Josef Duhajský: Didaktika astrofyziky a Úlohy z astrofyziky aneb opravdu stačí cokoliv „progúglovat“?

středa 28. března 2007 ·

Přijměte, prosím, tento příspěvek jako malý dodatek k mému předešlému astronomickému článku a zároveň s tím i malou úvahu na téma vyhledávání informací na internetu.

I když hned v úvodu si dovolím poznamenat, že na otázku uvedenou v nadpisu odpovídám ne. A co mne k tomu vede? Přišel mi totiž e-mail s upozorněním na dva weby věnované výuce astronomie: Didaktika astrofyziky a Úlohy z astrofyziky.

Tyto odkazy mi poslal autor těchto webových stránek pan docent Vladimír Štefl z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity v Brně a já se poněkud stydím za to, že jsem o těchto stránkách dosud nevěděl, protože jinak bych je ve svém článku „ Astronomie na internetu – několik tipů do výuky 2. “ určitě uvedl.

Vím, že astronomie nemá ve školách zrovna na růžích ustláno. V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání najdete k astronomii následující dva požadavky na žáka:

  • objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet

  • odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

V pracovní verzi Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia jsem astronomii vůbec nenašel, takže nevím, co nás v tomto směru čeká, až začneme tvořit příslušné ŠVP; už dnes mi totiž připadá astronomie v hodinách fyziky poněkud zanedbávaná. Učebnice Fyzika pro gymnázia – Astrofyzika existuje, ale kdo z vás, gymnaziální kolegové, ji používá, nebo ji  dokonce probere celou? V mém případě „vítězí“ v předmaturitním období zcela  pragmaticky potřeby studentů připravujících se na přijímací zkoušky na vysoké školy – tam se obvykle v požadavcích astronomie téměř nevyskytuje.

Samozřejmě se k astronomii můžeme dostat v jiných fyzikálních tématech (např. Gravitační pole, Optika), nebo dokonce v jiných předmětech. Někdo naopak může mít dojem, že je astronomie ve škole až příliš. Nechci zde vyvolávat na toto téma zbytečné polemiky nebo vám astronomii nějak nutit. Ostatně je na každém učiteli, jak k výuce přistupuje. V případě hlubšího zájmu o astronomii (ať už vašeho nebo vašich žáků či studentů) vám však rozhodně doporučuji, abyste webové stránky Didaktika astrofyzikyÚlohy z astrofyziky navštívili.

Úvodní stránka webu Didaktika astrofyziky velmi přehledně nabízí, co zde naleznete (viz obrázek).

Jedná se o velmi důkladnou internetovou učebnici astrofyziky:

Úvodní část studijního textu rozebírá postavení astrofyziky ve výuce, zejména podrobně jsou zpracovány náměty na procvičování a prověřování vědomostí i dovedností žáků. Následuje výkladový komentář k tradičním středoškolským tématickým celkům se zdůrazněním základních astrofyzikálních metod - určování vzdáleností a spektrální analýzy. Stručně jsou charakterizována jednotlivá tématu. Na závěr je připojen přehled doplňující literatury, kterou případně může učitel při přípravě na výuku využívat.

Svým rozsahem tato učebnice asi přesahuje požadavky mnohých středních škol, o základních ani nemluvě, ale pokud si chcete doplnit či osvěžit astronomické vzdělání sami, za důkladné „proklikání“ tyto webové stránky určitě stojí. A v případě, že máte mezi vašimi žáky nějaké jedince s hlubším zájmem o astronomii, je určitě vhodné je s tímto webem též seznámit.

Druhý web Úlohy z astrofyziky je sbírka úloh, která vhodně doplňuje uvedenou učebnici.

Bez řešení úloh nelze astrofyziku studovat a porozumět jí.

Opět je patrné hned z obsahu na úvodní webové stránce, jaké úlohy zde naleznete. Sympatické je i to, že sbírka, která obsahuje asi 250 úloh, obsahuje i jejich řešení. Zájemcům o studium astronomie nelze než doporučit návštěvu tohoto webu. Využití úloh učiteli ve výuce závisí na požadavcích z astronomie, které na své studenty kladou. Tedy je to na vás.  

V závěru se ještě vrátím k otázce v nadpisu tohoto textu. Nabídl jsem vám v minulém astronomickém příspěvku řadu odkazů, ale Didaktiku astrofyzikyÚlohy z astrofyziky, které jsou přímo určeny pro výuku astronomie, jsem nenašel. Na internetu je různých informací nesmírně mnoho a bohužel dezinformací ještě víc. Proto asi neškodí se na vhodné vzdělávací zdroje navzájem upozorňovat. Kdyby všechna fyzikální témata byla na internetu zpracována tak jako tyto dva astronomické weby, myslím, že by to učitelům fyziky dost pomohlo. Ale buďme alespoň v tomto směru optimisty. Jestli využíváte internetu již déle, jistě potvrdíte, že se situace zlepšuje a vhodných zdrojů do výuky neustále přibývá. Jen ještě umět pořádně „gúglovat“!



Josef Duhajský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.