Jak název napovídá, jedná se o projekt, který má co do činění s médii, konkrétně s průřezovým tématem mediální výchova - kterou se chceme zabývat z pohledu tvůrců. Cílovou skupinou jsou učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ, kteří chtějí ve své výuce aplikovat prvky mediální výchovy či vyučovat mediální výchovu jako samostatný předmět. Dále je projekt určen redakcím školních časopisů (2. stupně ZŠ a SŠ) včetně učitelů, kteří tyto redakce vedou. Hlavním cílem projektu Média tvořivě je didaktická podpora učitelů v oblasti průřezového tématu mediální výchova a podpora redakcí školních časopisů. Jak název napovídá, jedná se o projekt, který má co do činění s médii, konkrétně s průřezovým tématem mediální výchova - kterou se chceme zabývat z pohledu tvůrců.
Projekt Média tvořivě realizuje o.s. Aisis, partnerskými organizacemi jsou ZŠ Táborská Praha a Sdružení dětí a mládeže Horní Slavkov. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Cílovou skupinou jsou učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ, kteří chtějí ve své výuce aplikovat prvky mediální výchovy či vyučovat mediální výchovu jako samostatný předmět. Dále je projekt určen redakcím školních časopisů (2. stupně ZŠ a SŠ) včetně učitelů, kteří tyto redakce vedou.
Hlavním cílem projektu Média tvořivě je didaktická podpora učitelů v oblasti průřezového tématu mediální výchova a podpora redakcí školních časopisů.
Hlavními aktivitami projektu jsou: Semináře Mediální tvorby, Semináře Tvorby školního časopisu pro školní redakce, vydání metodické příručky pro učitele Jak ve škole využít média, překlad a úprava anglických publikací k výuce mediální výchovy.
Představení seminářů Mediální tvorby
Při tvorbě cílů a obsahu semináře jsme vycházeli z Rámcového vzdělávacího programu, části Mediální výchova. Účastníci si v úvodu semináře sestaví cíle mediální výchovy a společně se podíváme na Rámcový vzdělávací program. Další části semináře budou zaměřené částečně na jednotlivá média (specifika práce) a částečně na obsahy médií: Umění, kýč a média, Fotografie, Zábava a internet, Televizní zpravodajství, Tištěné zpravodajství, Inzerce a reklama, Grafika, Politická komunikace, Média jako veřejná služba, Aktivní občanství, Závěr – prezentace domácí práce účastníků.
Metody výuky budou zážitkové a praktické. Součástí všech bloků bude pedagogická reflexe. Účastníci budou pracovat s technikou (fotoaparát, videokamera, grafický software), kterou chápeme jako prostředek, proto se naučí pouze její základní používání, které bude potřeba k daným úkolům.
Účastník si na semináři vyzkouší např.: vytvořit článek do určitého časopisu, napsat poutavý inzerát, popis k fotografii, natočit reportáž…, následovat bude reflexe „mediální aktivity“ (co jsem na své vlastní činnosti zjistil, např.: čím jsem se snažil v článku, grafickém zpracování zaujmout cílovou skupinu, co od cílové skupiny očekávám, jak se mi dařilo být objektivní, jak jsem získával informace…) a pedagogická reflexe - zaměřená na školu a výuku mediální výchovy s konkrétními žáky.
Představení seminářů Tvorby školního časopisu
Při koncipování těchto seminářů vycházíme ze zkušeností se soutěží školních časopisů Freinet, které organizovalo o.s. Aisis, a dále s organizováním Letních škol žurnalistiky, které organizovalo Centrum nezávislé žurnalistiky. Tímto seminářem chceme podpořit redaktory školních časopisů, nabídnout jim možnost vzdělání v žurnalistických oborech i v samotném procesu tvorby časopisu ve škole. Seminář je připraven pro čtyři redakce školních časopisů (buď 2. st. ZŠ nebo SŠ) po pěti žácích s vedoucím učitelem. Učitelé budou mít samostatné workshopy zaměřené na vedení redakce školního časopisu.
Seminář se bude skládat ze společných částí, např.: Představení svého časopisu, Jak na psaní zprávy, rozhovoru, reportáže, novinářská fotografie, etika novináře, Základy časopisové grafiky, Zpravodajství II aneb „Doplňkové“ zpravodajské techniky (průzkumy, tabulky, dotazy na ulici apod.), Názory a komentáře (např. komentáře „veřejných“ záležitostí ve škole apod.).
A volitelných workshopů, např.: Jak zkvalitnit svůj časopis, Jak psát o kultuře, Jak napsat dobrý komentář, Úprava fotografie, Montáž stránky („lay-out“), Fotoreportáže, Jak získávat finance na provoz časopisu, Jak připravit „hlavní téma“, Jak napsat „otvírák“?, Jak na Interview s osobností?, Řízení redakce (týmu), Hledání dobrých studentských témat.
Součástí semináře budou i zážitkové aktivity na podporu týmu.
Více informací o projektu, včetně publikací týkajících se mediální výchovy, získáte na www.mediatvorive.cz
press
0 komentářů:
Okomentovat