Měli jsme tu vlády, které se oháněly školstvím či vzděláváním jako prioritou. Dnešní odstupující vláda ve svém programovém prohlášení školství mnoho neslibovala. Aktuálně podepsaná koaliční smlouva druhé Topolánkovy vlády se ale ke školství vyjadřuje už jen okrajově, nalezneme tu pouze tři stručné body.
Srovnejme si materiály tří posledních českých vlád. Podívejte se nejprve do textu koaliční smlouvy uzavřené mezi ODS, KDU-ČSL a Stranou Zelených koncem prosince 2006. O školství se tam píše až v devátém odstavci pouze následující:
- Zachováme bezplatné základní a střední vzdělání ve standardním rozsahu. Zajistíme rovnost podpory vzdělání, které je veřejnou službou, bez rozdílu druhu školy nebo jejího zřizovatele. Dokončíme rámcové vzdělávací programy, a teprve v návaznosti na to postupně zavedeme státní maturity.
- Budeme podporovat další rozvoj základních škol v malých obcích. Podpoříme alternativní vzdělávací programy, včetně programů zaměřených na integraci hendikepovaných, sociálně vyloučených a dětí se speciálními potřebami.
- Vytvoříme podmínky pro větší zpřístupnění vysokoškolského vzdělávání a pro rozšíření nabídky studijních oborů. Snížíme sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Navýšíme prostředky z veřejných zdrojů pro vzdělávání, vědu a výzkum. Nezavedeme školné, ale otevřeme diskusi o větším zapojení soukromých zdrojů do financování vysokých škol, vědy a výzkumu.
Programové prohlášení první Topolánkovy vlády toho nabízelo více a školství bylo již v druhém odstavci:
Vláda považuje oblast vzdělávání za svou prioritu a je připravena zahájit jednání o nalezení široké shody mezi politiky, odborníky a veřejností na návrzích takových změn, které odstraní hlavní příčiny existujících problémů, jako je např. skutečnost, že nadané děti vyrůstající v méně příznivých sociálních podmínkách končí vzdělávací dráhu mnohem dříve než jejich vrstevníci ve vyspělých zemích. Vláda zahájí takové změny ve vzdělávacím systému, které umožní každému dosáhnout co nejvyššího vzdělání v oboru podle své volby, zlepší připravenost žáků a studentů na rychle se měnící podmínky trhu práce a poskytnou jim příležitosti pokračovat ve studiu v průběhu života.
Vláda zachová bezplatné základní a střední vzdělání ve standardním rozsahu a bude pokračovat v zahájené reformě. Zajistíme rovnost podpory vzdělání, které je veřejnou službou, bez rozdílu na druh školy nebo jejího zřizovatele. Dokončíme rámcové vzdělávací programy a do jejich schválení odložíme zavedení státní maturity.
Budeme podporovat další rozvoj základních škol v malých obcích bez ohledu na velikost těchto škol. Odstraníme administrativní překážky, které brání jejich zřizování.
Zahájíme zavádění alternativních vzdělávacích programů, včetně programů zaměřených na integraci hendikepovaných, sociálně vyloučených a dětí se speciálními potřebami. Připravíme rámcové vzdělávací programy v oblasti středního vzdělávání a v oborech středního odborného vzdělávání se zaměříme na posílení složky všeobecného vzdělání. Podpoříme zvýšení kvality výuky cizích jazyků i dovedností při využívání informačních technologií.
Vláda se zavazuje nezavést na veřejných vysokých školách školné, které by vytvořilo bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělávání zejména pro mladé lidi z rodin s nízkými příjmy. Otevřeme však diskusi o větším zapojení soukromých zdrojů do financování vysokých škol, vědy a výzkumu. Vytvoříme podmínky pro větší zpřístupnění vysokoškolského vzdělávání a pro rozšíření nabídky studijních oborů. Snížíme sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání pro studenty ze sociálně slabších rodin. Vláda mimo jiné navrhne zavést spoření na vzdělání a rozšíří vyplácení sociálních stipendií pro studenty z rodin s příjmem do 1,8násobku životního minima. Vláda zahájí kroky k postupné systémové integraci vyššího odborného vzdělávání do oblasti vzdělávání terciárního.
Navýšíme prostředky z veřejných zdrojů pro vzdělávání, vědu a výzkum. Odstraníme překážky, zejména v daňové oblasti, které dnes brání vědcům, vysokým školám a výzkumným ústavům ve větší míře získávat prostředky z evropských a soukromých zdrojů. Vláda bude podporovat vznik mezinárodních center špičkového výzkumu na území České republiky. Vytvoříme příznivější podmínky pro financování inovačního procesu a pro spolupráci malých a středních firem s vysokými školami a výzkumnými ústavy. Podpoříme programy pro návrat vynikajících českých vědců ze zahraničí.
Vláda bude pokračovat v podpoře podmínek pro rozvoj příležitostí k zájmovému vzdělávání dětí a mládeže, včetně vzdělávání v uměleckých a jazykových školách. Vláda se rovněž zaměří na podporu organizací působících v oblasti využití volného času dětí a mládeže. V rámci meziresortní spolupráce se vláda zaměří na podporu aktivit prevence sociálněpatologických jevů.
Předchozí Paroubkova vláda měla ve svém programovém prohlášení školství a vzdělávání jako samostatný bod:6.2. Školství a vzdělávání
Vláda považuje školství a vzdělávání za svou prioritu a bude usilovat o jeho rozvoj a o to, aby ČR v této oblasti důstojně obstála v mezinárodním srovnání, zvláště v rámci Evropské unie, a naplnila cíle reformulované Lisabonské strategie.
Vláda bude pokračovat v reformě školství s cílem utvářet prostupnou, ucelenou a otevřenou vzdělávací soustavu zaručující celoživotní vzdělávání. V návaznosti na přijetí nového školského zákona se vláda zaměří na reformu obsahu vzdělávání a jeho vysokou kvalitu. V zájmu zachování vysoké kvality vzdělávání bude vláda posilovat systematické hodnocení výstupů vzdělávacího systému v uzlových bodech vzdělávací dráhy. Transformaci vzdělávání bude výrazněji orientovat na rozvoj klíčových dovedností a schopností, na zkvalitnění informační i občanské gramotnosti a na posílení výuky cizích jazyků.
Vědoma si toho, že základním předpokladem ekonomického růstu jsou ve společnosti postavené na znalostech vzdělaní občané, bude věnovat zvýšenou pozornost zejména terciárnímu vzdělávání, tj. vysokoškolskému včetně vyššího odborného vzdělávání.
Vláda se zavazuje zachovat a rozšiřovat dostupnost vzdělání a princip bezplatného veřejného základního, středního a vysokoškolského vzdělávání. Zároveň se zavazuje zvýšit a diverzifikovat financování vysokých škol (v souladu s dokumentem Evropské komise Growth and Jobs z dubna 2005).
Při konkrétním naplňování práva na vzdělání bude vláda zvláště:
s ohledem na místní a finanční dostupnost výrazněji podporovat co nejširší účast dětí na předškolním vzdělávání,
- vytvářet lepší podmínky k začleňování zdravotně a sociálně znevýhodněných a postižených žáků do vzdělávacích programů základních a středních škol,
- rozšiřovat přístup k vyššímu vzdělání včetně terciárního pro děti z méně podnětného sociálního prostředí,
- vytvářet srovnatelné podmínky pro vzdělávání na druhém stupni základní školy se vzděláváním v nižších ročnících víceletého gymnázia,
- zajišťovat rovné šance pro vzdělání příslušníků jednotlivých národnostních skupin,
- podporovat vzdělávání v uměleckých a jazykových školách jako nedílné a nepostradatelné součásti vzdělávacího systému.
Vláda se zavazuje zachovat srovnatelné postavení škol všech zřizovatelů.
Vláda bude prosazovat bezpečné prostředí ve školách. Ponižování, zastrašování, nezvládnutá agresivita (šikana), projevy rasismu a xenofobie musí být soustavně vytlačovány ze škol obdobně jako další sociálně patologické jevy. Vláda se zavazuje podpořit instituce, které poskytnou v tomto úsilí školám i rodičům dostatečnou metodickou a odbornou podporu.
Vláda se zavazuje zlepšovat podmínky pro práci pedagogů v souladu se současným úsilím OECD a Evropské unie, a to včetně podmínek platových. Rozhodující roli v tom sehraje zvláště implementace zákona o pedagogických pracovnících a podpora reformy jak postgraduálního, tak dalšího vzdělávání učitelů, jejímž cílem je vytvořit ucelený systém vzdělávání učitelů, za jehož kvalitu bude sdílet odpovědnost stát a vysoké školy.
Vláda zachová jednotnou a ucelenou vzdělávací soustavu při respektování priorit jednotlivých krajů a dokončí procesy, které vedou k racionalizaci a následné stabilizaci sítě škol, především ve vztahu ke skutečnému stavu populace v sídlech, k zajištění obecné dostupnosti předškolního a základního vzdělávání a k optimalizaci struktury nabídky středoškolského vzdělání se zvláštním zřetelem k střednímu odbornému školství.
Vláda předloží návrh zákona o dalším vzdělávání a zvýší motivaci k němu zejména systémem certifikace a přenositelnosti certifikátů do oblasti školní přípravy a rozvojem informačního prostředí v oblasti dalšího vzdělávání.
Vláda se zavazuje dokončit reformu vysokého školství, která povede k posílení role vysokých škol jako hlavního zdroje inovací nutných pro ekonomický a sociálně udržitelný rozvoj státu a ke zvýšení konkurenceschopnosti vysokých škol v rámci evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání a evropského prostoru výzkumu a vývoje a následně i konkurenceschopnosti v oblasti ekonomické.
Změny povedou ve svém důsledku především k rozčlenění vzdělávací činnosti na profesně bezprostředně na pracovním trhu uplatnitelné i všeobecně orientované základní (bakalářské) programy, na pokročilá studia vysokých škol poskytující kvalifikaci pro výkon povolání na magisterské úrovni, na přípravu pro činnost ve výzkumu a vývoji i kariéru akademického pracovníka, pracovníka v oblasti výzkumu a vývoje apod. Toto rozčlenění umožní, aby terciárního vzdělání zřetelně dosáhlo vyšší procento populace.
Rozhodujícím nástrojem je transformace a posílení financování vysokých škol. Ve střednědobém výhledu bude navýšen rozpočet vysokých škol tak, aby bylo možné zohlednit kvalitu a zaměření škol, studijní úspěšnost, spolupráci vysokých škol s průmyslem a podnikatelskou sférou, aktivity škol v regionu, a nová metodika financování podpoří zvláště výzkum a vývoj na vysokých školách. Vláda legislativně a daňově podpoří financování činnosti vysokých škol z více zdrojů a bude podporovat firemní investice do vzdělávání.
Vláda bude usilovat o udržení talentovaných absolventů vysokých škol a mladých odborníků (do 35 let) na domácím trhu práce tím, že posílí a bude účinně koordinovat podporu začínajících pracovníků výzkumu na vysokých školách a ve výzkumných institucích, a tím, že podpoří zavedení rozvojových programů zaměřených na vytváření špičkových vzájemně spolupracujících vysokoškolských pracovišť, které zvýší atraktivitu dalšího působení absolventů vysokých škol. Zároveň vláda vytvoří prostředí, které bude více motivovat k úzké spolupráci mezi středními a vysokými školami a zaměstnavateli.
Vláda si uvědomuje, že znalost světových jazyků a především angličtiny je významnou prioritou v úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti českých občanů na světovém i jednotném evropském trhu práce. Vláda se proto zavazuje připravit Národní plán výuky cizích jazyků 20052008 podporující vznik motivujícího prostředí k učení se cizím jazykům a zvýšení jazykových kompetencí.
Co v materiálech chybělo či chybí? A jak to bylo s realizací slibů?Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat