Už jste někdy vytvářeli školní web nebo organizovali soutěž v této problematice? Pokud ano, jistě vás napadlo, jaká kritéria mohou dobrý školní web charakterizovat. Aktivita s názvem Náležitosti školního webu - autoevaluační asistent se snaží popsat kritéria obsahu a provedení webových stránek školy a zároveň nastavení procesů, které dlouhodobě zajistí funkčnost webu a validitu podávaných informací.
Aktivita s názvem Náležitosti školního webu - autoevaluační asistent podává pomocnou ruku ředitelům škol, školním webmasterům a organizátorům soutěží v posuzování kvality oficiálních webových prezentací škol.
Soutěže o nejlepší webové prezentace škol organizuje mnoho aktivních subjektů (neziskové organizace, krajské úřady, školy, firmy atp.). Kritéria hodnocení webových stránek jsou v těchto soutěžích pojímána velmi různorodě. Organizátoři se mnohdy chopí dobré myšlenky, často ale nemají dostatečné zkušenosti s webdesignem aplikovaným na oblast školství a vzdělávání. Podat pomocnou ruku při výběru vhodných kritérií by jim měl právě tento soubor charakteristik dobrého školního webu.
Pět tématicky zaměřených sekcí:
-
obsah a poskytované informace,
-
publikování na Internetu,
-
webdesign,
-
bezpečnost a legislativa,
-
bonus a penalizace,
rozpracovaných do konkrétních kritérií se týká obsahu a provedení webových stránek školy a zároveň nastavení procesů, které dlouhodobě zajistí funkčnost webu a validitu podávaných informací.
Dokument s plným názvem Náležitosti školního webu - autoevaluační asistent umožňuje webmasterům a ředitelům škol seznámit se s charakteristickými vlastnostmi dobrého webu a nezávisle navrhnout v rámci bodové škály míru souladu tohoto modelu s vlastním školním webem. Za splnění požadavku každého kritéria je možné získat maximálně 5 a minimálně 0 bodů. Poslední sekce umožňuje získat bodové bonusy nebo penalizace.
Celkové bodové skóre by mělo vypovídat o úrovni kvality školního webu. Mnohdy cennější a užitečnější, nežli dosažené skóre je samotný proces evaluace, kdy autor webu prochází jednotlivá hodnotící kritéria a konfrontuje je s výsledky vlastní práce.
Dokument Náležitosti školního webu - autoevaluační asistent navazuje na knihu Budujeme školní web (CP Books, 2005) a je volně dostupný na adrese http://ondrej.neumajer.cz/skolniweb/aea/. K dispozici je také on-line aplikace, která uživatele autoevaluací provede.
Samotná problematika tvorby školních webů má značnou dynamiku a proto ani hodnotící kritéria nemohou být neměnná. Po téměř půlročním testovacím provozu je současná verze označena jako 1.0. Připomínky čtenářů mohou pomoci při vývoji aktualizované verze kritérií.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat