Dnešní mladí lidé, na rozdíl od generace svých předchůdců, nepřicházejí se slovenštinou téměř do styku. Většina žáků základních škol ji dokonce považuje za cizí jazyk. Slova lopta, gombik nebo ťava, která byla dříve samozřejmou součástí „československého“ slovníku, znějí dnešním dětem cizokrajně. A to je, vzhledem k blízkosti našich dvou národů a jejich společné historii, škoda.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze spolu s odborníky z katedry českého jazyka a literatury PedF UP v Olomouci a s učiteli olomouckých a pražských základních škol vypracoval projekt na podporu slovenštiny ve školách. Výsledkem tohoto projektu jsou metodické listy, jejichž prostřednictvím mohou učitelé 2. stupně základní školy nenásilnou a zajímavou formou přiblížit žákům jazyk našich blízkých sousedů a přátel.
Metodický materiál je tvořen pěti soubory pracovních listů – Vysoké Tatry, Přísloví, Pohádky, Hrady a zámky Slovenska, Roční období. Ty obsahují různé typy úkolů a cvičení, ve kterých žáci na základě srovnávání s českým jazykem hledají významy slovenských výrazů, seznamují se se slovenskými reáliemi, zvyky apod. Pracovní listy lze využít v rámci běžné výuky (nejen v hodinách českého jazyka, ale také třeba v zeměpisu a v matematice), je možné je upravovat a přizpůsobovat konkrétním podmínkám vyučování.
První ohlasy na metodické materiály k podpoře slovenštiny ve školách jsou velmi pozitivní.
„Pracovní listy se osvědčily jako dobrá motivační pomůcka, zpestřily hodiny českého jazyka a žáky práce s nimi zaujala, “ říká učitelka Vítězslava Hlaváčová z Gymnázia Voděradská v Praze.
Učitelka Květa Rysová z Gymnázia Strakonice považuje pracovní listy pro slovenštinu za „dobrou metodickou pomoc k připomenutí blízkého slovanského jazyka a za potřebný podnět k udržení kontinuity s tímto národem“.
Metodický materiál byl během ledna 2007 rozeslán na všechny základní školy, a učitelé tak mají možnost se s ním podrobně seznámit a využít jej k obohacení jazykových znalostí svých žáků i k podpoře česko-slovenské vzájemnosti.
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat