V září 2006 zahájil Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) ve všech svých krajských pracovištích výuku anglického jazyka v programech Jazyky hrou a MEJA. Programy mají napomoci kvalifikovaným učitelům prvních stupňů základních škol a učitelům mateřských škol při jejich práci a při přípravě ke studiu anglického jazyka v některém z akreditovaných programů vysokých škol zaměřených na vzdělávání učitelů cizích jazyků. Projekty si nekladou za cíl (ani nemohou) poskytnout učitelům plnou kvalifikaci k výuce anglického jazyka, ale mají je motivovat a připravovat k plnění nejzákladnějších úkolů ve výuce a usnadnit jim další krok v jejich profesním vzdělávání, poskytnout jim možnost zlepšit si své jazykové dovednosti a zároveň se seznámit s metodikou potřebnou k výuce cizího jazyka v mateřských školách a na 1. stupni ZŠ.
Přípravou a realizací těchto programů se snaží NIDV napomoci školám při řešení nelehké situace s nedostatkem učitelů cizích jazyků a napomoci učitelům k postupnému získání plné kvalifikace pro výuku cizího jazyka.
Program Jazyky hrou je připravený pro kvalifikované učitele prvních stupňů základních škol a učitele mateřských škol.
Časová dotace programu je 152 výukových hodin v jednom školním roce, rozdělených na 120 hodin jazyka a 32 hodin metodiky, která je zaměřena především na budoucí výuku anglického jazyka dětí prvních a druhých tříd a dětí předškolních, které ještě neumějí číst a psát.
Účastníci si vytvářejí postupně během kurzu portfolio, v němž shromažďují praktické aplikace metodických poznatků podle probíraného tématu, tj. výukové materiály, přípravy aktivit a plánů hodin, testy, poznatky z cílených pozorování, atd.
Mezi požadavky na úspěšné ukončení kurzu patří 80 % účast, odevzdání šesti vypracovaných úkolů ze zadaných tematických okruhů, v nichž prokáže porozumění dané problematiky. Součástí závěrečného hodnocení je pak zkouška s písemnou a ústní částí k ověření všech jazykových prostředků a řečových dovedností. Absolvováním kurzů si účastníci mohou zvýšit svou vstupní jazykovou úroveň a zároveň se seznámit s moderními trendy ve výuce cizích jazyků.
Program Jazyky hrou je určen především pro úplné začátečníky, ale jsou otevřeny i skupiny pro pokročilejší.
Jazykový a metodický kurz MEJA je určený především kvalifikovaným učitelům prvních stupňů základních škol, kteří již v letošním školním roce učí anglický jazyk v třetích až pátých třídách.
Zájemci o vstup do kurzu již mají základní znalost anglického jazyka. Musejí proto projít vstupními rozřazovacími testy. Na jejich základě jsou rozděleni do jednotlivých jazykových skupin.
Studium je prezenční a jeho celkový rozsah je 150 výukových hodin v jednom školním roce. Jeho devadesátihodinová jazyková část buduje a rozvíjí na odpovídající úrovni osvojování jazykových prostředků, mezi které patří například výslovnost a pravopis, slovní zásobu, mluvnice a její funkční užití a řečových dovedností, tj. mluvení, poslech, čtení a psaní. Základní metodická část programu má 30 výukových hodin a seznámí účastníky s principy plánování, přípravy, uskutečnění a zhodnocení efektivní výuky cizího jazyka na 1.stupni ZŠ, analýzy příkladů dobré pedagogické praxe a poskytne účastníkům příležitost získané poznatky aplikovat, analyzovat a zhodnotit je. Výběrová metodická část má také 30 výukových hodin a seznámí účastníky s dalšími alternativními přístupy k výuce jazyka dětí mladšího školního věku.
Požadavky na úspěšné ukončení kurzu jsou obdobné jako u programu Jazyky hrou (tj. 80 % aktivní účasti, splnění úkolů v metodické části a úspěšné složení písemné i ústní jazykové zkoušky).
ODPOVĚDI NA NEJČASTĚJI KLADENÉ DOTAZY
Stanou se absolventi programů Jazyky hrou nebo MEJA kvalifikovanými učiteli anglického jazyka?
V současné době lze získat kvalifikaci učitele cizích jazyků pouze studiem příslušně zaměřených akreditovaných programů vysokých škol. Absolvováním kurzu Jazyky hrou nebo MEJA nemohou sice učitelé získat kvalifikaci k výuce cizího jazyka, mohou ale dosáhnout takovou úroveň znalosti jazyka, která jim bude dobrým východiskem k zahájení vysokoškolského studia. Zároveň jim absolvování kurzu umožní získat metodické dovednosti potřebné k výuce jazyka na 1. stupni ZŠ, které využijí již nyní.
Jakou hodnotu budou mít osvědčení, která budou k těmto programům vydávána?
Osvědčení bude mít stejnou hodnotu jako každé jiné osvědčení, které NIDV vydává učitelům po absolvování akreditovaných programů DVPP. Podoba osvědčení je schválena MŠMT.
Jaká je doba platnosti těchto osvědčení?
Neomezená, podobně jako u vysvědčení, osvědčení a diplomů na všech typech a stupních škol.
Co je doložka o dílčí kvalifikaci?
Pojem „doložka o dílčí kvalifikaci“ byl použit MŠMT ve vyhlášení rozvojového vzdělávacího programu metodické a jazykové přípravy (MEJA) pro učitele 1. stupně ZŠ bez odborné kvalifikace pro výuku cizích jazyků a jazykové přípravy pro učitele MŠ, 1. stupně ZŠ a ZUŠ, čj.: 4226/06-22. Udělení doložky o dílčí kvalifikaci nemůže v žádném případě nahradit studium jazyků v akreditovaných programech vysokých škol. Význam udělení doložky o dílčí kvalifikaci je v tom, že naplňuje § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, kde je kladen požadavek na další vzdělávání učitelů. Osvědčení s doložkou o dílčí kvalifikaci k výuce cizího jazyka nenahrazuje vzdělání k získání odborné kvalifikace podle výše zmíněného zákona č. 563/2004 Sb., ale je dokladem toho, že se učitel aktivně vzdělává a v případě jazykových programů Jazyky hrou a MEJA i důkazem toho, že se připravuje na další studia na vysoké škole a vyjadřuje tak jistý mezistupeň mezi žádnou a úplnou kvalifikací k výuce jazyka na 1. stupni ZŠ, což má význam především nyní, kdy je na 1. stupni ZŠ nucena vyučovat anglický jazyk řada učitelů, kteří zatím neměli možnost získat plnou kvalifikaci k výuce anglického jazyka.
Kdo může obdržet doložku o dílčí kvalifikaci?
Osvědčení s doložkou o dílčí kvalifikaci obdrží úspěšný absolvent programů Jazyky hrou a MEJA, který dosáhl alespoň jazykové úrovně A2 podle Společného evropského referenčního rámce (SEER).
Smyslem obou programů však není poskytnutí jednoročního rychlokurzu určeného k získání jakési „náhradní“ kvalifikace, ale připravit učitele k práci, kterou již nyní vykonávají, umožnit jim zlepšit si své jazykové schopnosti a zároveň je připravit i k jejich možnému dalšímu studiu na VŠ, vedoucímu k získání plné kvalifikace pro výuku cizího jazyka.
Jan Bilík, Olga Mokrejšová NIDV,
Sekce tvorby vzdělávacích programů
PŘEHLED POČTU ÚČASTNÍKŮ PROGRAMŮ JAZYKY HROU A MEJA VE ŠKOLNÍM ROCE
Jazyky hrou |
Meja | ||
Kraj |
Počet účastníků |
Kraj |
Počet účastníků |
Hlavní město Praha |
97 |
Hlavní město Praha |
178 |
Středočeský |
142 |
Středočeský |
293 |
Jihočeský |
121 |
Jihočeský |
169 |
Plzeňský |
90 |
Plzeňský |
163 |
Karlovarský |
52 |
Karlovarský |
79 |
Ústecký |
127 |
Ústecký |
218 |
Liberecký |
67 |
Liberecký |
123 |
Královéhradecký |
98 |
Královéhradecký |
162 |
Pardubický |
94 |
Pardubický |
211 |
Vysočina |
117 |
Vysočina |
189 |
Jihomoravský |
146 |
Jihomoravský |
301 |
Olomoucký |
106 |
Olomoucký |
203 |
Zlínský |
95 |
Zlínský |
194 |
Moravskoslezský |
155 |
Moravskoslezský |
227 |
Celkem |
1507 |
Celkem |
2710 |
NIDV
0 komentářů:
Okomentovat