NÚOV: MŠMT zahajuje veřejnou diskuzi k rámcovým vzdělávacím programům pro odborné vzdělávání

středa 28. února 2007 ·

Střední odborné vzdělávání je na prahu kurikulární reformy. Prvních 63 rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé obory připravil Národní ústav odborného vzdělávání a společně s ministerstvem školství je předkládá k posouzení veřejnosti. Podle předem stanoveného harmonogramu bude na podzim tohoto roku odevzdáno dalších 70 RVP a o rok později RVP pro zbylé obory (cca 67). Každá skupina RVP bude posuzována zvlášť a po jejím schválení budou mít školy dva roky na to, aby si vytvořily své školní vzdělávací programy. Po celou dobu tvorby RVP probíhala odborná debata mezi NÚOV, vědeckou a odbornou sférou, školami a zaměstnavateli. Každá verze RVP tak už byla rozsáhle připomínkována a diskutována.

Rámcové vzdělávací programy otevírají středním školám možnost modernizovat výuku a uplatnit své vlastní pojetí, které může přilákat zájem mladých lidí. Novým prvkem by také měla být systematická spolupráce se zaměstnavateli, což by mělo absolventům přinést snadnější uplatnění na trhu práce.

Rámcové vzdělávací programy vymezují minimální požadavky na vzdělávání, závazné pro všechny školy v určitém oboru. Školy mají možnost rozpracovat je tvůrčím způsobem do vlastních vzdělávacích programů tak, aby odpovídaly jejich podmínkám a potřebám v dané lokalitě.

Soustava oborů se podstatně změní

Rámcové vzdělávací programy jsou připravovány pro šířeji koncipované obory, a to na základě Nařízení vlády o soustavě oborů (č. 689/2004 Sb. a novela č.118/2006 Sb). Například RVP pro maturitní obor Stavebnictví zahrnuje dosavadní obory Pozemní stavitelství, Dopravní stavitelství a Vodohospodářské stavby. U tříletých učebních oborů je například navrhován RVP Zedník, který spojuje dosavadní obory Zedník, Obkladač, Kamnář a Štukatér. Cílem je, aby absolventi měli rozmanitější možnost uplatnění na trhu práce a mohli snadněji měnit svou specializaci.

Vytvořit nové programy a současně redukovat počet oborů nebylo vždy jednoduché. Nelze totiž mechanicky spojit všechny kompetence, s nimiž počítají dosavadní užší obory. Výsledný obor musí mít svou vlastní logickou strukturu a přitom je důležité, aby zachoval to, co bylo v původních oborech nejpodstatnější a navzájem to propojil.

Odklon od encyklopedičnosti

Podobně jako u škol základních a gymnázií směřuje reforma ve středních odborných školách k tomu, aby už výuka nebyla založena na osvojování co největšího objemu faktů, ale naopak směřovala ke komplexnějším a prakticky zaměřeným dovednostem. To samozřejmě neznamená, že fakta či znalosti z výuky vymizí. I když má výuka v odborných školách vést k získání určité kvalifikace, tedy musí mít poměrně vysoký podíl odborných předmětů, měla by být koncipována tak, aby stimulovala aktivitu a tvůrčí schopnosti žáků, aby kladla důraz na klíčové dovednosti, jako je například schopnost a ochota učit se či schopnost komunikace a spolupráce s druhými. Škola by podle nového modelu měla žákům poskytovat pocit psychické pohody, v níž má každý možnost zažít úspěch, a měla by rozvíjet sociální dovednosti žáků, které jim pomohou uplatnit se v současném světě.

Jak RVP pro odborné vzdělávání vznikají

Pro každý obor vzniká samostatný rámcový vzdělávací program. Ten obsahuje všeobecnou část, která je společná pro všechny obory dané úrovně (např. maturitní), a část odbornou, jež je pro každý obor jedinečná. RVP byly od počátku přednostně vytvářeny pro obory, ve kterých se vzdělával větší počet žáků a které nahrazovaly několik dosavadních oborů vzdělání.

První pracovní verze RVP pro odborné školy byly hotovy v roce 2002, pak se v rámci programu Phare (projekt POSUN) na třech školách zkoušelo, zda je možné podle nich vytvořit školní vzdělávací programy.

Na základě získaných zkušeností byly původní verze RVP upraveny a staly se základním východiskem pro další postup. RVP vytvořené v dalších letech byly konzultovány v oborových skupinách a k jejich tvorbě významně přispěly podněty Asociace středních průmyslových škol, Asociace obchodních akademií a vybraných odborníků z vysokých škol.

K dokončení první skupiny RVP přispěl i systémový projekt Pilot S (viz příloha č. 1), který probíhá od léta 2005. Třicet vybraných škol si podle RVP připravilo své školní vzdělávací programy (celkem 51) a od tohoto školního roku podle nich vyučují. Také jejich zkušenosti se odrazily v návrhu rámcových vzdělávacích programů, které jsou nyní předkládány k veřejné diskusi.

Do diskuse o rámcových vzdělávacích programech pro odborné vzdělávání se mohou zapojit školy, odborníci i každý, kdo se o české školství zajímá. Uvítáme vaše názory.

Plné znění posuzovaných rámcových vzdělávacích programů naleznete na www.nuov.cz, kde je rovněž připraven interaktivní dotazník pro školy. Připomínky je možné posílat do 30.3.2007.

Rádi také zodpovíme vaše dotazy.



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.