Článek Petra Chlebka Jaká je finanční hodnota ŠVP? vyvolal před necelým měsícem rozsáhlou diskusi. Na jedné straně spektra diskutujících byl názor, že jde o práci navíc, která nebude, jak je v českém školství zvykem, ohodnocena, druhá část diskutujících považuje práci na ŠVP za součást běžné práce pedagoga. Na konferenci k projektu PILOT Z jsme 21.11.2006 položili písemně tři otázky s podobným podtextem, ale odpověď VÚP je poněkud obecná a možná i vyhýbavá.
Nejprve je potřeba připomenout některé náklady na školskou reformu, které byly v rámci systémových a národních projektů hrazeny z Evropského sociálního fondu:
-
HODINA - Úprava vzdělávacích programů 7. ročníků škol směřující k rozvoji klíčových kompetencí žáků - 247 402 500 Kč
-
PILOT Z - Pilotní ověřování ŠVP na 2. stupni vybraných základních škol – 41 656 500 Kč
-
KOORDINÁTOR - Zavádění Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání do praxe - 84 028 890 Kč
-
PILOT G - Tvorba a ověřování pilotních ŠVP ve vybraných gymnáziích – 60 946 110 Kč
-
PILOT S - Tvorba a ověřování pilotních ŠVP na vybraných SOŠ a SOU – 59 765 175 Kč
-
KVALITA I - Vytvoření externího systému monitorování a hodnocení včetně zřízení Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (včetně informační a poradenské činnosti) – 188 586 345 Kč
-
KVALIFIKACE - Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání – 56 935 665 Kč
-
UNIV - Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby dospělým – 127 122 675 Kč
-
VIP KARIÉRA - Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání – 187 828 170 Kč
-
KVALITA II - Vytvoření systému autoevaluace (včetně informační a poradenské činnosti) – 39 675 000 Kč
-
BRÁNA JAZYKŮ - Rozvoj specifických kompetencí pedagogických a odborných pracovníků ve školství za účelem zkvalitňování vzdělávání na ZŠ, SŠ a VOŠ – 105 880 740 Kč
-
ÚSPĚŠNÝ ŘEDITEL - Vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení – 71 671 350 Kč
-
METODIKA - Systém metodické podpory učitelů při utváření a rozvoji klíčových kompetencí žáků – 28 327 950 Kč
Tvorby ŠVP přímo ve školách se týká projekt Pilot Z, tedy ověření ŠVP na 16 pilotních základních školách, náklady na ověření ŠVP na jedné škole byly průměrně 2 603 531 Kč. Podrobnosti o projektu naleznete v informační brožuře - Pilot Z a v řadě prezentací z Národní konference "INSPIRACE - ZKUŠENOSTI" ŠVP na základních školách.
Na této konferenci jsme 21.11.2006 položili písemně tři otázky související s náklady školy na tvorbu a přípravu ŠVP, odpověď bohužel byla jen jedna společná a byla publikována až 28.12.2006 na portálu RVP.CZ v článku Dotazy z konference k projektu PILOT Z:
Jaké jsou předpokládané náklady na přípravu a realizaci ŠVP na běžné škole?
Kolik "člověkohodin" bude škola potřebovat?
Jaké budou další náklady (experti, vybavení)?
Plánovat kvalitní vzdělávání svých žáků na škole je nikdy nekončící proces. Proto nelze přesně kvantifikovat počet učitelohodin. Snažit se o moderní vybavení školy by mělo být samozřejmostí každého managementu školy. Vybavení není spojeno s tvorbou ŠVP, ale s kvalitní výukou na škole. Kde vzít peníze? Škola nemusí být závislá jen na zřizovateli. Muže se zapojit do realizace nejrůznějších grantových projektů, pomocí nichž může postupně získávat i kvalitnější vybavení. Opět záleží na managementu školy. Na škole pracují odborníci, není proto třeba najímat žádné ,,experty". Co je však velmi důležité? Vytvořit si na škole pro učitele systém vzdělávání. Každá škola i učitel potřebují něco jiného. Někde je nutné začít u motivace, jinde například u týmové spolupráce. Všude je však vhodné a užitečné využívat ,,sdílení zkušeností" ať už od kolegů v rámci školy, nebo mezi školami.
Pokud tomu rozumím dobře, VÚP se tedy při přípravě školské reformy ekonomickými aspekty nezabýval, podobně jako se nezabýval aplikací ICT nástrojů pro její podporu (viz Tvorba školních vzdělávacích programů aneb Nechybí školám podpůrné informační technologie? ). A zřejmě se těmito aspekty nezabývalo ani MŠMT a nejspíše ani nikdo jiný.
Takže se na závěr podívejme, jak si cení „nepřímo“ ŠVP některé školy, které získaly na jeho přípravu dotace z Evropského sociálního fondu:
-
Jsme rovnoprávným společenstvím vzájemně se učících partnerů - Gymnázium Jana Amose Komenského s.r.o. 1 558 706 Kč
-
Intenzivním zapojením inforačních technologií do výuky k modernizaci ŠVP ZV na Gymnáziu Trhové Sviny – 639 000 Kč
-
Gymnázium Vodňany - Modernizace školního vzdělávacího programu - český jazyk - Gymnázium Vodňany – 806 370 Kč
-
"Zelená učebna" - místo pro rozvoj klíčových kompetencí - Gymnázium INTEGRA Brno, s.r.o. - 1 521 360 Kč
-
Naše cesty k učení - Základní škola Otokara Březiny, Jihlava – 1 743 424 Kč
-
Najdi si své místo v ŽIVOTĚ cestou udržitelného rozvoje - Základní škola a Mateřská škola Horka nad Moravou – 2 591 400 Kč
-
Škola pro život orientovaná na rozvoj kíčových kompetencí - Základní škola a Mateřská škola Osek – 928 300 Kč
-
Školy na hranici - modernizace ŠVP ZV v česko-rakouském příhraničí - Novohradská občanská společnost – 2 955 740 Kč
-
Tvorba a ověřování školního vzdělávacího programu na Gymnáziu Most s využíváním multimediálních technik a ohledem k životnímu prostředí jako jednotících prvků – 2 631 900 Kč
-
Cesta ke školnímu vzdělávacímu programu - Základní škola Žďár nad Sázavou, Švermova 4 – 887 580 Kč
-
Pilotní ověřování a modernizace ŠVP ZV v regionu Třeboňsko, Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 – 3 718 550 Kč
-
Tvorba a realizace vzdělávacího programu v oblasti osobnostní a sociální výchovy a výchovy demokratického občana s propojením do multikulturní a mediální výchovy - Gymnázium Otrokovice – 1 222 396 Kč
-
Rozvoj klíčových kompetencí v praktických činnostech školy - Základní škola Třebíč, Na Kopcích – 1 421 432 Kč
-
Školní vzdělávací program pro žáky 2. stupně základní školy - Základní škola a Mateřská škola Sluníčko s.r.o – 1 309 750 Kč
-
Nebojme se hodnocení - Základní škola Hustopeče nad Bečvou – 1 352 200 Kč
-
Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami - Základní škola Boskovice, okres Blansko – 1 271 935 Kč
-
Modernizace školního vzdělávacího programu s ohledem na potřeby žáků se sociálním znevýhodněním - romských žáků - Základní škola a Mateřská škola Brno, nám. 28. října 22 – 1 665 000 Kč
-
Cesta k Regionální škole - Základní škola Otokara Březiny – 1 550 486 Kč
-
Školní Aktivity Nových Cílevědomých Expertů - Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace – 8 648 308 Kč
-
Cesta Gabry a Málinky ke klíčovým kompetencím - Základní škola Gabry a Málinky Štítná nad Vláří – 1 450 900 Kč
-
Nové formy vzdělávání a rozvoj klíčových kompetencí.- 3. základní škola Příbram - Březové Hory – 685 000 Kč
-
Modernizace ŠVP spojená s rozvojem klíčových kompetencí - Sportovní gymnázium, Plzeň, Táborská 28 – 2 820 778 Kč
-
Školní vzdělávací program - klíč k nejmodernějšímu způsobu vzdělávání - Gymnázium, Blovice, Družstevní 650 – 1 819 450 Kč
-
Vytvoření e-learningového portálu, rozvoj klíčových kompetencí žáků - Základní škola Jana Amose Komenského, Karlovy Vary – 1 451 220 Kč
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat