V pětině základních škol nemají žáci možnost o přestávkách nakupovat nápoje ani potraviny, u středních škol jde pouze o jednu desetinu. Na středních školách, na rozdíl od škol základních a speciálních, není žákům umožněno pohybovat se a relaxovat v hodinách. Ve dnech vyučování mají žáci zpravidla přístup do počítačových učeben, na školní hřiště a do tělocvičen. Většina školních družin a školních klubů se zaměřuje na výtvarnou a sportovní činnost. Vyplývá to z výsledků čtvrté vlny projektu Rychlá šetření v roce 2006 zveřejněných Ústavem pro informace ve vzdělávání. Průzkumu se zúčastnilo celkem 2624 škol z celkového počtu 4000 oslovených.
Ve školách, kde je možno o přestávkách nakupovat potraviny a nápoje, si je kupuje menšina dětí. Častější je zájem na středních školách, což může souviset i s většími finančními zdroji těchto žáků a s jejich větší nezávislostí při stravování na rodičích.
Na středních školách není žákům umožněno se v hodinách pohybovat a relaxovat, což odpovídá věku žáků, kteří jsou již schopni udržet celou vyučovací hodinu pozornost. Naopak ve více než 90 % základních a speciálních škol umožňují učitelé alespoň některých předmětů žákům pohyb a relaxaci přímo v hodině. O přestávkách většinou mají žáci možnost volného pohybu po chodbách nebo ve třídě. Poměrně často využívají na speciálních a základních školách zahrady a hřiště (cca na dvou třetinách škol).
Ve dnech vyučování mohou žáci volně navštěvovat zejména počítačovou učebnu (téměř v 80 % škol), školní hřiště (cca dvě třetiny) a v polovině škol také tělocvičnu. O víkendech a prázdninách zůstávají otevřena školní hřiště zhruba ve třetině škol. Většině žáků je během prázdnin volně přístupná knihovna (platí pro téměř devět desetin škol), často jsou dostupná veřejná sportoviště (80 %) a organizované sportovní aktivity (76 %).
Většina školních družin se zaměřuje na výtvarnou činnost (více než 95 %) a činnost sportovní (92 % na ZŠ a 80 % ve speciálních školách). Více než polovina družin nabízí žákům hudební, literárně-dramatické či počítačové zaměření. Ve speciálních školách je obvyklé doučování dětí v družinách (53 %). Okrajově je nabízena žákům technická činnost (cca 15 % družin) a výuka cizích jazyků (14 % na ZŠ a pouhá 3 % družin ve speciálních školách). Školními kluby disponuje 16 % ZŠ, 22 % SŠ a 13 % speciálních škol. Většina těchto školních klubů se zaměřuje na činnost sportovní (cca 80 %), v případě základních a speciálních škol také na činnost výtvarnou a počítačovou (cca 65–80 %).
Projekt Rychlá šetření je zaměřen na zjišťování názorů, které se týkají aktuálních problémů v oblasti školství. Sběr dat se uskutečňuje pomocí internetu na stálém panelu 4000 dotazovaných ředitelů škol, návratnost v této vlně činí 65,6 %. Hlavní závěry jsou zveřejněny na www.uiv.cz a na www.edu.cz.
ÚIV
0 comments:
Post a Comment