Vyznat se sami v sobě, umět řešit problémy, být tvořiví, to všechno by podle vytvářených školních vzdělávacích programů měli umět absolventi základních škol. Základní školy mají nyní příležitost získat podporu při zavádění výuky, která žáky k těmto výsledkům vede.
Universita J.A.Komenského v Praze získala v srpnu 2006 podporu z ESF a státního rozpočtu ČR na projekt „Podpora tvorby a zavedení ŠVP s komponentou tvořivého myšlení“. Do tohoto projektu bude postupně zapojeno 25 pilotních ZŠ z celé republiky.
Základními cíli projektu jsou:
-
prohloubit odbornou způsobilost pedagogů v oblasti tvořivého myšlení,
-
vytvořit, ověřit a zpřístupnit obsahovou náplň tvořivého myšlení integrovanou do předmětů na 2.stupni ZŠ, včetně příslušných výukových materiálů a interaktivních výukových prostředí,
-
vytvořit, ověřit a zpřístupnit metodiku pro vytvoření ŠVP s diferencovanou komponentou tvořivého myšlení,
-
pilotně zavést a ověřit komponentu tvořivého myšlení v rámci ŠVP ve vybraných ZŠ od 1.9.2007.
Tvořivé myšlení, které je nedílnou součástí systémového myšlení, dává nástroje a metody k pochopení světa kolem nás. S využitím efektivních výukových technik dochází k propojení tvořivé představivosti, kreativity a intuice s racionálním myšlením, logikou a analytikou.
Účastníci projektu se naučí ovládat sami sebe, přistupovat aktivně a tvořivě k řešení různých situací a problémů při minimalizaci stresu. Součástí projektu je i rozpracování tvořivého myšlení do jednotlivých vyučovacích předmětů a ročníků ve školních vzdělávacích programech.
Věříme, že učitele, vedení škol, výchovné poradce, ale především žáky ZŠ, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tento projekt osloví a přinese pozitivní výsledky v jejich myšlení a chování.
Průběžně budeme čtenáře informovat o stavu prací na projektu a o postupné jeho realizaci na pilotních ZŠ včetně názorů a připomínek jak ze strany samotných pedagogů, tak reakcí žáků.
Mgr. Ivana Kolátorová
PaedDr. Irena Dolejší, CSc.
PaedDr. Karel Tomek
press
0 komentářů:
Okomentovat