Vzdělávání založené na mobilních hrách neboli mGBL (mobile Game Based Learning) je výzkumným projektem zaměřeným na zlepšování efektivnosti a účinnosti vzdělávání a poradenství v cílené skupině mladých lidí prostřednictvím rozvoje inovačních modelů vzdělávání a poradenství založených na mobilních hrách.
Projekt, zahájený 1. října 2005, patří mezi specifické projekty cílově orientovaného výzkumu, tzv. STReP (Specific Targeted Research Project), financovaného po dobu tří let Evropským společenstvím v rámci 6. rámcového programu, jehož strategickým cílem je dále posilovat integraci výzkumu v oblasti informačních technologií v rozšířené Evropě (Strengthening the Integration of the ICT Research Effort in an Enlarged Europe), tj. nové ještě neprozkoumané oblasti výzkumu v rámci Oblasti tematických priorit technologie informační společnosti (IST).
Myšlenka projektu vychází ze skutečnosti, že využití mobilních přístrojů se v současnosti šíří stále rychleji a zvláště mobilní telefony představují to, co mladé lidi různého vzdělání a kultury spojuje. Jelikož mnohé výzkumné projekty prokázaly možnosti vzdělávání založeného na hrách, tento projekt se tudíž zaměřuje na další využití rychle se šířících mobilních technologií, a to pomocí nových forem užívání mobilního vzdělávání a interakce při zohlednění klasických e-learningových modelů.
Smyslem našeho projektu je rozvíjet takovou platformu, které je možno využít k efektivnímu navrhování a vyvíjení her pro m-vzdělávání (m-learning) a m-poradenství (m-guidance) s cílem pomoci při rozhodování v kritických situacích a uživatelských volbách v přechodných fázích. Během projektu budou též na základě této platformy vyvinuty dvě prototypové hry a jejich obsah zohlední oblasti e-zdraví, e-obchodu a e-poradenství.
Pozornost projektu mGBL se snaží řešit především dvojí potřebu v rámci EU: potřebu rozhodování v kritických situacích nejen po stránce poznávací, ale i emoční, jakož i následně potřebu stavět na reálné práci v nové oblasti m-vzdělávání.
Projekt se zakládá na koncepci zdola nahoru, což znamená, že koncoví uživatelé mobilních her a experti jsou od samého začátku přímo zapojeni díky speciálním interview a cíleným skupinám, které se týkají tří vymezených oblastí analýzy: e-poradenství, e-zdraví a e-obchodu.
S výhledem na budoucí činnosti bude vedle technologické implementace hlavní úsilí zaměřeno na uživatelské zkoušky, evaluaci a validaci procesů v zájmu udržení koncentrace na uživatelské potřeby. Mimoto veškerá propagační činnost se zaměří na vytvoření komunity s praxí, aby se tak napomáhalo předávání poznatků uvnitř m-learningové komunity a aby se tím umožnilo uplatňovat výsledky projektů v dalším výzkumu na poli mobilního vzdělávání založeného na hrách.
Pokud není uvedeno jinak, všechny texty uveřejněné v eLearning Papers podléhají licenci Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 2.5. Dle této licence je povoleno jejich rozmnožování, distribuce a šíření za podmínky uvedení jména autora a názvu elektronických novin, které je publikují, tj. eLearning Papers. Jejich další využití k výdělečným či podobným účelům není dovoleno. Plné znění této licence najdete na adrese http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/deed.en.
Noviny elearning Papers jsou digitální publikací vytvořenou jako součást portálu elearningeuropa.info. Tento portál vznikl z iniciativy Evropské komise na podporu vzdělanosti a odborné přípravy s využitím všech druhů multimediálních a technologických pomůcek.
Kussai Shahin
0 komentářů:
Okomentovat