Na třiceti středních odborných školách se už od loňského září učí podle školních vzdělávacích programů (ŠVP), které si učitelé zpracovali na základě rámcových vzdělávacích programů (RVP) připravených v Národním ústavu odborného vzdělávání. Je to možné díky systémovému projektu PILOT S, na nějž přispívá Evropský sociální fond.
Do projektu je zapojeno třicet škol ze všech krajů kromě hl.m. Prahy. Jde o střední odborné školy poskytující maturitní vzdělání i vzdělání s výučním listem. Celkem bylo vytvořeno 51 školních vzdělávacích programů ve 24 oborech. V tomto i příštím roce budou školy podle svých vzdělávacích programů učit a zjišťovat přitom, zda se osvědčují a přinášejí očekávané výsledky.
Ještě než pedagogové začali pracovat na školních vzdělávacích programech, absolvovali cyklus seminářů, který jim pomohl pochopit modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí a připravit se na tvorbu vzdělávacích programů. Školy si také provedly analýzu trhu práce a zjistily, jaká je uplatnitelnosti jejich absolventů. Začaly přitom spolupracovat s vybranými zaměstnavateli v regionu, kteří ovlivňují podobu školních vzdělávacích programů a mohou také přispět k lepší kvalitě výuky, hlavně pokud jde o praktické vyučování.
Zkušenosti zúčastněných škol s výukou podle školního vzdělávacího programu
Ve školním roce 2006/2007 se podle nových vzdělávacích programů učí žáci 1. ročníků všech třiceti zúčastněných škol. Na základě prvních zkušeností se potvrdilo, jak je důležité, aby na tvorbě vzdělávacího programu pracoval celý pedagogický sbor. Vyučující, kteří se bezprostředně nepodílejí na tvorbě ŠVP, mají totiž s jeho realizací potíže. Je také nezbytné, aby byli s novými programy a s cíli reformy dobře seznámeni žáci i jejich rodiče, jinak je obtížné získat jejich podporu.
Při výuce podle vlastních ŠVP učitelům nejvíc vadí to, že žáci ze základních škol nejsou připraveni na nový styl práce. Liší se také jejich úroveň vědomostí a dovedností, chybí jim větší komunikativnost, neumějí se učit, bojí se formulovat své názory - tudíž se jen s obtížemi zapojují do diskusí. Tyto problémy vyplývají z faktu, že základní školy začnou teprve od nového školního roku přecházet na nový styl práce a teprve za další 4 roky budou první absolventi reformovaných škol přecházet na střední školy. Pilotní vyzkoušení nových vzdělávacích programů je však třeba provést už nyní. Postřehy učitelů tedy svědčí o tom, že dokáží realisticky hodnotit současnou přechodovou fázi.
Fakt, že výuka podle vytvořených ŠVP v pilotních školách neprobíhá vždy bez komplikací, neznamená, že se projekt nedaří. Naopak získané zkušenosti využijí školy při úpravách svých vzdělávacích programů, aby lépe odpovídaly konkrétním potřebám a možnostem výuky. Budou brány v úvahu také při tvorbě dalších RVP pro odborné vzdělávání. Na pomoc školám bude vydána metodika tvorby školních vzdělávacích programů a budou zveřejněny příklady dobré praxe. To vše má usnadnit průběh kurikulární reformy v odborném školství.
Rádi odpovíme na vaše případné dotazy.
Kontakt: PhDr. Jana Kašparová – hlavní manažerka pro Pilot S
Další informace: www.pilots.nuov.cz
NÚOV
0 komentářů:
Okomentovat