MŠMT: Strategie celoživotního učení ČR

pátek 19. ledna 2007 ·

Strategie celoživotního učení České republiky vychází z obecných předpokladů definovaných Lisabonskou strategií, respektive jejím pracovním programem pro oblast vzdělávání „Vzdělávání a odborná příprava 2010“. V tomto duchu je jejím hlavním smyslem napomoci rozvoji České republiky jako společnosti a ekonomice založených na znalostech.

Strategie celoživotního učení ČR by se měla stát jedním ze strategických dokumentů České republiky v oblasti rozvoje lidských zdrojů a současně by měla být úzce propojena s prioritami Národního programu reforem a s implementací strukturálních fondů v ČR v nadcházejícím programovacím období 2007-2013.

Realizací projektu byl MŠMT pověřen Národní ústav odborného vzdělávání, který zajistil zpracovatelský tým odborníků pro jednotlivé oblasti vzdělávání a učení. Formou připomínkování se na přípravě Strategie podílejí zástupci dalších resortů, sociálních partnerů, odborníci z řad vzdělavatelů a nevládních organizací. Proces připomínkování bude probíhat do března 2007.

Dokument Strategie celoživotního učení ČR se skládá ze čtyř částí. První část je pojmovým úvodem a sleduje pojetí celoživotního učení v dosavadních strategických dokumentech ČR a EU. Druhá část má analytický charakter, zahrnuje kontextovou analýzu sociálně-ekonomického a politického vývoje z hlediska makroekonomického vývoje, demografického vývoje, zaměstnanosti a situace na trhu práce. Dále popisuje stávající situaci a zahrnuje SWOT analýzu. Následuje třetí, strategická část, která navrhuje sedm strategických směrů pro rozvoj celoživotního učení. Jednotlivé strategické směry jsou pak podle existujících kategorií pro celoživotní učení rozpracovány v návrzích možných opatření, která by pomohla zlepšit situaci v daných oblastech. Poslední část Strategie se zabývá provázaností navrhovaných směrů a opatření v oblasti celoživotního učení s operačními programy České republiky pro období 2007-2013.

Sedm strategických směrů pro rozvoj celoživotního učení v ČR:

1. Uznávání, prostupnost

 Identifikovány a uznávány by však měly být všechny typy vzdělávání a učení počínaje běžnou školní výukou až po získávání zkušenosti v rodinách, komunitách nebo na pracovišti, a to na základě výsledků tohoto vzdělávání.

3. Funkční gramotnost

Funkční gramotnost je definovaná jako schopnost participovat na světě informací. Z nových požadavků sféry práce vyplývají požadavky na klíčové kompetence, pro které je charakteristická především jejich přenositelnost, tj. možnost využití v nových a nepředvídaných situacích.

 4. Sociální partnerství

Pro slaďování vzdělávání a potřeb trhu práce je významná podpora různých mechanismů a forem spolupráce sféry vzdělávání a sociálních partnerů na všech úrovních.

5. Stimulace poptávky

Poptávka po počátečním vzdělávání je v ČR stále vysoká, avšak určité skupiny populace dosahují stále nedostatečné úrovně vzdělání a předčasně odcházejí nebo jsou ohroženy předčasným odchodem ze vzdělávání, aniž by získali kvalifikaci uplatnitelnou na trhu práce.

 6. Kvalita

Formální procedury osvědčují pouze to, že určitá složka odpovídá požadavkům definovaným v určité normě jako minimálnímu standardu. Je třeba podporovat různé neformální iniciativy, které přinášejí uživatelům informace, vybavují je rozhodovacími kritérii a tím přispívají ke „kultuře kvality“. Externí evaluace by měla být vyvážena sebehodnocením.

 7. Poradenství

Základním úkolem je vytvořit komplexní informační a poradenský systém dostupný všem skupinám populace v průběhu celého života, a to na základě propojení již existujících kapacit.

Zde si můžete stáhnout pracovní verzi Strategie celoživotního učení ČR k 20. 12. 2006. Upozorňujeme, že tato verze je stále předmětem připomínkového řízení. Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006) Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006) (704.50 KB)



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.