pedagogové pak byli nemile překvapeni, když byla zveřejněna finální verze RVP ZV a spolu s ní i informace, že do dvou let podle ní musejí zpracovat vlastní školní vzdělávací program…

Žádné změny učitelé navrhovat nemohli. Z kurikulární reformy, která měla přispět k demokratizaci školství, se tak stala „shora nadiktovaná práce navíc“. Není divu, že ji řadoví učitelé nepřijali za svou! Můžeme jen doufat, že příští verze RVP ZV budou vznikat jinak… Například participačně, nikoliv direktivně!

Díky této uzavřenosti nastala situace, kdy nebyla plně zohledněna specifika celé řady typů škol. Například mezi pilotními školami nebylo ani jedno víceleté gymnázium, přestože RVP ZV platí i pro první čtyři ročníky osmiletých gymnázií a první dva ročníky gymnázií šestiletých. Mezi pilotními školami nebyla žádná základní škola speciální, ani zvláštní. Mezi pilotními školami nebyla žádná škola alternativní (waldorfská, montessori, daltonská), přestože v Čechách působily již řadu let a měly by k reformě určitě co říci. Naštěstí se mezi pilotními školami objevila alespoň škola málotřídní.

Uzavřenost vznikla i směrem k zahraničí. Zkušenosti z úspěšných i neúspěšných reforem v cizině byly zohledněny minimálně… Díky tomu nabrala česká kurikulární reforma směr, který nejlépe vystihuje slovo „kufrování“.

Tvůrci  RVP ZV nevyužili ani zahraniční zkušenosti, ani zkušenosti alternativních škol. Nezhodnotili ani prvorepublikovou tradici českých pokusných škol. Vzhledem k personálnímu obsazení VÚP Praha na RVP ZV nepracovaly největší české kapacity v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky i jednotlivých předmětů, ale úředníci, kteří již před tím vytvořili osnovy vzdělávacího programu Základní škola. Tedy toho nejkonzervativnějšího ze tří oficiálních vzdělávacích programů, které do té doby vznikly. O asistenci odborníků a kapacit ze zahraničí ani nemluvím…

Díky tomu vznikly velice nevyrovnané soubory očekávaných výstupů jednotlivých vzdělávacích oborů v RVP ZV, které jsou právem kritizovány. Zdá se, že učitelé z praxe by je dokázali zformulovat mnohem lépe. Bohužel k tomu ale nedostali příležitost. Nyní je mohou pouze „přeformulovávat“ ve svých školních vzdělávacích programech…

Výsledkem je produkt, který spíše než novou koncepci připomíná improvizaci. A to jsme stále u vzniku RVP ZV. Mnohem horší byla jeho propagace mezi širokou veřejností a didaktická podpora tvorby školních vzdělávacích programů! Kvalitnější metodické materiály vznikají teprve v posledním roce a i tak jsou velmi roztříštěné, neucelené a chaotické… Rok až dva roky odkladu by reformě rozhodně prospěly!

Chybou samozřejmě bylo nedostatečné finanční zajištění kurikulární reformy, která se takřka výhradně spolehla na peníze z evropských fondů. Větší zdroje ovšem nabídnou tyto fondy až ve druhé polovině tohoto roku… I v tomto případě by bylo pozdější načasování rozumnější!

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia

Řada chyb, které jsem uvedl v případě RVP ZV, se opakují v případě RVP G. Určité pokusy o zlepšení jsem ale ze strany VÚP Praha zaznamenal.

Například k RVP G byla vypsána veřejná diskuze na internetu. Bohužel se do ní nepodařilo učitele vtáhnout. Například ke vzdělávacímu oboru Český jazyk a literatura přišlo naprosté minimum připomínek, tuším že pět… Žádná diskuze tedy neproběhla. VÚP Praha zvolil zcela špatný postup! Po tomto neúspěchu měl diskuzi zopakovat, a to formou konference s workshopy. Té by se zúčastnili učitelé jednotlivých předmětů a v týmech by se zamýšleli nad koncepcí svého vyučovacího předmětu i celého RVP G.

Za hlavní chybu ovšem považuji, že RVP G vzniká odděleně od rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné školy a učiliště. Měl vzniknout jeden společný RVP pro všechny SŠ s maturitou a druhý pro všechny SŠ bez maturity. Tedy obdoba RVP ZV, nikoliv 200 různých RVP, se kterými se počítá pro různé typy středních škol…

Na textu RVP G opět nepracovaly největší špičky v oboru společně se zahraničními kapacitami. Vznikal „z podstaty“ a „na koleně“, stejně jako RVP ZV. Očekávám tedy podobné přijetí textu RVP G mezi učiteli na gymnáziích, jako tomu bylo s textem RVP ZV na většině základních škol.

Přitom se mohli tvůrci RVP G poučit z předchozích chyb při vzniku RVP ZV. Jde totiž vesměs o zcela stejné lidi…

Závěrem

Dnes už můžeme jen litovat, že rámcové vzdělávací programy nevznikaly profesionálněji. Tedy přibližně následujícím postupem:

  1. Překlad zahraničních kurikulárních dokumentů, především ze starých členských zemí EU

  2. Popsání úspěšných a neúspěšných školských reforem v zahraničí

  3. Seznámení široké učitelské veřejnosti s těmito materiály

  4. Zapojení aktivních učitelů do tvorby koncepce RVP společně s všeobecně uznávanými kapacitami v oboru pedagogiky, psychologie a didaktiky

  5. Vytvoření konzultačních týmů delegovaných nezávislými sdruženími typu ASUD (dějepisáři), SKAV, CZESHA apod.

  6. Vznik pilotní verze RVP, její publikování a veřejná diskuze nad ní

  7. Workshopy a konference k RVP

  8. Tvorba metodických materiálů

  9. Experimentání ověření pilotní verze RVP na školách všech typů

  10. Reflexe a postupný vznik definitivní verze RVP

  11. Etapa dobrovolné tvorby ŠVP doplněná finanční motivací pro školy, které se do ní zapojí

  12. Harmonogram všeobecného přechodu na novou kurikulární koncepci a její propagace.

  13. Finanční, personální a metodické zajištění kurikulární reformy na všech školách.

Bohužel v příštích letech se budou pouze látat díry v kabátě kurikulární reformy, který už vyšel z módy a tomu, kdo ho bude muset nosit, vůbec nepadne…



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.