V pátek 26. ledna 2007 se bude konat na Základní škole Burešova na Praze 8 v Kobylisích již podeváté celorepublikový sněm Asociace pedagogů základního školství ČR. Hlavními odbornými tématy sněmu jsou diskuse nad otázkami dalšího postupu v kurikulární reformě a oblast hodnocení žáků. Na sněm jsou zváni nejen členové APZŠ ČR, ale též všichni další zájemci o aktuální dění v základním školství.
Otázky k diskusi na 9. sněmu Asociace pedagogů základního školství (leden 2007)
1. Systém a obsah vzdělávání, kurikulární reforma
-
Chceme prostupnou vzdělávací soustavu zajišťující rovné šance na vzdělávání všem dětem do 15-16 let?
-
Co přineslo systému vzdělávání zrušení odvětvového řízení školství?
-
Jak dál v kurikulární reformě? Chceme zachovat filozofii dvouúrovňového kurikula? Chceme oddálit povinnost vytvářet vlastní ŠVP? Bude se naše školství nacházet v trvalé reformě?
-
Jak se školám daří vytvářet vlastní ŠVP? Mají se v budoucnu vytvářet modelové vzdělávací programy? Co potřebují učitelé proto, aby proběhla skutečná vnitřní transformace obsahu výuky naškolách? Co potřebují školy proto, aby se na ni mohly plně soustředit?
-
Jaké jsou silné a slabé stránky našeho základního vzdělávání? V čem naši žáci případně zaostávají za žáky v dalších vyspělých zemích? V čem jsou naopak lepší? Co to znamená pro další změny kurikula?
-
Připravují pedagogické fakulty studenty na zaváděné změny ve školství? V čem by se měla změnit pregraduální příprava učitelů i jejich další vzdělávání?
2. Evaluace ve školství
-
Je vůbec nutné hodnotit školní zralost dětí při zápisu do prvních tříd? Nehodnotíme spíše schopnost školy vzdělávat žáky s různými výchozími předpoklady?
-
Jaké výhody a nevýhody vidí učitelé v slovním hodnocení a klasifikaci? Má vůbec cenu slovně hodnotit, když nakonec musí učitelé stejně převést slovní hodnocení na známky kvůli přijímacímu řízení nebo přestupu na jinou školu?
-
Hodnotíme opravdu korektně? Umíme stanovovat odpovídající kritéria pro jednotlivé stupně hodnocení? Jsou pravidla hodnocení žáků formulována opravdu tak, aby podporovala dětské učení, cíle a výstupy školních vzdělávacích programů? Mají žáci dostatek příležitosti k rozvoji schopnosti sebehodnocení?
-
Zavrhneme výstupní hodnocení a necháme naše žáky hodnotit někoho jiného? Budeme si dál stěžovat na to, že nás drtí nároky přijímacích zkoušek?
-
Potřebujeme srovnávací zkoušky? Pokud ano, za jakých podmínek? Kdo by ho měl zajišťovat?
-
Jak se nám daří vlastní hodnocení školy? Co by nám pomohlo? Jaké jsou hlavní problémy? Jaké jsou zkušenosti a příklady hodné následování?
-
Co hodnocení práce učitelů vedením školy? Existují zajímavé zkušenosti? Stane s standardní součástí personální práce škol?
-
Jaká má být funkce ČŠI v etapě kurikulárních změn? Mají se externího hodnocení škol ujmout jejich zřizovatelé?
Diskusi nad těmito, případně dalšími tématy nabízíme účastníkům sněmu. Závěry a případná doporučení, pokud je společně zformulujeme, budeme tlumočit příslušným institucím a úřadům.
Pozvánka ke stažení
Návratka ke stažení
Otázky k diskusním tématům ke stažení
press
0 komentářů:
Okomentovat