PhDr. Jaroslava Wenigerová, náměstkyně hejtmana Moravskoslezského kraje a předsedkyně školské komise Asociace krajů ČR, vystoupila 16. ledna v jednacím sále Senátu Parlamentu ČR. Ve Valdštejnském paláci prezentovala současný stav i budoucnost tzv. dalšího vzdělávání dospělých v kontextu Moravskoslezského kraje i celé republiky. J. Wenigerová vystoupila v Senátu v rámci odborného semináře systémového projektu UNIV, který zavádí do ČR novou formu celoživotního vzdělávání dospělých. Tříletý projekt UNIV je financován Evropským sociálním fondem a ministerstvem školství ČR, zahájen byl v srpnu 2005. K šesti krajům, v nichž je projekt řešen, od letošního ledna přistupují také Liberecký a právě Moravskoslezský kraj. V něm UNIV naváže na síť škol, vytvořenou již v rámci předcházejících projektů.
Podniky potřebují lidi
"UNIV uvítají ve dvou nových krajích zejména zaměstnavatelé. Potřebují totiž lidi, kteří se doplněním dílčích a posléze i plných kvalifikací velmi rychle přizpůsobí tomu, co firma potřebuje," zdůraznila v Senátu dr. Wenigerová před plénem senátorů, poslanců, zástupců ministerstev, Hospodářské komory, krajských úřadů či školských asociací a škol. UNIV podle ní zpětně ovlivní i počáteční vzdělávání vznikem uceleného vzdělávacího systému.
Podstata projektu UNIV (Uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení) totiž spočívá v tom, že promění střední a vyšší odborné školy v centra celoživotního vzdělávání. V nich budou vytvořeny hodnotící standardy, jimiž budou ověřeny znalosti nabyté uchazečem o kvalifikaci během života i neformálně mimo školu. Díky modulovým vzdělávacím programům si pak velmi rychle doplní jen ty kompetence, které v portfoliu jeho znalostí chybí.
"Vzdělávání se tak zkrátí a zefektivní, navíc budou využity kapacity a vzdělaný odborný personál škol, v nichž nevyhnutelně bude časem docházet k úbytku žáků v počátečním vzdělávání," vysvětlila v Senátu hlavní manažerka projektu UNIV PhDr. Jana Bydžovská z Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze.
Také v Moravskoslezském a Libereckém kraji se tedy od letoška rozjíždí série odborných seminářů projektu UNIV, které mj. připraví kantory ve školách na roli lektorů dospělých posluchačů a naučí je stavět hodnotící standardy a vzdělávací programy. "Je to mimořádně důležité. V naší společnosti totiž vznikla situace, kdy se pohrdá fyzickou prací. Firmy ale brzy postihne nedostatek kvalifikovaných lidí…," varoval v Senátu také ing. Jiří Rosenfeld, generální ředitel Slováckých strojíren Uherský Brod. Budovy a stroje podle něho nebudou firmám nic platné bez kvalifikovaných zaměstnanců.
Projekt UNIV hodlá v první fázi umožnit doplňování kvalifikací právě v řadě učňovských oborů významných pro dané regiony. Ambicí projektu je ovšem vytvořit v letech 2008 - 2013 sítě škol celoživotního vzdělávání i v dalších krajích a rozšířit nabídku i na maturitní obory. Zatím je projekt řešen v krajích Zlínském, Olomouckém, Karlovarském, Plzeňském, Jihočeském a Ústeckém. K nim nyní oficiálně přibyly kraje Liberecký a Moravskoslezský.
Je na co navázat
V Moravskoslezském kraji naváže podle náměstkyně hejtmana J. Wenigerové projekt UNIV i na další již realizované projekty - na vytvořenou síť center celoživotního vzdělávání a regionální informační systém, jež vznikly s podporou programu Phare 2000. Wenigerová v Senátu v tomto ohledu vyzvedla vynikající spolupráci s Vysokou školou podnikání, kterou označila za hnací motor realizace projektů.
UNIV podle Wenigerové může navázat i na další tři krajské investiční projekty v hodnotě 100 milionů korun, realizované v rámci pl. období 2004 - 06. "Projekty se zaměřily na vybavení osmi škol CNC stroji - do jednoho vstoupily i Třinecké železárny - tyto dva projekty obnášely 60 milionů korun," konstatovala Wenigerová. Dalších 40 milionů již podle ní kraj získal na projekt tzv. komunitních škol - center dalšího vzdělávání, ale i společenského a kulturního rozvoje.
Firmy si umí říct
"Na internetu máme dnes seznam 57 škol, které poskytují další vzdělávání ve 150 kurzech," vyzvedla před senátory, poslanci a kolegy Wenigerová. Vývoj jde ovšem podle ní velice rychle dopředu, dochází k úzké spolupráci škol se zaměstnavatelskou sférou, která začíná intenzivně ovlivňovat podobu i rámcových školních vzdělávacích programů.
"Zaměstnavatelé si dokáží říci, jaké klíčové kompetence jim chybí. Bez spolupráce s profesními sdruženími a podniky už ostatně ani počáteční vzdělávání není možné," zdůraznila náměstkyně hejtmana a konstatovala v tomto ohledu i dobrou spolupráci krajů. "Vyměňujeme si zkušenosti a zjišťujeme, že řešíme podobné problémy. Potřebujeme proto jednotný rámec." Tím je podle Wenigerové např. právě projekt UNIV.
"Oficiálně užívaný pojem lidské zdroje zní příšerně - u nás v kraji jsme jej nahradili pojmem úspěšní lidé. To jsou lidé, kteří vycházejí z celoživotního vzdělávání," uzavřela 16. ledna v Senátu J. Wenigerová. Z pozice předsedkyně školské komise Asociace krajů ČR pak ocenila nedávné úspěchy této komise. Té se totiž podle Wenigerové aktuálně podařilo jednáními sladit chystané vzdělávací programy ministerstva školství (Vzdělávání pro konkurenceschopnost) a MPSV (Lidské zdroje a zaměstnanost) tak, aby vzájemně navazovaly a nebyly ze strany Evropské unie vnímány jako duplicitní. "Překrývající se projekty by totiž Evropská unie nefinancovala," varovala Wenigerová.
Bližší informace o projektu UNIV, o zapojených školách v kraji a o semináři v Senátu ČR poskytnou:
PhDr. Jana Bydžovská, hlavní manažerka projektu UNIV, NÚOV, tel: 724652223 jana.bydzovska@nuov.cz
PhDr. Helena Marinková, PhD., obsahový manažer projektu UNIV, NÚOV, tel: 724652224 helena.marinkova@nuov.cz
ing. Petra Hniličková, manažer pro publicitu projektu UNIV, NÚOV, tel: 724652228 petra.hnilickova@nuov.cz
NÚOV
0 komentářů:
Okomentovat