V těchto dnech vydává Ústav pro informace ve vzdělávání publikaci Netradiční úlohy – Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. V knize jsou zveřejněny úlohy z matematické gramotnosti z výzkumu PISA (Programme for International Student Assessment) z roku 2003, včetně hodnocení odpovědí. Přináší také základní informace, jak je v rámci tohoto výzkumu charakterizována matematická gramotnost. PISA je projekt OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) zaměřený na mezinárodní srovnání znalostí patnáctiletých žáků v matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti.
Kniha Netradiční úlohy seznamuje s pojetím matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003 a přináší základní informace o výsledcích žáků v této oblasti. Popisuje, jak byla oblast matematické gramotnosti strukturována a jaké typy úloh byly použity k jejímu hodnocení. Jsou zde také zveřejněny úlohy použité pro měření úrovně matematické gramotnosti v rámci šetření v roce 2003. Každá úloha je uvedena v plném znění a je doplněna návodem na vyhodnocování žákovských odpovědí. Pro každou úlohu je také uvedena její obtížnost a úspěšnost žáků při řešení.
Vydaná publikace navazuje na tři předchozí z ediční řady Netradiční úlohy věnované oblastem čtenářské gramotnosti, přírodovědné gramotnosti a řešení problémových úloh. Celá ediční řada je ke stažení na adrese http://www.uiv.cz/clanek/265/1158.
V uplynulých letech se v České republice uskutečnila tři šetření mezinárodního projektu PISA zaměřená na zjišťování vědomostí a dovedností patnáctiletých žáků ve čtení (toto šetření proběhlo v roce 2000), matematice (2003) a přírodních vědách (2006). Projekt probíhá pod patronací Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
ÚIV
0 comments:
Post a Comment