Po více než 40ti letech se z Východočeského kraje přesunul do Prahy nejstarší evropský festival krátkých filmů o vědě, technice a umění. Čtyřicátý čtvrtý ročník festivalu TECHFILM proběhl začátkem března 2007 v prostorách Masarykovy koleje ČVUT společně s druhým ročníkem konference EMTECH věnované technickým aspektům využívání ICT ve vzdělávání. Akce doplnila program oslav výročí 300 let od založení ČVUT. Součástí festivalu TECHFILM je již několik let soutěž výukových produktů. Z hlediska České republiky se jedná o ojedinělou akci – nikde jinde se výukové tituly objektivně systematicky nehodnotí.
V soutěži na festivalu TECHFILM bylo představeno deset výukových titulů a nutno dodat, že velmi pestré skladby obsahu i autorského týmu. Každý zástupce producenta či autora měl vyhrazen třicetiminutový prostor pro prezentaci produktu návštěvníkům festivalu a především odborné porotě. Pojďme se seznámit s tituly, které se soutěže letos zúčastnily.
Terasoft na vlně moderního trendu
Stálicí mezi účastníky je česká společnost Terasoft, a. s., jejíž produkt TS Matematika - Logické hádanky a úkoly z geometrie prezentoval již tradičně předseda představenstva Bohumil Vošický, sám původní profesí učitel.
Terasoft je bezpochyby jeden ze současných nejvýznamnějších producentů původního českého výukového software a jeho tituly najdeme snad na všech českých školách. Matematika - Logické hádanky a úkoly z geometrie je dalším dílem z nové řady výukových programů pro výuku matematiky, který je založen na moderních trendech v oblasti výukového obsahu. Software je vytvořen pomocí technologie Flash, což znamená, že je multiplatformní. K jeho spuštění je potřeba pouze internetový prohlížeč s příslušnou podporou této technologie – je tedy jedno, zda škola používá počítače Apple, systém Linux nebo Windows.
Matematika je nejen testovací ale i výukový a zároveň interaktivní program. Skládanky, doplňovačky, logické přemýšlení, vše hravou formou. Každá reakce dítěte je ihned slovně vyhodnocena, správná odpověď je pochválena, při chybě je nabídnuta pomoc a rada, která přispěje k tomu, že dítě úkol vyřeší správně. Titul je namluven přiměřenými výrazovými prostředky a tempem pro prvňáčky Naďou Konvalinkovou, jejíž dětem známý a milý hlas dodává programu na přívětivosti.
Zajímavou možností je aplikaci zdarma on-line vyzkoušet na webu www.terasoft.cz. Ostatně, prezentaci z internetového serveru upřednostnil před spouštěním z CD-ROMu i zástupce firmy a nutno dodat, že na kvalitě přehrávání se to nijak neprojevilo. Doporučená je kapacita připojení 512 Kbps. Této rychlosti sice běžný domácí uživatel zpravidla dosahuje, ale pro počítačové učebny bude CD-ROMová verze jistě vhodnější. Ta umožňuje i serverovou instalaci bez nutné instalace na stanicích.
Druhým titulem představeným firmou Terasoft byl Newton 3.0. Jedná se o maďarský výukový program fyziky, který Terasoft lokalizoval. Tato virtuální interaktivní fyzikální laboratoř pokrývající oblasti statiky, kinematiky a dynamiky je využitelná ve výuce fyziky na základních a středních školách. Umožňuje sledování funkce některých mechanizmů z již vytvořených modelů i sestavování vlastních konstrukcí. Titul získal prestižní ocenění v uznávané mezinárodní soutěži výukových titulů Worlddidac Award 2006. Bližší informace jsou dostupné na adrese www.terasoft.cz/skoly/newton odkud je možné stáhnout i demoverzi české verze programu.
Přípravy pro interaktivní tabule
Jedním z titulů, který vznikl jako projekt č. 0038P2006 v roce 2006 díky finanční podpoře Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je Katalog výukových objektů. Ten vytvořil tým učitelů pražské základní školy Lupáčova a navázal na školami budovaný portál výukových objektů www.veskole.cz. Jedná se o unikátní soubor 140 témat (příprav) na výuku s podporou interaktivní tabule. V podstatě jde o sbírku „předpřipravených“ obsahů tabulí, tedy toho, co si učitelé běžně připravují o přestávce na klasické tabuli, aby v průběhu hodiny žáky nezdržovali – zde je celá příprava v elektronické formě ve formátu příslušného hardwarového nástroje (v tomto případě interaktivní tabule SMART Board).
Každé téma se skládá z minimálně pěti výukových objektů a je doplněno o metodické listy a navazujícími odkazy na web. Cílem projektu bylo dát učitelům, kteří výhody interaktivních tabulí neznají, jednoduchý nástroj, jak je používat. Důraz byl kladen na využití interaktivního principu práce s dotykovými tabulemi. Praktici, kteří objekty připravovali, vycházeli ze své zkušenosti učitelů – spíše se využijí malé přípravy nežli celé hotové komplexní výukové hodiny. Každá připravená aktivity je plánována na 5 až 10 minut. Pro představu uvedu příklad: na obrázku jsou jednoduché početní příklady z matematiky a odpovědi jsou zakryty obrázkem bonbonu. Žáci rozdělení do družstev otázky na výzvu učitele zodpovídají. V příslušný okamžik učitel bonbon přesune – odhalí správnou odpověď – a použije jej např. jako bod pro příslušné družstvo. Jiným příkladem může být slepá mapa ČR s přeházenými názvy měst a pohoří – žák u tabule musí korektně názvy přemístit. Všech přesuny grafických objektů se provádí pouhým pohybem prstu po povrchu tabule.
Katalog výukových objektů pro interaktivní tabuli je dostupný na vyžádání zdarma, vylisováno zatím bylo 2 000 kusů. Blíže viz www.lupacovka.cz nebo již zmíněný portál Ve škole.
Filmy přímo od vědců
Z trochu jiného soudku je nabídka nejstarší vědecké společnosti Rakouska-Uherska, tedy Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF), resp. její České fyzikální společnosti. Ta do soutěže přihlásila soubor výukových fyzikálních filmů. V edici Cesty k vědění vyšlo celkem již devět filmů a právě posledních pět umístěných na dvou nosičích DVD bylo do soutěže přihlášeno. Jednalo se o: Zdroje elektrické energie, Svět krystalů, Komunikace světlem, Všudypřítomná gravitace a Urychlovače a detektory částic. Autoři uvádějí, že cílem naučných filmů bylo zdůraznit souvislosti mezi jednotlivými, ve školách často samostatně probíranými tématy. Cílová skupina je primárně mezi středoškoláky, ale svojí odborností zcela jistě neurazí ani vysokoškoláky. Jednotlivé filmy v této edici vznikaly od roku 1993, přihlášených pět bylo ale souborně vydáno až v roce 2006. Všechny filmy jsou profesionálně namluveny a je možno je si objednat prostřednictvím JČMF. Ve skutečnosti tedy nešlo o výukové aplikace v pravém slova smyslu. Edukační přínos filmů je ale nezpochybnitelný.
Masarykův ústav vyšších studií ČVUT v Praze přihlásil do soutěže didakticky zajímavý materiál – Vzorovou vyučovací hodinu. Titul se skládá z fragmentů videa určených učitelům odborných předmětů. Konkrétně se jedná o natočené ukázky výuky z předmětů nazvaných kovárna a soustružna. Vzorové hodiny nelze zaměňovat s modelovými – ukázky mohou obsahovat pedagogické prohřešky. A právě na nich se mohou studenti pedagogických studií pod vedením didaktika učit. Video zobrazujíce jednotlivé fáze odborných hodin (úvod hodiny, seznámení s bezpečností práce, výklad, hodnocení hodiny atp.). Autoři plánují přípravu doprovodných tištěných materiálů, které by poskytly učitelům didaktiky širší podporu.
Tereza je přístupná
Tereza je pracoviště podpory samostatného studia zrakově postižených na katedře matematiky Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze. Do soutěže přihlášený interaktivní multimediální DVD titul s názvem Tereza je přístupná je o nevidomých a vlastně i pro nevidomé. Obrazový metodický úvod do výpočetní techniky je interaktivním DVD filmem s blind friendly ovládáním, který zobrazuje využití ICT prostředků jako kompenzační pomůcky. Součástí filmu je např. exkurze do využití speciálních pomůcek – hardware pro výrobu reliéfních obrázků, kapesní elektronické přístroje pro hlasový výstup atp.
Osobně jsem titul takovéhoto ražení ještě neviděl a dovedu si představit, že jeho využití může být skutečně široké a hlavně velmi prospěšné. Do cílové skupiny patří: speciální pedagogové a školní informatici, rehabilitační a sociální pracovníci, státní úředníci, kteří s touto problematikou přicházejí do styku, ale také samotní nevidomí, kteří ztratili zrak později a neznají všechny možnosti ICT, které jim mohou zjednodušit život.
Centrum Tereza chystá várku cca 500 lisovaných kusů DVD, která bude dostupná od dubna 2007. Blíže viz www.tereza.fjfi.cvut.cz.
Dárek našemu zdravotnictví
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola Hradec Králové zpracovala v rámci projektu SIPVZ č. 0028P2005 výukovou aplikaci Klinická mikrobiologie v otázkách a odpovědích. Studenti středních škol mohou prostřednictvím on-line aplikace formou kvízu, resp. autotestu zdokonalit svoji odbornost v oblasti klinické mikrobiologie a imunologie. Aplikace je po zaregistrování zdarma dostupná on-line na zshk.mmsw.cz.
Produkty vysokých škol
Urbanistická témata francouzsky I., II. je soubor dvou CD-ROMů, skládajících se z osmi kapitol, na který získala fakulta architektury ČVUT grant od MŠMT. Disk je určen studentům odborného jazyka architektury ČVUT a obsahuje články a jazyková cvičení. Paralelní české a francouzské texty, ozvučené filmové ukázky na různá témata kolem urbanismu s přepsaným písemným doprovodem, diktáty, doplňující cvičení (např. synonym) a další součásti se točí kolem stejného tématu. Student je tedy ve známém prostředí. Součástí je i tématický Česko-francouzský slovník. Titul by měl být dostupný přes distribuovanou digitální knihovnu vzdělávacích materiálů DILLEO např. prostřednictvím www.edubrana.cz.
Titul Matematika – přijímací zkoušky na ČVUT přihlásila do soutěže Fakulta stavební ČVUT. Jedná se o elektronickou alternativu k brožuře Přijímací zkoušky na ČVUT. CD-ROM pro zájemce o studium obsahuje, jak název napovídá, řešené příklady používané v přijímacím řízení, např. kvadratické rovnice, komplexní čísla, binomické rovnice atp. Všechny testy jsou typu Multiple Choice Questions, tedy otázky s mnohočetnými odpověďmi, ze kterých je nutné vybrat tu jedinou správnou. Cédéčko je profesionálně namluveno, rozčleněno do 10 kapitol, které mají stejnou strukturu a mělo by být dostupné v prodejně technické literatury ČVUT.
Posledním soutěžním titulem byl výukový kurz s dlouhým všeříkajícím názvem Základy práce s operačním systémem a kancelářským softwarem na platformě PC, který představil Ústav pro bakalářská studia Fakulty dopravní ČVUT. Elektronický kurz vytvořený jako HTML prezentace je možné umístit do jakéhokoli learning management systému (LMS), primárně je určen pro prostředí Microsoft Class Serveru. Jedná se o ukázky, které formou nasnímaného dění na monitoru doplněného o textové popisky ilustrují jednotlivé pracovní postupy. Ukázky byly získány v prostředí MS Office 2003, ale pro svou trivialitu je možno je bezproblémově aplikovat na jakýkoli jiný kancelářský balík.
Vítězem se stává…
TECHFILM nabízí několik typů ocenění, které mají různou hodnotu. Hlavní cenu GRAND PRIX – Křišťálová tužka získala česká verze programu Newton 3.0 lokalizovaná firmou Terasoft. Cenu Laureát mezinárodního festivalu TECHFILM obdržel interaktivní multimediální DVD Tereza je přístupná, jehož autory je autorský tým Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze. Cenu EUNIS získal titul Urbanistická témata francouzsky I., II. Fakulty architektury ČVUT v Praze. Nestatutární cenu Microsoftu obdržel titul Matematika – přijímací zkoušky na ČVUT.
Trendy okolo vzdělávacích programů
K důvodům menšího zájmu komerčních producentů o výukový software přibyl pro letošní rok ještě jeden a to zásadní – vláda neuvolnila slíbenou miliardu korun, která měla směrovat každoročně do roku 2010 na podporu ICT ve školách. Hlavní finanční zdroj českých škol na oblast ICT tedy vyschl. Firmy nemohou očekávat poptávku srovnatelnou s tou v nejštědřejších letech realizace Státní informační politiky ve vzdělávání.
Je to trochu smutné čtení, ale kromě dvou tradičních nestorů příliš firem do vlastního výukového obsahu primárně určeného českému trhu čas a peníze neinvestuje. Soutěž výukových produktů v rámci festivalu TECHFILM je jediná soutěž zaměřená na výukové programy v ČR. Organizátoři obdobné, ovšem mezinárodní soutěže Worlddidac Award se sídlem ve Švýcarsku patrně dobře vědí, proč soutěž otevírají pouze jednou za dva roky.
Doby, kdy výukový software vybíralo centrálně ministerstvo školství ve formě tzv. softwarového balíčku s jednotnou skladbou pro školy základní a střední bez ohledu na jejich individuální potřeby a požadavky, jsou naštěstí pryč. Některým výrobcům se po takových dobách stýská – nejraději by, aby ministerstvo zakoupilo licence i pro přístup žáků z domova, tedy nikoli pouze pro přístup ze školy. Ačkoli je trend vzdělávání odkudkoli bezpochyby správný, financování ICT je dnes plně v rukou ředitele každé školy a nikdo jiný by do tohoto vztahu neměl centrálně zasahovat.
Nutno podotknout, že segment českých škol je v porovnání s ostatními státy tak trochu rozmazlený. Pokud má produkt na školách uspět, neměl by vyžadovat žádné aktivace, žádné hardwarové klíče, musí být česky a to včetně metodických listů pro učitele, měl by být platformě nezávislý, výkonově na počítač nenáročný a podporovat instalaci na server bez nutnosti instalací na počítačových stanicích.
Malý počet přihlášených titulů letos zachránili učitelé ČVUT, které TECHFILM letos pořádalo. Ti by s velkou pravděpodobností v takové míře do minulého působiště festivalu v Hradci Králové nepřijeli a vzhledem k nízkému počtu přihlášených titulů by celá soutěž postrádala smysl. A to by bylo škoda, protože takováto soutěž pomáhá na dobré využití ICT ve vzdělávání upozornit.
Článek vyjde ve zkrácené podobě jako součást seriálu o výukových programech v dubnovém čísle magazínu Click!
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat