Jan Wagner: Rezignoval ředitel CERMAT

středa 7. března 2007 ·

Včera v dopoledních hodinách rezignoval na funkci ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Martin Chvál. Jako důvod své rezignace uvedl absenci vzájemné důvěry mezi ním a ministryní školství mládeže a tělovýchovy Danou Kuchtovou s tím, že bez této důvěry není možné realizovat tak náročný projekt jako je příprava nové maturitní zkoušky podle platného školského zákona.

Podle informace zveřejněné na internetové stránce Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) rezignoval v úterý dopoledne na svou funkci jeho ředitel Martin Chvál. Podle zprávy ČTK řekla mluvčí MŠMT Michaela Taschnerová, že ministryni školství Danu Kuchtovou rezignace překvapila a považuje ji za předčasnou. Dana Kuchtová sice opakovaně uvedla, že nové maturity nejsou připraveny a jejich spuštění je nutné minimálně o dva roky odložit, ale při tiskové konferenci 27. února, tedy před týdnem, ředitele Chvála hájila.

Realizace jednotných maturit není podle již zmíněné informace zveřejněné na webu CERMAT odchodem ředitele ohrožena. ČTK uvádí, že svou rezignaci podle mluvčího CERMAT Přemysla Rosůlka nehodlá Martin Chvál zatím komentovat, zřejmě tak učiní až po osobní schůzce s Kuchtovou. Na výsledek schůzky počká se svým vyjádřením i ministryně, uvedla mluvčí MŠMT Michaela Taschnerová.

O důvodu Martina Chvála můžeme zatím jen spekulovat, jako jedno z možných vysvětlení se nabízí ostrá kritika z posledních týdnů, která se týká školení hodnotitelů Maturity nanečisto 2007. Milan Kulhánek, autor  Otevřeného dopisu ministryni školství ČR: Odložte státní maturity! , zveřejnil informaci o jeho průběhu nejprve v diskusi na České škole a poté i v Britských listech v článku 650 Kč za papír o ničem:

To, co jsem dnes zažil na školení budoucích hodnotitelů státní maturity v Náchodě, je skutečně tak hrozným zážitkem, že to ani nelze vyjádřit na papíru. Úvod školení - mělo být od 14 do 17, skončilo v 15.30 (a všichni byli spokojeni, udělali si výlet do okresního města, viděli známé, dali si kávu, nakoupili a trochu vypadli ze školy) - vložné 650 korun za 3 části - začal tím, že paní lektorka oznámila, že nejsou na státní maturitu prováděcí vyhlášky, že se vlastně neví, jak a co se má školit, že se dozvíme jen to, co je v médiích, že oni sami nevědí atd. Po hodinovém"o ničem" a po mých důrazných připomínkách, k čemu tam vlastně jsme, jsme dostali odpověď, že dostaneme papír, že budeme hodnotitelé, že papír plat – zatím - na dva roky atd. Ptal jsem se také, proč platíme peníze, když vlastně nejsme o ničem školeni, tak právě kvůli tomu papíru. Prý jsem nějaký bojovník a prý jsme na tom Gymnáziu Broumov nějací vzpurní, protože kolegyně protestovala na obdobném školení již před týdnem. Závěr byl takový, že mě napadly i některé kolegyně, ať jsem zticha, ať to je co nejdříve zfouklé a můžeme jet domů… Kolegové z němčiny a základů společenských věd mají pocity stejné. Jediný, kdo tvrdí, že státní maturity jsou připravené, je ředitel Cermatu. Spokojená byla i lektorka, brala plat za polovinu času původní přednášky a připadalo ji to naprosto normální. Nakonec nám sdělila, že u nich na učilišti berou všechno, co má nohy a ruce, všechny čtyřkaře, takže je nakonec nenormální, aby děti z gymnázia a děti z učilišť měly stejnou maturitu. Každý kdo trochu přemýšli, toto ví již od samého začátku. Státní maturita v současné podobě je skutečně Absurdistán.

Podobně kritický byl vloni v prosinci i Jakub Šerých v článku Postřehy odjinud (aneb exkurze do CERMATu) :

Včerejší sezení bylo zaměřeno na vlastní testy. V materiálech, které nám dali, byl jako ukázka loňský test, který prý běžel na některých školách v pilotním průzkumu (je také ke stažení na webu CERMATu). Je v něm IMHO fatální chyba v bodu 7 zadání. V předchozích bodech mají studenti vytvořit z dodaných dat různé tabulky a grafy. V bodě 7 je tam řečeno: „Všechny dílčí výsledky (1 až 6) opatřete vysvětlujícími nadpisy a vložte do textového souboru, jehož názvem je vaše identifikační číslo.“ Textový soubor je přeci terminus technicus a znamená ASCII soubor s příponou typicky TXT. Do takového se těžko budou vkládat grafy (pominu-li možnost jejich vytvoření ASCII grafikou :-)))

Proto jsem se zeptal, jakým mechanizmem je zajištěna výstupní kontrola hotových maturitních testů a jak je tento mechanizmus zdokumentován, aby bylo možno vyvozovat zodpovědnosti za chyby. Pan doktor mě ujistil, že každou otázku posuzují dva nezávislí odborníci a své připomínky posílají zpět, a pan doktor je po konzultaci s autorem otázky zapracuje. Fakt spolehlivý postup!!!

Dále jsem se zeptal, jak je zajištěno fatální selhání techniky v průběhu praktické zkoušky, například výpadek elektřiny. „Pane kolego to je podnětná připomínka, zajistím, aby se o ní ještě dnes dozvěděla příslušná kolegyně, která připraví nějaký postup.“ Opět mě to hodně dostalo. CERMAT pracuje cca dva roky na přípravě státní maturity a zhruba tři měsíce před spuštěním maturity nanečisto - jakési generálky celého systému - ho ještě vůbec nenapadla eventualita, že během testu může vypadnout proud!!! (…)

Dvě perličky na závěr, které celý stav dokreslují:

První:
V loňské pilotáži školy zjistily, že do sběrného software se nedají identifikační čísla studentů ze štítků vložit, protože mají jiný formát, než jaký umožňuje zadat onen software. Naštěstí software vyvíjí syn pana Pecky a byl tak ochotný, že ho do druhého dne opravil. :-)))))))

A ta druhá:
Pan doktor Pecka: „To víte, nemůžu vám zaručit, že až to bude dělat někdo jiný, že se testy nezmění. Ale snad tu ještě nějaký ten rok zůstanu.“ Tak tohle byla od Pecky fakt závěrečná pecka. :-)))

Připomeňme ještě, že CERMAT se osamostatnil  teprve 1.1.2006 a jako samostatná organizace již spotřebová část dotace z ESF ve výši 188 586 345 Kč v rámci projektu „KVALITA I - Vytvoření externího systému monitorování a hodnocení včetně zřízení Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (včetně informační a poradenské činnosti).



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.