Josef Duhajský: Využijte nabídky projektu Enter

pondělí 12. března 2007 ·

Interaktivní edukativní program Enter vznikl v Národním technickém muzeu v Praze. Jeho hlavním cílem je využití cenných muzejních sbírek, odborného zázemí a vzdělávacího potenciálu muzea pro doplnění a zpestření výuky fyziky, chemie, dějepisu, ale i výtvarné nebo hudební výchovy na druhém stupni základních škol.

projekt enter

Projekt byl zahájen na počátku roku 2006. Nejprve byla vybrána desítka témat, která tvoří nabídku pro školy: Balon, Domácnost, Energie, Fotografie, Gramofon, Hodiny, Hračka, Kolo, Papír a Rudolf II.

Na těchto tématech chtějí tvůrci projektu žákům a studentům hravou formou prezentovat poznatky z oborů optika, elektřina, pohyb (mechanismy), akustika, astronomie, historie, chemie, ekologie, informační a komunikační technologie a zeměpis. Témata byla zvolena tak, aby bylo možné na každém z nich demonstrovat několik oborů. Žáci tak získají poznatky na principu mezioborových souvislostí. Oproti běžné výuce ve škole by se žákům díky Enteru měly propojit získané vědomosti v širokých souvislostech.

Pro jednotlivá témata byly vytvořeny interaktivní modely či repliky muzejních exponátů, pracovní listy pro žáky a metodické listy pro učitele. Pilotní ověření na partnerských školách proběhlo v listopadu a prosinci 2006, prezentace programu Enter pro učitele základních škol a víceletých gymnázií proběhla v únoru 2007.

Samotný program probíhá formou workshopů k jednotlivým tématům, které vedou vyškolení lektoři. Žáci se při nich blíže seznámí s vybranými technickými přístroji, s historií jejich vývoje i s jejich principem. Zároveň nejde o program zaměřený pouze na techniku a historii, ale propojuje mezi sebou obory přírodních i společenských věd.

Cílovou skupinou projektu jsou bohužel pouze žáci druhého stupně pražských škol. Pokud je to váš případ, můžete si nějaký workshop objednat a následně posoudit, jak se organizátorům projektu podařilo jejich předsevzetí naplnit.

Náplň všech workshopů by měla být co nejvíce interaktivní, aby žáci získávali nové poznatky zážitkovou formou. Ve všech tématech je proto zahrnuta jednak řada jednoduchých experimentů, ale i modelů a pomůcek, které školy samy k dispozici nemají. Z těch nejzajímavějších je to například heliem plněný balon s fotoaparátem na dálkové ovládání, řiditelná vzducholoď, šlapací generátor, camera obscura, historický gramofon s troubou, moderní mixážní pult s DJ gramofonem, model pražského orloje, stavebnice Stonehenge, funkční modely parních strojů, replika vysokého kola z roku 1886, futuristické lehokolo nebo astronomický dalekohled. Vzhledem k rekonstrukci hlavní budovy NTM a současnému uzavření muzea pro veřejnost probíhají workshopy přímo na školách. 

No a my mimopražští se můžeme utěšovat tím, že až příští rok na jaře opět otevřou Národní technické muzeum v Praze, třeba se tam o průběhu tohoto projektu něco dovíme a též se trochu poučíme. Čerpat inspiraci ostatně můžeme už dnes na webových stránkách projektu Enter.

Přitažlivě vypadá už samotná anotace témat:

Domácnost
Žáci se seznámí s různými přístroji a pomůckami k dorozumívání, pokusí se přenést slovní informaci a poté i obrázek. Porovnají svítivosti žárovek a zářivek a vyzkouší si výrobu svíčky z běžně dostupných materiálů. Dále porovnají účinnost vaření na elektrické plotýnce, v rychlovarné konvici a na plynovém vařiči. Na závěr se seznámí s principem praní prádla a významem tvrdosti vody.

Kolo
Historie jízdního kola a jeho význam. Žáci si prohlédnou a vyzkouší jízdu na replice historického vysokého kola. Projedou se též na moderním lehokole (ukotveném v trenažéru), přitom si mohou měřit tep a spotřebovanou energii. Seznámí se s funkcí jednotlivých částí kola, zalepí poškozenou duši; vyčistí a namažou řetěz.

Rudolf II.
Žáci se seznámení s dobou Rudolfa II., s alchymií jako základem moderní chemie, s jejím vývojem a s několika návody k přípravě různých chemikálií - správnými i nesmyslnými. Potom si navzájem pošlou zprávu napsanou neviditelným inkoustem. Dále si vyrobí dalekohled, seznámí se s jeho součástmi, jeho funkcí a změří si jeho rozlišovací schopnost.

Balón
Velmi poutavé téma, ve kterém žáci mohou pracovat s balónem plněným heliem (resp. se vzducholodí). Balon je vybaven soupravou ke snímkování s dálkovým ovládáním. Dále si žáci vyrobí svůj vlastní horkovzdušný balón z mikrotenových fólií. Na modelu křídla žáci poznají princip aerodynamického vztlaku.

Hračka
Předváděné "hračky" netradičním způsobem demonstrují fyzikální jevy. Bublinárium pracuje s povrchovým napětím kapaliny. Točivé magnetické pole (princip asynchronního elektromotoru) je prezentováno pomocí tzv. Teslova vejce. Funkční traktor poháněný parním strojem přenese žáky do doby průmyslové revoluce. Žáci také poznají různé principy optických klamů.

Hodiny
Žáci sestaví vlastní sluneční hodiny a vyvodí principy jejich činnosti. Změří si tep Marciho kyvadlem jako lékaři 17. století. Zopakují si zákonitosti pohybu nebeských těles a jejich souvislost s měřením času. Budou moci pracovat s modelem Pražského orloje - nastavit zvolené datum a čas. Určí si datum narození v různých kalendářích. Postaví stavebnicový model Stonehenge a pochopí účel této stavby.

Gramofon
Žáci si ukáží vlastnosti zvuku, kmitání struny a rezonanci. Pustí si starý gramofon, zkusí si na něj zahrát různými způsoby a ověří funkci jeho částí. Zahrají si na netradiční hudební nástroj (moderní monochord) a jako DJ budou mixovat hudbu. Poznají také typy záznamu zvuku.

Papír
Žáci si ozřejmí princip recyklace papíru. Ze starého novinového papíru vyrobí ruční papír a určí jeho gramáž. Vyzkouší si skládání japonských skládaček origami. Z kartónového papíru sestaví skládací atelier a seznámí se s dalšími možnostmi konstrukčního využití papíru. V papírovém modelu camery obscury nakreslí portrét spolužáka.

Fotografie
Téma přibližuje hlavní principy klasické a digitální fotografie. Žáci budou pracovat s modelem temné komory (camera obscura), v níž vzniká skutečný obraz objektu; žáci mohou nakreslit portrét spolužáka. Dále se seznámí s procesem chemického vyvolání a ustálení fotografie. U digitální fotografie si zkusí její úpravy v počítači - korekci vad či vytvoření panoramatického snímku.

Energie
Žáci se seznámí s různými druhy energie a s jejich přeměnou. Změří si vlastní výkon na jízdním kole, kde zadní kolo pohání alternátor a seznámí se s jednotkami energie. Žáci uvidí funkční modely parních strojů a Stirlingův motor, dozví se o jejich historii a významu. Sami si sestaví model elektromotoru a chemického článku.

Navíc se s ohledem na své dřívější návštěvy Národního technického muzea v Praze domnívám, že pokud se obrátíte na organizátory projektu Enter, rádi se s vámi o své zkušenosti z proběhlých workshopů podělí už nyní. Takže jestli vás tento projekt zaujal, zkuste to.



Josef Duhajský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.