Opakovaně jsem na České škole propagoval metodu psaní na klávesnici počítače a zkušenosti, které máme s výukou na základní škole. Zmínil jsem se o spolupráci s Masarykovou obchodní akademií v Jičíně, která nám byla, zvláště v začátcích, oporou a rádcem. Po čtyřech letech nese taková spolupráce své plody. Z letošního setkání škol byla odeslána Společná výzva člence školského výboru Parlamentu ČR paní Michaele Šojdrové, MŠMT a panu řediteli Výzkumného ústavu pedagogického Jaroslavu Jeřábkovi.
Naši absolventi jsou na této škole vítanými studenty. Obávaný předmět, který často rozhodoval o úspěchu dalšího studia, se po přípravě na základní škole stal předností našich absolventů. Spolupráce obou typů škol ale šla ještě dál. Několik let pořádáme s jičínskou střední školou Talentové soutěže pro žáky ze základních a studenty středních škol z širokého okolí. Letos jsme navíc zorganizovali seminář ředitelů a učitelů obou typů škol, za účasti pana Jaroslava Zaviačiče a ing. Heleny Matouškové. Z tohoto setkání vzešla SPOLEČNÁ VÝZVA, kterou zveřejňujeme na konci článku.
Nechci znovu opakovat argumenty pro výuku správného psaní, které jsem uvedl v předchozích článcích, zveřejněných na České škole v roce: 2004 , 2005 a 2006 . Nemohu ale nepřipomenout významnou skutečnost. Naše republika byla po 44 letech poctěna pořadatelstvím světového šampionátu ve zpracování textů. Uskuteční se v Praze ve dnech 21. – 27. července 2007 v areálu České zemědělské univerzity v Suchdole. Podrobnosti k přípravě a průběhu šampionátu najdete na adrese: www.intersteno.cz. Výsledkem spolupráce a snahy našich žáků je skutečnost, že v nominaci do soutěží světového šampionátu jsou v kategorii žáků dva žáci naší školy.
Mezi ty, kteří si ze základní školy díky osvíceným vyučujícím odnášejí klávesnicovou gramotnost, patří i Jana Hloušková (studentka MOA Jičín) a Pavel Novák (žák ZŠ Kopidlno), na snímku s Ing. Petryšínovou, hlavní organizátorkou soutěže a semináře.
Smyslem nácviku psaní ale není vychovávat reprezentanty. Naším posláním je naučit správným návykům psaní co největší počet žáků. Můžeme říci, že na naší škole tento systém už několik let docela dobře funguje. Je tomu díky podpoře vedení naší základní školy, již zmíněné spolupráci se střední školou a metodické podpoře autora programu pana Jaroslava Zaviačiče a ing. Heleny Matouškové. Prostřednictvím stránek: www.zav.cz. Je více než 150 žáků naší školy z tohoto místa po celý školní rok, on-line sledováno a podporováno. Stejně jako více než 30 000 dalších žáků a studentů z celé republiky. Díky tomu jsou naši absolventi schopni správně psát a tuto dovednost už nezapomenou. Jistě to mnohokrát ocení v budoucím životě. Ať již psaní na klávesnici bude součást jejich profese, nebo pouhého osobního zájmu. V tom vidíme naše poslání a motivaci k výuce ovládání klávesnice.
Nejen náš příklad, ale zkušenosti mnohých dalších základních škol, které se na stejnou cestu vydaly dávno před námi, nachází další příznivce. Ukázala to již zmíněná Talentová soutěž v Jičíně. Sešli se na ní žáci základních a studenti 1. ročníků středních škol Královehradeckého kraje, který také celé setkání finančně podpořil.
Záslužnou akci Masarykovy obchodní akademie v Jičíně uzavřel dvouhodinový seminář. Na něm se sešli k jednání současně zástupci škol základních i středních na téma "klávesnicová gramotnost coby předpoklad efektivní počítačové gramotnosti". Praktické výsledky Talentové soutěže a závěry semináře pak vyústily v návrh textu SPOLEČNÉ VÝZVY, která byla se souhlasem účastníků zajímavého dne v Jičíně zaslána člence školského výboru Parlamentu ČR paní Michaele Šojdrové, v kopii pak příslušnému oddělení MŠMT a panu řediteli Výzkumného ústavu pedagogického Jaroslavu Jeřábkovi:
Společná výzva
Pedagogové středních a základních škol se sešli jako vedoucí reprezentantů škol na Talentové soutěži v psaní na klávesnici počítače. Soutěž nabídla v republice ojedinělé srovnání úrovně rychlosti a přesnosti psaní žáků a studentů středních a základních škol na klávesnici počítače. Její výsledky i zkušenosti z denní školní praxe nás vedou k zamyšlení a doporučení.
Výsledky ukázaly, že významné rozdíly nejsou mezi oběma typy škol u žáků, kteří jsou již na základní škole vyučováni desetiprstovou metodou psaní. Soutěž navíc potvrdila, že právě tito žáci patří k nejlepším i na škole střední.
Na druhé straně nás znepokojily rozdílné výsledky dosahované v soutěži u žáků i studentů jednotlivých škol. Znovu se projevily přednosti žáků, kteří se naučili správně psát již na základní škole. Naopak u žáků píšících živelně, při psaní se dívajících na ruce, se projevují problémy při nácviku psaní na střední škole.
Z besedy vyučujících obou stupňů škol po skončení soutěže vyplynul záměr obrátit se s námětem na řešení situace na kompetentní instituce a osoby, které rozhodují o budoucím vývoji školství. Myslíme si, že právě teď, kdy se na školách tvoří Školní vzdělávací programy, je příležitost námi dokumentovanou situaci zlepšit. V této souvislosti nás mrzí, že se dovednost správného psaní na klávesnici počítače nedostala v konkrétní podobě do Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Vidíme v tom promarněnou příležitost k získání správných návyků žáků začínajících pracovat s počítačem.
Důvody, že se tak stalo, vidíme v tom, že výuka psaní na počítači je úzce spojována s výukou Informatiky. Je pochopitelné, že vyučující tohoto předmětu, kteří chtějí naplnit učební plán dovednostmi z této oblasti, k nácviku psaní nemají čas. Psát na počítači ale mohou žáci nejen v Informatice, ale v řadě dalších vyučovacích předmětů. Mohou začít s nácvikem už na 1. stupni ZŠ při výuce pravopisu, formou pravopisných cvičení. Podobně je možné žáky vést k správnému psaní při výuce cizího jazyka. Další možnosti jsou při tvorbě slohových prací, při sestavení referátů z různých předmětů.
Žáci psaní chápou jako potřebu, kterou denně využívají na internetu při psaní e-mailů a chatování. Víme, že výuku psaní sami vyhledávají. Domníváme se, že problém dnes není na straně žáků, ale škol a učitelů. Ti ale k prosazení výuky potřebují jasné zadání. Další podmínkou je, aby s nácvikem psaní začali žáci co nejdříve, ještě než si metodu osvojí živelným způsobem. My, učitelé středních i základních škol, vidíme dovednost psaní u žáků jako náš společný zájem. Proto doporučujeme doplnit Rámcový vzdělávací program o povinnost školy naučit žáky základům psaní již na 1. stupni základní školy, a to nejen v RVP dané 1 hodině týdně, ale současně v předmětech český a cizí jazyk. Na 2. stupni tuto dovednost doporučujeme rozvíjet v dalších vyučovacích předmětech.
Věříme, že náš společný hlas u Vás najde příznivou odezvu a pomůže přesvědčit kompetentní instituce k reakci, která pomůže nedostatek ve vzdělávání žáků v oblasti klávesnicové gramotnosti odstranit.
Pedagogové základních a středních škol shromáždění při Talentové soutěži žáků a studentů
v Masarykově obchodní akademiiv Jičíně dne 14. února 2007
Slavnostního vyhlašování výsledků se ujal pan učitel Oldřich Suchoradský z Kopidlna (vlevo), vpravo od něho Ing. Petryšínová (vyučující MOA Jičín), dále Ing. Jiří Tajč, ředitel Masarykovy OA v Jičíně, a Jaroslav Zaviačič.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat