Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) uspořádalo dne 15. března 2007 další z cyklu tiskových besed k nové maturitní zkoušce na téma CIZÍ JAZYK – ÚSTNÍ ČÁST ve společné části nové maturitní zkoušky se záměrem prezentovat podobu této části maturitní zkoušky zástupcům médií i odborné veřejnosti. Prezentace tiskové besedy se ujala předmětová koordinátorka pro anglický jazyk Mgr. Jana Pernicová.
Podle platného školského zákona by měla být nová maturita spuštěna ve školním roce 2007/2008. Součástí nové maturitní zkoušky má být i povinná maturita z cizího jazyka.
Jana Pernicová nejprve připomněla obsah stávající ústní části maturitní zkoušky z cizího jazyka. „Zkouška je velmi monotematicky zaměřená. Kdo si vylosuje maturitní otázku zaměřenou na sport a nemá k němu žádný vztah, je vystaven patnáctiminutovému trápení. Pokud se ale žák dané téma naučil odříkat například podle témat zpracovaných jinými žáky na některých webových stránkách, a často s chybami, ve zkoušce uspěje, aniž by jazyk ovládal,“ připomínkovala dosavadní koncepci Jana Pernicová, dlouholetá aktivní učitelka na obchodní akademii.
Naopak zkouška Cizí jazyk v rámci nové maturity je tematicky i situačně velmi variabilní. Písemná část se skládá z didaktického testu – poslechu s porozuměním, čtení a jazykové kompetence – a strukturované písemné práce. „V ústní zkoušce z cizího jazyka si žák losuje jedno zadání z dvaceti a musí prokázat rozmanité dovednosti - zvládnout samostatný ústní projev, rozhovor, diskuzi, reagovat na otázky i orientovat se v textu“, vyjmenovala Jana Pernicová obsah ústní části nové maturity z cizího jazyka a pro ilustraci prezentovala patnáctiminutovou videoukázku ústní části z anglického jazyka. Žák reagoval na tři až pět otázek vyučujícího. Ve druhé části zaměřené na samostatný ústní projev pracovala žákyně čtyři až pět minut s obrázky, na kterých byly dvě rodiny v různých situacích. Obrázky popisovala, vyjadřovala svůj názor, srovnávala je a rovněž reagovala na doplňující dotazy zkoušejícího. Ve třetí části orientované na interakci měl žák prokázat schopnost vést rozhovor se zkoušejícím podle dané situace. V poslední krátké čtvrté části ústní zkoušky žákyně pracovala s předloženým textem a za úkol dostala také hláskovat. „Každý maturant by měl být schopen říci do telefonu v cizím jazyce své jméno po hláskách,“ připomněla Jana Pernicová. Dále zdůraznila, že koncepce nové maturitní zkoušky z cizího jazyka je veřejnosti známa od roku 2004, kdy byl schválen školský zákon (www.msmt.cz), a dále z katalogů požadavků k maturitní zkoušce, které jsou zveřejněny na webových stránkách CERMATu (http://www.cermat.cz/novamaturita/katalogy.php) od října 2005.
Zkouška Cizí jazyk 1 je určena pro společnou část nové maturitní zkoušky, zkouška Cizí jazyk 2 představuje náročnější typ zkoušky a je určena pro profilovou část maturitní zkoušky.
„Od počátku existence CERMATu se pamatuje také na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jednou z možných úprav pro tyto žáky je prodloužení času“, připomněl vedoucí oddělení speciálního testování Mgr. Radek Schindler. „Podpora pro sluchově, zrakově a tělesně postižené i žáky se specifickými poruchami učení existuje ve všech šesti cizích jazycích určených k nové maturitní zkoušce,“ doplnila Jana Pernicová.
Od zavedení povinné zkoušky z cizího jazyka do maturitní zkoušky lze očekávat zvýšení objektivity, její výpovědní hodnoty, a v neposlední řadě i to, že se po téměř dvaceti letech od listopadové revoluce maturitní zkouška z cizího jazyka konečně přizpůsobí (tak, jak je to ve všech okolních státech běžné) požadavkům otevřené a globalizované společnosti.
PLNÁ VERZE Prezentace tiskové besedy: Nová maturita - Cizí jazyk - ústní část je k dispozici na webových stránkách www.cermat.cz v rubrice Aktuality (PowerPoint).
CERMAT
0 komentářů:
Okomentovat