Jan Wagner: Interview s Danou Kuchtovou

čtvrtek 22. února 2007 ·

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy odpovídá na otázky České školy o pokračování školské reformy, o SIPVZ a o směřování dotací z Evropského sociálního fondu.

Pokračování školské reformy

V nedávném rozhlasovém rozhovoru jste zmínila částku 30 miliard Kč na podporu reformy - o jaké zdroje půjde a kam budou směřovány?

Jednalo se pouze o odhad poradce K. Rýdla. Tato částka se pokryje částečně z každoročního rozpočtu MŠMT a částečně z operačních programů Evropské unie. Bude věnována mimo jiné na podporu realizace kurikulární reformy ve školách, na podporu osvětových, mediálních kampaní a aktivit ve prospěch reformy, na další vzdělávání učitelů, resp. na rozvoj infrastruktury v oblasti celoživotního vzdělávání (zejména v důrazu na udržitelnost života a citlivost k životnímu prostředí), na systémové projekty, na vytvoření a rozvoj hodnocení výstupů a nikoliv jen vstupů v oblasti školství atd.

Jak bude podporována konkurence pro podporu reformy - přímo řízené organizace jako například CERMAT nemají uspokojivé výsledky, přesto mají monopol?

Rádi bychom příště veškeré programy podporující reformu řešili výběrovým řízením. Proběhlo výběrové řízení na projekty pro podporu podobných aktivit (Kvalita II.), který vyhrála Univerzita Pardubice, a ve spolupráci s CERMAT a dalšími organizacemi a institucemi bude projekt rozvíjen v letech 2007-2013. Nevím, co míníte neuspokojivými výsledky. Podle mého názoru šlo spíše o nedostatečné zadání ze strany ministerstva za předminulého vedení.

Na konkrétní dotaz o ekonomickém rozboru nákladů jednotlivé školy na realizaci reformy nedokázal VÚP vůbec odpovědět a evidentně se tím nikdo nezabýval. Stejně tak nedokázali odpovědět, proč nejsou pro přípravu ŠVP jako de facto projektů využívány moderní ICT prostředky používané pro projektovém řízení ve firemním sektoru. Dojde v těchto aspektech ke změně?

O změnu se snažíme, ale proč to bylo nastaveno tak a tak předminulým vedením, to nevíme.

Proč není pro podporu reformy důsledně využíván e-learning (pro pedagogy a pro ředitele) a proč není podpora reformy provázána se Školským vzdělávacím a informačním portálem, který byl vloni spuštěn s vynaloženými náklady v řádu desítek milionů?

Připravit rozumný e-learningový program pro ředitele a učitele nelze zvládnout za měsíc, což je přibližně doba, po kterou působím v resortu školství. Školský vzdělávací a informační portál má mimo jiné záměr nabídnout aplikace podporující e-learningové vzdělávání učitelů a ředitelů škol.

SIPVZ

Jak bude v roce 2007 podporována konektivita škol a další rozvoj ICT ve školách? jaký je vývoj v jednání s Telefonica O2 a především s Ministerstvem financí?

Případná podpora konektivity škol závisí na množství finančních prostředků, které se podaří získat z rezervního fondu vlády. Jednání ve vládě bude teprve probíhat. Podkladový materiál je právě dokončován. Rádi bychom podpořili minimálně všechny školy poskytující určitý stupeň vzdělání (ZŠ, SŠ, konzervatoře, VOŠ). Paralelně jednáme s firmou Telefonica O2 a již bylo dosaženo příslibu jistého snížení cen oproti loňsku.

Dojde konečně k propojení SIPVZ s přípravou reformy a s využitím zdrojů z ESF?

Zdroje z ESF bude možné použít pouze na vzdělávání učitelů v oblasti využití informačních technologií, není z nich možné financovat konektivitu.

Zapojí se konečně intenzivně MŠMT do spolupráce s aktivitami EU jako je například European Schoolnet a další?

Je to jedna z priorit a měla by se projevit rovněž v zaměření připravovaného Školského vzdělávacího a informačního portálu (ŠVIP), v jeho rámci také můžeme čerpat užitečné podněty.

Bude pokračovat MŠMT v ignorování Open Source a Free Software? Zapojí se do jeho podpory a zapojí se do aktivit EU v této oblasti?

MŠMT nemůže podporovat konkrétní produkty a platformy. Mělo by však minimálně zprostředkovávat školám informace o všech možnostech a pomoci jim tak vybírat vhodné a přitom ekonomicky dostupné prostředky.

Nový web MŠMT byl nedávno oceněn jako nejpřístupnější web státní správy, dojde k integraci online komunikačních aktivit MŠMT a přímo řízených organizací?

O propojení se v současné době usiluje. Je to komplexnější problém, který se týká toku dat a výměny informací v rámci celé státní správy. V tomto okamžiku probíhají analýzy, jak alespoň uvnitř resortu komunikační a datové toky propojit.

Jak hodnotíte aktivitu One Laptop Per Child, počítá MŠMT se zapojením do této nebo do podobných aktivit?

Podpora užívání ICT ve vzdělávacím procesu je z našeho pohledu velmi důležitá. Je to však otázka peněz, které stát pro tento účel může uvolnit. K poměru jedna ku jedné se budeme ještě jistou dobu propracovávat.

Podle publikovaných statistik Eurostat, Community Survey on ICT Usage in Enterprises, in households and by individuals, (cituji) "Česká populace zatím pouze částečně zachytila trendy spojené s rozšířením moderních informačních a komunikačních technologií." Jaká bude strategie MŠMT v této oblasti v tomto volebním období?

Jak již bylo řečeno výše, vše závisí na dostupných finančních prostředcích. Informatizace české vzdělávací soustavy by měla sledovat trendy ve vyspělých zemích. I na tom totiž záleží výsledek naší kurikulární reformy. A cílem není pouze nákup hardwaru a softwaru, ale zejména jeho efektivní využití.

V "šestiletce" SIPVZ byly předpokládané dotace v řádu stovek milionů Kč přesunuty z dotací na výukový software a informační zdroje na dofinancování projektu Internet do škol (částečně i díky zvýšení DPH z 5 na 19 %). Jak bude MŠMT podporovat tvorbu digitálního výukového obsahu v následujících letech?

Nejprve bylo nutné dostat do škol dostatek počítačů a zajistit připojení na internet, díky tomu může být výukový obsah zprostředkován. Málo se také ví o velkém pokroku v rozvoji ICT kompetencí pedagogů – ti v posledních letech v rámci SIPVZ prošli několikastupňovým velmi důkladným ICT vzděláváním. Nyní nastává čas na užívání digitálního obsahu. Garantovaný výukový obsah by se měl postupně objevit na ŠVIPu. Rádi bychom školám umožnili, aby samy rozhodly o své volbě z nabídky výukového softwaru. MŠMT je dále připraveno podpořit tvorbu výukového softwaru, např. pro zdravotně či jinak handicapované žáky.

Dotace ESF

Má MŠMT vyhodnocenu efektivitu čerpání dotací dle typu příjemce (přímo řízené organizace MŠMT - školy - občanská sdružení - firemní sektor)? Jaká bude další strategie MŠMT z hlediska podpory jednotlivých typů příjemců?

Vzhledem k tomu, že převážná většina projektů z prvních výzev dosud nebyla ukončena, nelze efektivitu čerpání dotací v současné chvíli objektivně provést. Toto bude po ukončení realizace jednotlivých projektů i samotného programu zhodnoceno v rámci evaluačních studií.

Co se týká podpory jednotlivých typů příjemců v období 2007-13, tzn. v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, MŠMT plánuje zejména takové podpůrné aktivity, které povedou k větší informovanosti a samostatnosti při tvorbě projektových  žádostí. Byli bychom rádi, aby si potenciální příjemci uvědomili, že každý subjekt má  na základě principu rovných příležitostí reálnou šanci dotaci obdržet a že zde nedochází k žádné diskriminaci.

Na podporu tvorby ŠVP získaly některé školy granty z ESF ve výši i přes 6 milionů Kč (i více než 10000 Kč na žáka), tisíce škol ale tvoří ŠVP bez jakékoli finanční podpory. Jak bude MŠMT tyto disproporce řešit? Je strategie podpory těch "s ostrými lokty" správná?

Granty z ESF  jsou  výběrovou záležitostí, ale každá škola měla a má možnost se přihlásit  a o peníze usilovat. To chceme podpořit zjednodušením administrativy. Jiný problém  je otázka disproporcí, jak jste to nazval. V tomto duchu připravujeme opatření pro podporu přípravy a realizace ŠVP. Jde ale o likvidaci nedostatků minulého období.

Jakým způsobem podpoří MŠMT školy, aby "dosáhly" na dotace z ESF bez prostředníků

MŠMT plánuje speciální projekt pro přímou podporu škol, školských zařízení nebo neziskových organizací už při tvorbě a vyplňování projektových žádostí. Smyslem této podpory bude, aby školy samy vytvářely kvalitní projekty, a tím zvýšily své  šance na získání finančních prostředků z ESF.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.